Sluiten

Duurzaam en verantwoord hardlopen met intelligente apps

Interview

Geplaatst op 27 maart 2018

Hoe voorkom je dat beginnende hardlopers het bijltje erbij neergooien? Gepersonaliseerde technologie kan eraan bijdragen. Steven Vos, lector Move to Be aan Fontys Sporthogeschool onderzoekt de rol van mobiele technologie om hardlopers gepersonaliseerd trainingsadvies te geven.

verantwoord hardlopen appsStel je eens voor. Je hebt een drukke baan, kinderen en een rijk sociaal leven. Desondanks heb je besloten tussen de bedrijven door meer te gaan bewegen. De eerste stap is gezet: je hebt hardloopschoenen aangeschaft en gebruikt ze ook. Nu is het een kwestie van volhouden. Maar dat is voor veel beginnende hardlopers een moeilijke opgave. De twee belangrijkste redenen om ermee te stoppen zijn blessures en gebrek aan motivatie, wijst onderzoek uit van lector Move to Be Steven Vos. In technologie ziet hij mogelijkheden om ongebonden recreatieve lopers te ondersteunen en gemotiveerd te houden.

Mobiele applicaties voor recreatieve hardlopers

Binnen het Fontys-lectoraat komen ontwerpers, gedrags- en bewegingswetenschappers samen om slimme oplossingen te ontwikkelen die duurzaam en verantwoord sporten bevorderen. De Inspirun, een gepersonaliseerde hardloopapp voor smartphones, is daar een mooi voorbeeld van. Het programma geeft feedback op maat en maakt persoonlijke trainingsschema’s afgestemd op het doel en de fysieke mogelijkheden van de gebruiker.

De doelgroep weet er wel raad mee; apps zijn razend populair bij beginnende hardlopers. Meer dan de helft van de Nederlandse deelnemers aan recreatieve loopevenementen gebruikt mobiele applicaties om snelheid en afstand bij te houden, blijkt uit diverse studies. “Mensen monitoren snelheid en afstand, maar vergeten de hartslag”, zegt Vos. “Om verantwoord te sporten is het belangrijk de hartslag mee te nemen.”

De Inspirun gebruikt gps-informatie verbonden aan een hartslagmeter en koppelt op basis van die gegevens terug of iemand zachter of juist harder moet gaan lopen. Het concept van de Insprirun wijkt daarin fundamenteel af van apps als Runkeeper en Strava die slechts gegevens registreren. Vos: “Het gaat hier om een digitale coach die leert van de gebruiker door het trainingsschema na elke trainingssessie aan te passen.”

Gepersonaliseerde coaching

Voor je begint vraagt de app eerst naar persoons- en belevingskenmerken en loopgedrag om een snelle profielschets van de gebruiker te maken. Het is mogelijk sporters op basis van leefstijl en motieven in te delen in verschillende types, die elk hun eigen behoeften en opvattingen over sport hebben. “We onderscheiden de sociaal competitieve loper, de individuele competitieve loper, de gezelschapsloper en de individuele fitnessloper”, legt Vos uit. “Vooral de laatste twee typen zijn vatbaar voor het wegvallen van motivatie. Zij scoren in tegenstelling tot de competitieve types minder hoog op de schaal hardlopersidentiteit.”

De competitieve loper krijgt andere feedback dan de gezelschapsloper. Maar de app dient voor iedereen hetzelfde doel: motiveren. Of Inspirun daadwerkelijk vermarkt gaat worden, weet Vos niet. “We hebben nu een systeem dat werkt, maar er is een langere periode van validatie nodig voor we de volgende stap kunnen zetten.”

Voor iedereen een app

Parallel aan de Inspirun ontwikkelt Vos in samenwerking met een multidisciplinair consortium van kennisinstellingen en werkveldpartners ook een online ‘beslistool’ die minder ervaren sporters helpt kiezen uit de honderden bestaande sportapps. De tool – waarvan de verschijningsvorm nog onbekend is – moet hardlopers, maar ook andere ongebonden sporters als wandelaars en fietsers, matchen aan een specifieke app. Vos betwijfelt of (potentiële) sporters zelf kunnen afwegen wat het best bij hen past. Voor de gezelschapsloper is een app gericht op het monitoren van prestaties minder geschikt. Zij hebben meer aan iets dat community building stimuleert.

Beide app-projecten zijn erop gericht mensen in beweging te houden. Vos: “Na het nemen van die eerste stap om te gaan sporten, willen we hen daar houden. Met gepersonaliseerde en/of passende apps kunnen we mensen op maat bedienen in hun eigen omgeving op het moment dat het best voor hun past.”

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.