Alles over sport logo

Zo benutten sportbonden gaming en gamification: 7 voorbeelden

Het speelveld van esports, gaming en gamification (EGG) blijft zich ontwikkelen. Steeds meer traditionele sportbonden zien kansen voor bijvoorbeeld ledenwerving en het stimuleren van bewegen op een manier die aansluit bij de behoeften van sporters. Denk aan een VR-bril voor een digitale proefduik tot een app die golfers met elkaar verbindt. Hoe benutten sportbonden deze kansen nu? In dit artikel delen we zeven praktijkvoorbeelden van inzet op gaming en gamification.

Gaming en de kansen voor sportbonden

Gaming is het spelen van (video)games, waarbij je beweegt of stilzit. 

1. ScubaFISHual (NOB)

De Nederlandse Onderwatersport Bond ontwikkelt een innovatief ledenwervingsprogramma voor verenigingen. “Leerlingen van groep 7 en 8 krijgen op school een virtuele duikles: iedereen zwemt tegelijk met een eigen avatar”, vertelde Desmond van Santen (NOB) op het Kennisevent EGG 2023. “Ook bekijken ze met VR-brillen 360-graden onderwaterfilms en spelen ze memory en een quiz.” Het idee is dat onderwatersportverenigingen deze lessen verzorgen, waarna kinderen een keer in het zwembad kunnen komen snorkelen of duiken. “Zo maken we kinderen enthousiast over onderwaternatuur en creëren we kansen voor ledenwerving.” De bond rolt het programma momenteel uit naar verenigingen en zoekt daarbij de samenwerking met scholen, buurtsportcoaches en adviseurs lokale sport

Bekijk de presentatie van Desmond van Santen op het kennisevent EGG 2023.

2. Interactieve spelmuren (SBN & KNLTB)

Interactieve spelmuren verweven gaming met fysieke activiteit. Er zijn verschillende vergelijkbare producten op de markt, zoals de muren van X-Wall, MultiBall, Embedded Fitness en LÜ. Het zijn vaak mobiele muren, dus gemakkelijk op (sport)events te gebruiken. En dat is precies wat de squashbond (SBN) en de tennis- en padelbond (KNLTB) doen. Op het NK Jeugd Squash en de Billie Jean Cup maakten deelnemers al uitgebreid gebruik van deze spelmuren. De bonden creëren hiermee meer interactie met de jeugd en laten een breder publiek op een speelse manier kennismaken met deze racketsporten.

3. Airsoft (NABV)

Een schietgame spelen in het echt? Dat kan met airsoft, te zien als schietsport waarbij twee of meer teams het tegen elkaar opnemen in verschillende game modes. De bond geeft aan dat ze in een sportbehoefte voorzien van jongvolwassen gamers. Uit ledenonderzoek van de bond blijkt dat een kwart van de leden (26%) dagelijks een spel op een computer, spelcomputer, tablet of smartphone speelt. Een vijfde van de leden (22%) doet dit meerdere keren per week en 14% een of enkele keren per week. De bond verkent momenteel de mogelijkheden om hier nog meer gebruik van te maken[1].

4. Esports en sportbonden

Esports is het (semi-)professioneel competitief spelen van videogames, in de vorm van competities of toernooien. Verschillende traditionele sportbonden hebben esports opgenomen in hun activiteiten. Denk aan de KNVB, KNWU en de schaakbond KNSB. Lees ook dit artikel met acht praktijkvoorbeelden van hoe sportbonden esports inzetten.

Conclusie: gaming voor sportbonden

Als sportbond kun je met games potentiële leden op een leuke en toegankelijke manier laten kennismaken met jouw sport. Daarbij kun je met gaming meer interactie, beweging en spelplezier creëren onder je bestaande leden. Ook kun je een brug slaan van de digitale naar de fysieke (sport)wereld, bijvoorbeeld door game-competities te organiseren die je koppelt aan jouw sport of events.

Gamification en de kansen voor sportbonden

Gamification is het verbeteren van een activiteit (zoals sport en bewegen) door spelelementen toe te passen.

