Waarom sporten en bewegen goed is voor ouderen | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Waarom sporten en bewegen goed is voor ouderen

Artikel

Sporten en bewegen voor ouderen zorgt voor een betere conditie. Zeker wanneer je ouder wordt. Juist dan zorgt sport en bewegen ervoor dat je je niet alleen lichamelijk en mentaal fitter voelt, maar het verlaagt ook je kans op (chronische) ziektes. Vitaal ouder worden heeft bovendien als voordeel dat je ook langer de activiteiten kunt blijven doen die je graag doet.

Bewegen geeft een goed gevoel

Zwembad4Sporten en bewegen geeft energie. Zowel letterlijk als figuurlijk. Met lichaam en brein in actie zijn, geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten vaak veel beter voelen. Dit heeft te maken met het gegeven dat er tijdens het bewegen de stof ‘endorfine’ in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen zich beter gaan voelen omdat ze zich meer ontspannen en tevreden voelen. Een derde reden om meer te bewegen, is het gevoel dat bewegen kan geven en de gezelligheid die bewegen met zich meebrengt.

Bewegen brengt u onder de mensen

Bewegen is zeker ook mogelijk in groepsverband. Hierbij combineert u de lichamelijke voordelen met het vergroten of onderhouden van uw sociale contacten. Voor velen geldt dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat men er aan beleefd. Het bewegen in groepsverband maakt het bovendien makkelijker om bewegen vol te houden. Het is een stok achter de deur.

Ziektes voorkomen en te lijf gaan

Regelmatig bewegen is één van de goedkoopste en beste remedies om een betere gezondheid te krijgen en te houden. Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen en verkleint de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Maar het kan ook een heilzame uitwerking hebben op mensen die al last hebben van een chronische aandoening. Denk daarbij aan hartziekten die te maken hebben met slagaderverkalking, maar ook ouderdomssuiker, botontkalking, beroerte en depressie.
Bij mensen met artritis kan lichamelijke beweging zelfs de pijn verminderen. Bewegen met beleid is hier wel het advies en ken je grenzen.

Goed voor de hersens

Ook de hersens hebben baat bij regelmatige beweging. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er komt ook steeds meer bewijs dat bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt. Dat komt waarschijnlijk doordat beweging ervoor zorgt dat hart- en bloedvaten in goede conditie blijven. De hersenen zijn bij uitstek een orgaan met veel bloedvaten. Ook heeft beweging invloed op de groei en aanmaak van hersencellen. Hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder legt in dit filmpje uit waarom stevig doorlopen voor ouderen goed is voor de (hersen)gezondheid van ouderen.

 

Langer zelfredzaam en zelfstandig

Wie elke dag minimaal dertig minuten per dag matig intensief beweegt, houdt zijn spieren en uithoudingsvermogen op peil. Matig intensieve beweging bestaat uit activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat, maar het wel mogelijk blijft om te praten. Denk aan wandelen en fietsen op een rustig tempo, maar ook huishoudelijk werk, klussen in de tuin, en beweegoefeningen op de stoel (zoals die van Nederland in Beweging op omroep MAX).

Betere kwaliteit van leven

Door dertig minuten per dag te bewegen blijven mensen lichamelijk en mentaal langer fit, zelfstandig en zelfredzaam. Dat is geen overbodige luxe nu de overheid wil dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen vanwege de vergrijzing. Het aantal ouderen in Nederland neemt de komende decennia sterk toe naar 4,7 miljoen in 2060. Kortom, bewegen zorgt voor een betere kwaliteit van leven en betekent dat je langer kunt genieten van de dingen waar je je graag mee bezig houdt. (Hildebrandt e.a., 2010)

Beweegadvies voor ouderen

voeding2Nederland heeft een officiële beweegnorm. Voor ouderen luidt het advies: vijf keer per week een half uur matig intensief bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen, golfen, zwemmen, de hond uit te laten of flink door te werken in het huishouden of in de tuin. Het gaat er om dat de hartslag en lichaamstemperatuur omhoog gaan en dat het iets moeilijker wordt om te praten. Deze regelmatige vorm van bewegen levert een betere conditie op en kan direct of indirect het risico verlagen op het ontstaan van ziekten. Voor mensen die niet of nauwelijks actief zijn (dus echt op geen enkele dag dertig minuten bewegen) leidt elke stijging van lichamelijke beweging tot een betere gezondheid.

De voordelen van sporten en bewegen:

  • Het verbetert het humeur en geeft energie.
  • Het is goed voor de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten.
  • Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht.
  • Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken.
  • Het verbetert de balans, wat het risico op vallen verkleint.
  • Het hangt positief samen met gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven.
  • Het is goed voor de mentale gezondheid en draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd.

Risico’s op een rij

Hoewel met beleid sporten heel belangrijk is, kan sporten op oudere leeftijd bepaalde risico’s met zich meebrengen. Zo is er bijvoorbeeld meer kans op blessures aan botten, pezen en spieren en duurt de genezing van blessures langer. Het is dus belangrijk om te starten met bewegen onder deskundige begeleiding. Een sportinstructeur zorgt voor een goede opbouw en het voorkomen van blessures. Meer uitgebreide informatie hierover is te vinden op Sportzorg. Meer tips over het voorkomen van blessures en adviezen en tips voor mensen die willen beginnen met bewegen, zijn te vinden op de site van Voorkomblessures.nl.

Bronnen:

Sportzorg, Veiligheid.nl, NOC*NSF

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou