Alles over sport logo

Groei-mentaliteit in de sport

Heb jij een groei- of een fixed-mentaliteit? En wat houdt dat in? Als sportpsycholoog vertel ik je meer over deze mindsets en wat ze voor je kind kunnen betekenen.

In welke van de vier onderstaande uitspraken herken je je eigen gedachten het beste? Ik kom hier zo op terug.

  1. Je sportieve vaardigheid is iets waar je niet veel aan kan veranderen.
  2. Je kan nieuwe dingen leren, maar je kan niet veel veranderen aan hoe vaardig je bent.
  3. Ongeacht je basis vaardigheid, je kan deze altijd veranderen.
  4. Het is altijd mogelijk om je sportieve vaardigheden wezenlijk te veranderen.

Nu heb ik sportieve vaardigheid genomen, maar je kan hiervoor ook andere vaardigheden in de plaats zetten. Hierbij kan je denken aan creatieve talenten, zakelijke talenten of zelfs intelligentie.

De uitspraken hierboven gaan over vaardigheden. Ze kunnen natuurlijk ook over persoonlijke kwaliteiten gedaan ;worden. Met welke van de volgende uitspraken ben je het eens of juist niet?

  1. Je bent een bepaald persoon, er is niet veel wat gedaan kan worden om dat te veranderen.
  2. Ongeacht wat voor een persoon je bent, je kan altijd wezenlijk veranderen.
  3. Je kan dingen anders doen, maar de belangrijke delen van wie je bent kunnen niet veranderd worden.
  4. Je kan de kernwaarden van jou als persoon altijd veranderen.

Groei-mentaliteit vs. fixed mentaliteit

Bij de eerste 4 uitspraken zijn nummer 1 en 2 kenmerkend voor een fixed mentaliteit en nummer 3 en 4 voor een groei-mentaliteit. Bij de tweede 4 uitspraken zijn nummer 1 en 3 stellingen voor een fixed mentaliteit en 2 en 4 voor een groei-mentaliteit. Met welke uitspraken was je het eens? En met welke uitspraken niet?

Bij een groei-mentaliteit houd je je vooral bezig met jezelf verbeteren en ontwikkelen en bij een fixed mentaliteit houd je jezelf vooral bezig met hoe je wordt beoordeeld.

Wat te doen?

Wees eens eerlijk naar jezelf. Welke mindset heb jij? En welke mindset leg jij je kind op? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het beste wil voor zijn of haar kind. En om je kind te stimuleren zichzelf te verbeteren, is het goed om hem of haar een groei-mentaliteit aan te leren.

Dus in plaats van je kind te vertellen hoe goed het is in zijn of haar sport, is het beter iets te zeggen in de trant van ‘wat goed dat je dat kunt!’ en ‘daar zul je wel hard voor getraind hebben’. Het is ook belangrijk om je kinderen te stimuleren om de uitdaging aan te gaan. Zeker in de sport, omdat dit een veilige manier is om vaardigheden aan te leren die later in het dagelijkse leven ook van toepassing zullen zijn.

Praktisch voorbeeld

Neem jezelf even als voorbeeld. Je bent aan het trainen voor de wedstrijd van komend weekend. Je wordt naar voren gehaald door je trainer en je wordt even getest op je vaardigheden, zoals je reactiesnelheid, precisie en kracht.

Stel jezelf voor met een fixed mentaliteit. Je vaardigheden staan nu op het spel. Voel je iedereen naar je kijken? Kan je zien dat de trainer je beoordeelt? Hoe zit het nu met je spanning en je ego? Wat bedenk je jezelf nu verder nog?

Neem nu een groei-mentaliteit aan. Het is een training, je bent hier om te leren. Je mag fouten maken. De trainer is iemand van wie je kan leren. Hoe zit het nu met je spanning? Hoe zijn je gedachten nu? Sta je open voor ervaringen en leermomenten?

De boodschap? Verander je mentaliteit! En neem zo druk en stress weg bij je kind, terwijl je tegelijkertijd laat zien hoe veel hij of zij nog kan groeien.

Bronnen

  1. Dweck, C. S. (2006). Mindset. How you can fulfil your potential. Robinson, London

Auteur(s)

Artikelen uitgelicht


Beweegstimulering
Kinderen
public
opinie
ouderbetrokkenheid