Alles over sport logo

Zo benutten sportbonden esports: 8 voorbeelden

E_Oranje, het digitale Nederlandse voetbalelftal, werd tweede van de wereld bij de FIFAe Nations Cup 2023. Niet alleen de KNVB heeft esports en gaming omarmd, ook verschillende andere sportbonden zien hierin kansen voor bijvoorbeeld ledenwerving en community-building. In dit artikel delen we acht praktijkvoorbeelden.

Esports

Esports is het (semi-)professioneel competitief spelen van videogames, in de vorm van competities of toernooien. In dit artikel bedoelen we met esports ook regelmatig de breedtesport en virtuele disciplines van een traditionele sport.

Lees ook: E-sports, gaming en gamification zijn interessant is voor elke sport- en beweegorganisatie

1. E_Voetbal (KNVB)

De KNVB lanceerde in 2020 het E_Oranje Team, een officieel EA FC24-team (voorheen FIFA) dat namens Nederland uitkomt op internationale toernooien. De game simuleert voetbal op een scherm. Met het team wil de bond voetbalfans en esport-voetbalfans verenigen. Ook beheert de KNVB digitaal platform Jantje.gg waar je breedtesport EA FC24-wedstrijden kunt spelen. E_voetballers kunnen in competitieverband, op de vereniging of thuis meespelen. Met dit platform wil de KNVB de ruim anderhalf miljoen EA FC24-spelers in Nederland met elkaar verbinden. Zo wil de bond een jonge doelgroep die digitaal actief is binden aan het voetbal.

Bekijk de presentatie van de KNVB op het kennisevent EGG 2021 en deze video over E_Oranje.

2. Simracen (KNAF)

De autosportbond KNAF erkent sinds 2017 virtuele of digitale autosport als discipline: simracen (simulatieracen). Naast de simrace-software om professionele coureurs te trainen, lanceerden KNAF en eMense in 2021 KNAF Digital. Dat is een digitaal platform waar je diverse race-games kunt spelen, casual of in (officieel) competitieverband. “We zien simracen als dé instap voor iedereen”, vertelde Joe van Burik, co-founder van KNAF Digital op het kennisevent EGG 2023. “Meedoen kan altijd en overal, en is gratis.”

Met het platform vergroot de bond zijn (online) aanwezigheid en boort nieuwe doelgroepen aan. Met KNAF Digital brengt de bond bovendien de breedtesport samen: “We bieden racegame-communities een honk waar ze hun competities kunnen organiseren en promoten. Ook bouwen we een community via een Discord-server, waar gamers, autosporters en organisatoren communiceren.” Tot slot biedt KNAF Digital promotiekansen voor de fysieke autosport. “We merken: de gamers leren KNAF kennen en gaan vervolgens naar fysieke evenementen. Sommigen worden zelfs monteur, navigator of coureur.”

Bekijk de presentatie van Joe van Burik op het kennisevent EGG 2023.

3. NK Internetschaak & Chess.com (KNSB)

De Koninklijke Nederlandse Schaak Bond (KNSB) zet in op online schaken. Zo organiseert ze het NK Internetschaak. Ook heeft ze een KNSB-club binnen Chess.com opgericht, het grootste online schaakplatform ter wereld. Daarmee krijgen schakers van jong tot oud de kans om laagdrempelig te trainen en wedstrijden te spelen.

4. Online dammen (KNDB)

De Koninklijke Nederlandse Dambond heeft net als de schaakbond een digitale variant van het spel. In 2023 organiseerde de bond voor het eerst een TeamNL Online Cup waar de topspelers het opnamen tegen de ruim 350 andere spelers. Twee van de topspelers zonden hun wedstrijden ook live uit via streamingsplatform Twitch. De uitslag was opvallend omdat de beste vier topspelers eindigden op plek 9, 11, 18 en 53 van de eindstand.

5. eBasketball (NBB)

De Nederlandse Basketball Bond (NBB) is al een aantal jaar actief op het gebied van esports. Zo zijn er in 2021 en 2022 pogingen gedaan om een toernooi van de basketballgame NBA2K te organiseren. De winnaars mochten namens Nederland meedoen aan de toernooien van de internationale basketbalbond (FIBA). De wereldbond organiseert al twee seizoenen van de eFIBA-wereldkampioenschappen NBA2K. In 2023 was Nederland een van de 61 deelnemende landen op het WK, maar lukte het niet om de finales te bereiken. Ondanks deze initiatieven is esports nog geen geïntegreerde discipline binnen de Nederlandse bond. In 2024 wil de NBB haar strategie omtrent esports en gaming verder ontwikkelen en professionaliseren.

