Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegnorm?

Artikel

geplaatst op: 17 december 2015

Gezond bewegen is een must, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar wat is het minimum als je gezond wilt blijven? Daarvoor gelden verschillende normen, voor verschillende generaties. Dit lijkt ingewikkeld, maar het valt heel erg mee. Eén ding is zeker: voldoe je aan geen enkele beweegnorm, dan beweeg je echt te weinig. Daarover zijn de deskundigen het eens.

Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)

huishoudelijke activiteiten als onderdeel van de bewegingsnormVoor volwassenen geldt dat zij minstens een halfuur per dag moeten bewegen, met wat matig intensieve inspanning wordt genoemd (minimaal 4 MET). Je hart gaat sneller kloppen en je haalt iets sneller adem. Het gaat om bijvoorbeeld stevig doorlopen of fietsen, maar ook tuinieren hoort erbij. En een klusje binnenshuis: stofzuigen. Zeker vijf keer per week op deze manier gezond bewegen, en steeds zeker tien minuten achter elkaar.

Beweegnorm voor senioren

De beweegnorm voor 55-plussers is hetzelfde, maar zij mogen het dat halve uur iets rustiger aan doen (minimaal 3 MET). Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn wandelen en fietsen (met 10 km/uur).

Wat is de beweegnorm voor kinderen?

Kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud moeten elke dag minstens een uur lopen, fietsen of ingespannen spelen (minimaal 5 MET) om aan de norm te voldoen. Hiervan moeten de activiteiten twee keer per week gericht zijn op het verbeteren of behouden van kracht, lenigheid of coördinatie.

Fitnorm

hardlopen als onderdeel van gezond bewegenOm aan de fitnorm te voldoen moet je drie keer per week sporten, telkens ten minste twintig minuten. Bijvoorbeeld zwemmen, hard fietsen of hardlopen (intensief). Het kan van alles zijn, als je hartslag maar flink omhooggaat en als je er maar van gaat zweten. Deze beweegnorm is voor alle leeftijden gelijk.

Combinorm

Je kunt je houden aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen of aan de Fitnorm, als je er maar één haalt. Dan beweeg je genoeg en voldoe je aan de combinorm. Maar het gaat om het minimum. Iets meer is dus altijd goed.

Inactief

zittend vergaderen is niet bevorderend voor de beweegnormVolwassenen zijn inactief als ze op geen enkele dag een halfuur matig intensieve inspanning halen. Voor iedereen die inactief is, zonder of met beperkingen, is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging zinvol. Het maakt niet uit hoe lang, hoe intensief of hoe vaak je beweegt. Jongeren die minder dan 3 dagen per week een uur matig intensief bewegen, worden inactief genoemd.

MET-waarde

De ene inspanning is de andere niet. Om vast te stellen hoe zwaar een activiteit is, kun je de zogeheten MET-waarde gebruiken. Zitten krijgt de waarde 1, hardlopen met 15 kilometer per uur staat voor een MET-waarde van 12,8. Fietsen met dezelfde snelheid staat voor 5,8 en een spelletje tennis voor 7,3. Om te voldoen aan de Nederlands Norm Gezond Bewegen moet een jongere een activiteit van minimaal 5 MET ondernemen. Voor volwassenen is dat minimaal 4 MET en voor 55-plussers minimaal 3 MET. 

Aanpassing norm

De wetenschap staat niet stil. Daardoor is mogelijk een aanpassing van de bewegingsnorm op komst. Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Gezondheidsraad gevraagd om advies uit te brengen. Daarvoor is commissie met experts samengesteld. De gevolgen van langdurig zitten worden daarbij ook bekeken. Het advies volgt in het voorjaar van 2017.

 

Auteurs:

Robert Gelinck
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook