Sluiten

Help anderen beweging in hun dag te brengen met de beweegcirkel!

Artikel

Publicatiedatum 22 april 2020

Stimuleer jij anderen om meer te bewegen? Dan is de Beweegcirkel iets voor jou! De Beweegcirkel helpt jou als professional om anderen in vijf stappen te begeleiden en te stimuleren meer beweging in hun dag te brengen.

Wat is de Beweegcirkel?

De Beweegcirkel helpt jou als professional om anderen stapsgewijs te begeleiden en te stimuleren om meer te bewegen. Het is een praktische vertaling van de beweegrichtlijnen, die vertellen hoeveel beweging voldoende is om gezond te blijven. Met de Beweegcirkel kun je anderen helpen om meer beweging in hun dag te brengen. De cirkel bevat invuloefeningen en voorbeelden ter inspiratie.

Voor wie?

De Beweegcirkel is geschikt voor elke professional die betrokken is bij het stimuleren van bewegen. Of je dit nu doet als leefstijlcoach, praktijkondersteuner, fitnesscoach, buurtsportcoach of vanuit een heel ander beroep.

Hoe werkt de Beweegcirkel?

De Beweegcirkel bevat 5 stappen, gebaseerd op verschillende gedragstheorieën en -methodieken. Het doorlopen van deze stappen geeft inzicht in huidig beweeggedrag, helpt plannen te maken om meer te bewegen en helpt om dat ook vol te houden.

De vijf stappen:

  • Stap 1: Wat doe jij op een dag?
  • Stap 2: Welke beweegactiviteiten kun je doen?
  • Stap 3: Wat past in jouw dag?
  • Stap 4: Ga ervoor!
  • Stap 5: Welke vervolgstap zet jij?

Elke stap bevat een invuloefening met voorbeelden ter inspiratie. En aan het eind vind je nog verdiepende informatie over de beweegrichtlijnen. Zijn de invulvellen op? Download hier nieuwe invulvellen, zodat je eindeloos gebruik kunt maken van de Beweegcirkel!

Je kunt ervoor kiezen om de hele cirkel met iemand door te nemen. Maar je kunt ook specifieke stappen behandelen, of alleen de algemene boodschap bespreken. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de behoefte van de persoon die je begeleidt. De cirkel is echt bedoeld als hulpmiddel. Jij als professional kunt zelf prima inschatten wat jouw patiënt of cliënt nodig heeft aan begeleiding, stimulans of extra uitleg.

Stap 1: Wat doe jij op een dag?

De eerste stap van de Beweegcirkel is in kaart brengen wat iemand al doet qua beweging op een dag. Inzicht in huidig beweeggedrag is belangrijk, om vandaaruit te kijken of iemand extra beweegmomenten kan gebruiken.

Samen vul je in wanneer en hoeveel iemand beweegt in de ochtend, middag en avond. Zo vormt zich een totaalbeeld. Voor veel mensen is het namelijk lastig om in één keer naar de hele dag te kijken.

Vind iemand het lastig om dit gedeelte in te vullen? Dan kan het helpen om jouw patiënt of cliënt te vragen een gemiddelde dag te beschrijven. Jij als professional kunt dan de beweegmomenten uit die beschrijving filteren. Alle vormen van beweging tellen mee, dus ook het huis schoonmaken, spelen met de kinderen, de hond uitlaten en een uurtje zweten in de sportschool.

Heb je deze stap afgerond? Dan kijk je naar de momenten op een dag waarin iemand misschien méér kan bewegen. Is dat de ochtend? Of misschien wel de middag?

Stap 2: Welke beweegactiviteiten kun je doen?

het logboekje met voorbeelden dat de beweegcirkel heet
(Bron: Kenniscentrum Sport & Bewegen)

Deze stap geeft inspiratie om meer beweging in de dag te brengen én helpt om een doel te stellen. Om te laten zien hoe laagdrempelig bewegen kan zijn, bevat de cirkel voorbeelden van bewegen in verschillende situaties: in huis, om huis en buitenshuis.

Voorbeeld: Zijn de kinderen thuis en kan iemand niet weg om te bewegen of te sporten? Maak van de gelegenheid gebruik om te stofzuigen, of ga lekker spelen met de kinderen. Beiden zorgen voor meer beweging.

Nu duidelijk is hoeveel iemand al beweegt en wat er nog meer mogelijk is, kun je samen een doel stellen. Wat wil iemand bereiken? Het helpt om het doel concreet te maken. Bijvoorbeeld 1.000 stappen extra per dag zetten, of de trap oplopen zonder buiten adem te raken. Dat zijn haalbare doelen, die iemand zelf in de gaten kan houden en waarbij je snel progressie ziet. Dit werkt motiverend.