6. eRacing (KNWU)

Met verschillende online programma’s train je op een indoorfiets vanuit je huis of sportclub, en kun je meedoen aan digitale competities. De wielerunie KNWU ziet deze esport als nieuwe wielerdiscipline en organiseert sinds 2017 het NK Zwift. Iedereen kan deelnemen, wat het toegankelijk maakt. Ook kunnen verenigingen met Zwift aansluiten op de veranderende behoeften van sporters. Zo biedt de Rotterdamse wielrenvereniging CS010 online wielrentrainingen aan, waarbij KNWU-opgeleide trainers de groep digitaal begeleiden. Lees meer over hoe de KNWU online fietsen inzet.

Bekijk de presentatie van eRacingTV op het kennisevent EGG 2021.

7. Branchevereniging Esports Nederland (BEN)

Op 23 februari 2022 is de eerste Nederlandse brancheorganisatie voor esports opgericht: Branchevereniging Esports Nederland. Ruim een jaar later kondigde BEN aan dat ze zijn toegelaten als geassocieerde bij sportkoepel NOC*NSF. De branchevereniging fungeert als aanspreekpunt voor esports in Nederland. De ambitie is om Nederland een van de best presterende landen in esports te laten worden. Hoewel de branchevereniging zelf geen competities en toernooien organiseert, ondersteunen ze de sportbonden als er behoefte is aan kennis en verbinding over esports en gaming.

8. NOC*NSF & Internationaal Olympisch Comité (IOC)

NOC*NSF presenteerde in 2021 (en een tweede versie in september 2022) een Position Paper Esports. De conclusie is dat de traditionele sportsector en de esports branche een toegevoegde waarde voor elkaar zijn. De sportkoepel richt zich in eerste instantie op sportsgames (zoals FIFA) en virtuele sporten (zoals Zwift). Andere (grote) esportstitels zoals Valorant of League of Legends vallen daar niet onder, omdat deze momenteel verder weg liggen van de traditionele sport.

Hoewel NOC*NSF geen esportstitels wil uitsluiten, geeft de sportkoepel wel aan dat de games gerelateerd moeten zijn aan internationale federaties en moeten passen bij de olympische waarden. Schietgames botsen hiermee volgens NOC*NSF, wat in het verlengde ligt van de visie van het IOC. Dat liet in december 2018 weten dat esports nog niet als een (medaille)sport wordt opgenomen bij de Olympische Spelen. Inmiddels organiseerde het IOC haar eerste Olympic Esports Week in 2023 en is een nieuwe week in 2024 bevestigd.

Conclusie: esports voor sportbonden

De laatste tien jaar is er veel beweging in esports binnen traditionele sportbonden. De voorbeelden laten zien dat sportbonden die een digitale variant van hun sport hebben regelmatig esports opnemen in hun beleid. Ook zijn esportsorganisaties onderdeel van de sector. Bonden willen zo andere doelgroepen bereiken en bestaande groepen nog meer aan zich binden. Ook biedt esports kansen om in contact te komen met sporters en fans – en die onderling te verbinden.

Geïnspireerd geraakt?

Je ziet het: er zijn legio mogelijkheden om als traditionele sportbond je voordeel te doen met esports. Wil je als sportbond met esports en gaming aan de slag? Onderzoek dan ook eens mogelijkheden zoals het Innovatiefonds van NOC*NSF. Dat is bedoeld om bonden te helpen met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe producten en diensten die passen bij de veranderende vraag van sporters. Onder meer KNAF Digital is hierdoor mede mogelijk gemaakt. Of neem contact op met de Branchevereniging Esports Nederland voor kennis en verbinding over esports en gaming.


Artikelen uitgelicht


Beweegstimulering
Sportaanbieders
Jongeren, Volwassenen
Basketbal, Schaken, Voetbal, Wielersport
public, professional
praktijkvoorbeeld
in beweging brengen, sportbestuur, talentontwikkeling, trends en innovatie