5. Golfapp (NGF)

De golfbond NGF lanceerde in 2016 de app GOLF.NL. Golfers spelen met een digitale scorekaart, krijgen persoonlijke statistieken en kunnen hun vrienden volgen. Ook zijn er prijzen te winnen met rankings en challenges. “We willen met deze app het spelplezier vergroten en golfers meer rondjes laten spelen”, aldus Jaco Schippers (NGF). “Ook betrekken we golfers meer bij de sport, zeker de jongere groep. Het creëert engagement.” De app biedt de bond de kans om direct contact met (potentiële) golfers te hebben. Met al ruim 370.000 downloads focust ze nu vooral op doorontwikkeling en betere onboarding. “We willen de app toegankelijk maken voor potentiële golfers en hen op een gepersonaliseerde manier enthousiasmeren om te beginnen.”

Bekijk de presentatie van Jaco Schippers op het kennisevent EGG 2023.

6. Wandelbond

De Wandel.nl-app is een dynamisch contentplatform waar wandelaars kunnen communiceren en tips krijgen. Ook vinden zij er een wandelagenda en kunnen ze meedoen met digitale evenementen zoals de alternatieve Vierdaagse. De wandelbond maakt wandelen metet deze app leuker en eenvoudiger en verbindt wandelfans met elkaar. Ook komt de bond zo zelf in contact met (potentiële) wandelaars. De app werd eerst als ‘event-app’ in een pilot ingezet: in aanloop naar de Nijmeegse Vierdaagse (2019) werd op deze wijze met 7.000 mensen gecommuniceerd; denk aan trainingsschema’s, tips en polls. Zo creëerde de bond meer engagement. Intussen is de app doorontwikkeld tot het huidige platform.

7. TOF Tennis (KNLTB)

Met Tenniskids TOF gamificeert de KNLTB tennistrainingen. TOF staat voor: Tennis Ontwikkelings Fases. Onderdeel van het programma is een spelerskaart waarmee kinderen punten verdienen als ze op de baan staan. Ook gaan ze naar volgende ‘kleuren’ (ontwikkelingsfases) door gekleurde bolletjes te verzamelen die aan vaardigheden zijn gekoppeld. Dat kan voor kinderen leuk en motiverend werken. Met het programma wil de bond de ontwikkeling van jonge spelers stimuleren en hen langer behouden voor de tennissport. Bekijk ook dit filmpje over TOF Tennis.

Conclusie: gamification voor sportbonden

Verschillende sportbonden zien gamification als een mooie kans om het sportplezier onder bestaande leden te vergroten en hen te activeren. Door extra spelelementen in je sport te verweven, sluit je ook aan op de wensen van sporters die digitaal georiënteerd zijn. Ook kun je via bijvoorbeeld apps met (potentiële) sporters in contact komen. Tot slot kun je de sportieve ontwikkeling van leden stimuleren door met gamification de trainingen of wedstrijden naar een hoger plan te tillen. Meer weten over gamification? Lees hoe gamification bewegen stimuleert.

Geïnspireerd geraakt?

Je ziet het: er zijn legio mogelijkheden om als traditionele sportbond je voordeel te doen met gaming en gamification. Daarbij zijn er nog veel meer voorbeelden dan in dit artikel uitgelicht. Ga vooral ook zelf op zoek naar inspiratie. Wil je als sportbond met EGG aan de slag? Onderzoek dan eens mogelijkheden zoals het Innovatiefonds van NOC*NSF. Dat is bedoeld om bonden te helpen met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe producten en diensten die passen bij de veranderende vraag van sporters. Onder meer ScubaFISHual en de Wande.nll-app zijn hierdoor mede mogelijk gemaakt.

Bron

  1. Nederlandse airsoft sportbond (NABV). Handboek airsoft in Nederland. Geldermalsen; 2019.

Artikelen uitgelicht


Beweegstimulering
Sportaanbieders
Jongeren, Volwassenen
public, professional
praktijkvoorbeeld
in beweging brengen, sportbestuur, trends en innovatie