Concrete doelen stellen is voor veel mensen lastig. Jij kunt daar als professional bij helpen. Vanuit iemands doel kijk je samen naar de mogelijkheden. En om bewegen vol te houden, is het belangrijk dat mensen een activiteit kiezen die ze leuk vinden. In de Beweegcirkel staan nog meer voorbeelden.

Stap 3: Wat past in jouw dag?

In stap 3 verdeel je de gekozen beweegactiviteit over de dag. Pak stap 1 er weer bij: in welk dagdeel is meer beweging mogelijk? Uiteraard kun je een beweegactiviteit ook in meerdere dagdelen invullen. Let er wel op dat de doelen en veranderingen voor de persoon zelf nog wel haalbaar voelen.

Deze stap maakt gebruik van zogeheten ‘Als, dan plannen’. Het formuleren van een plan op deze manier maakt het concreter en dit helpt bij uitvoeren en volhouden. Je hoeft namelijk op het moment zelf geen beslissing meer te nemen. Ook werken deze plannen als geheugensteuntje om nieuwe beweegactiviteiten te onthouden. Een voorbeeld: ‘Als ik klaar ben met eten, dan ga ik eerst een rondje hardlopen voordat ik op de bank ga zitten’.

Stap 4: Ga ervoor!

Na het maken van plannen is het tijd om aan de slag te gaan! Meer bewegen, en dus gedrag veranderen gaat helaas niet zonder tegenslagen en moeilijke momenten. In deze stap kun je achterhalen wat voor iemand moeilijke momenten zijn. Is dat ‘s avonds op de bank? Of in het weekend? Het (h)erkennen van moeilijke momenten helpt om ermee om te gaan.

Ga in gesprek over deze momenten en bespreek wat jouw patiënt of cliënt kan doen om toch te gaan bewegen. Vind iemand het bijvoorbeeld moeilijk om ‘s avonds nog te bewegen? Stel dan voor om samen met een vriend te gaan. Dit helpt om het moeilijke moment te overwinnen.

Ook kun je in stap 4 een plan maken om bewegen vol te houden, ondanks de onvermijdelijke moeilijke momenten. Bijvoorbeeld door jezelf te stimuleren. Bespreek wat de ander graag doet om zichzelf te belonen. Bijvoorbeeld met een avondje naar de film wanneer hij/zij het beweegmoment vijf dagen achter elkaar volhoudt. Let op dat deze beloningen niet te ver weg zijn, iemand mag zichzelf bij kleine doelen ook al belonen. Dit geeft een positieve ervaring en meer energie om het bewegen vol te houden.

Stap 5: Welke vervolgstap zet jij?

De laatste stap is de (mogelijke) vervolgstap. Wil iemand misschien nóg meer gaan bewegen? Of toch een andere vorm van bewegen kiezen?

Het moment waarop je aan stap 5 begint is afhankelijk van de situatie. Misschien heeft iemand het nodig om wat langer met stap 4 bezig te zijn. En om om de zoveel tijd weer even te bespreken wat er goed gaat en wat nog lastig is.

Merk je dat jouw patiënt of cliënt toe is aan iets nieuws? In stap 5 vind je voorbeelden voor wat iemand kan doen als het al heel goed gaat. Maar ook als het nog niet zo goed gaat, kun je stap 5 bespreken. Hierin staan namelijk tips om om te gaan met moeilijke momenten en om bewegen vol te houden.

Vragen?

Heb je vragen of loop je tijdens het gebruik ergens tegen aan? Laat het ons dan vooral weten. Je kunt contact opnemen met Noor Willemsen via noor.willemsen@kenniscentrumsportenbewegen.nl.

Bestel de Beweegcirkel

De Beweegcirkel is een tastbaar gelamineerd boekje die je gemakkelijk mee kan nemen.

Bestel hier de Beweegcirkel

De Beweegcirkel is ontwikkeld door Kenniscentrum Sport & Bewegen in samenwerking met experts. Aanleiding voor de ontwikkeling van dit hulpmiddel is de vraag van professionals hoe zij de beweegrichtlijnen kunnen toepassen. De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel beweging voldoende is om gezond te blijven en zijn opgesteld door de Gezondheidsraad. Kenniscentrum Sport & Bewegen ondersteunt professionals in het toepassen van de beweegrichtlijnen. De Beweegcirkel is getest door jongeren, ouderen en de taalambassadeurs van Stichting ABC.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.