Alles over sport logo

FietsFit: thuis trainen om veilig te blijven fietsen 

Nederlanders stappen tot zeer hoge leeftijd graag op de fiets: een gezonde gewoonte! Helaas zien we ook het aantal fietsongevallen bij ouderen stijgen. Om toch lang én veilig te blijven fietsen, kun je thuis de FietsFit Oefeningen van het programma Doortrappen doen.

Fietsen in coronatijd – hoe zit het nu?

Op Doortrappen.nl is nu een speciale pagina over fietsen in coronatijd; de maatregelen en adviezen. Wat betekent dit voor de (oudere) fietser en hoe zorgen we dat iedereen veilig en gezond de fiets op stapt? Hier lees je alle antwoorden. Ook vind je hier tips over rustige fietsroutes en het opknappen van je fiets.

FietsFit trainen om nek te draaien

Je wilt graag soepel en sterk blijven fietsen. Kunnen gaan en staan waar jij wilt. Met de FietsFit oefeningen van Doortrappen train je jouw coördinatie, spierkracht, lenigheid van nek en schouder, reactievermogen en uithoudingsvermogen. Zo kun je langer veiliger blijven fietsen.

Je kunt de FietsFit oefeningen allemaal thuis uitvoeren, op het tijdstip dat jou het beste uitkomt. Voor de koffie bijvoorbeeld, of na de lunch. Of bijvoorbeeld in een groep, tijdens een beweegles. Of voorafgaand aan een fietstocht.

Welke oefeningen kun je doen?

FietsFit trainen om te trappen

FietsFit heeft vijf categorieën met oefeningen: coördinatie, spierkracht, lenigheid, reactiesnelheid en conditie. In totaal zijn er tien verschillende oefeningen en van elke oefening is een kaart beschikbaar. De afbeelding op de voorkant laat zien hoe je de oefening kunt doen. Op de achterkant worden de oefeningen uitgelegd.

Gaat de oefening makkelijk? Probeer dan eens de variaties die op de oefenkaart staan. Meer informatie en de lessenreeks gebaseerd op deze oefeningen, vind je op www.doortrappen.nl/ allesoverfietsen.

“Leuk dat jullie zoveel oefeningen hebben toegevoegd! Ik wil ze graag delen. We zijn constant op zoek naar nieuwe eenvoudige oefeningen voor senioren, zodat we zoveel mogelijk mensen in beweging kunnen krijgen en houden. Met deze oefeningen speciaal gericht op fit blijven om te fietsen, kunnen we weer een nieuwe doelgroep bedienen.”

Linda Peeters, Buurtsportcoach ‘s-Hertogenbosch

Veiliger fietsen tot je 100ste

FietsFit trainen om op en af te stappen

In Nederland fietsen we tot op zeer hoge leeftijd. Dat is goed voor zowel je conditie als je hersenen. Als je samen gaat fietsen ontmoet je (nieuwe) mensen en heb je plezier met elkaar. Er zit echter ook een keerzijde aan. Het aantal, vaak ernstige, fietsongevallen neemt toe. En als je als oudere valt, zijn de gevolgen meestal groot. Ook al ben je een ervaren fietser, door het ouder worden ben je kwetsbaarder in het verkeer.

Al jaren stijgt het aantal fietsongevallen onder ouderen. Met name het aantal enkelvoudige fietsongevallen: ongevallen waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Bij dergelijke ongevallen stijgt ook het aantal dodelijke slachtoffers. Veel oudere fietsers durven na een ongeval niet meer te fietsen Dat heeft grote impact op de gezondheid, zelfredzaamheid en sociale betrokkenheid in de maatschappij.

Heb net de FietsFit oefeningen doorgegeven aan een fietsleerling van me.

Henriette Jalink, vrijwillig fietsdocent Assen

FietsFit poster

Waarom stijgt het aantal fietsongelukken van ouderen? In de analyse van SWOV worden onder andere genoemd: de vergrijzing, toename van afleiding onderweg en de toename in mobiliteit. Maatregelen uit het verleden hebben wel succes gehad om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Maar nu komen we op een punt dat veel onveilige knelpunten intussen wel zijn aangepakt, terwijl het aantal ongelukken toch weer stijgt. Dus moeten we nieuwe wegen inslaan om veilig te kunnen fietsen. Met de FietsFit oefeningen werk je aan je gezondheid en fitheid en vergroot je de kans dat je soepel en sterk blijft fietsen.

Doortrappen

Mede door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Het programma Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. Doortrappen motiveert hen zelf maatregelen te nemen. Het lokale netwerk rondom de oudere in elke gemeente helpt daarbij. Doortrappen biedt onder andere tips, handige tools en verhalen. Voor professionals is er ook een Lessenreeks FietsFit, die zij in reguliere beweeglessen voor ouderen kunnen gebruiken.

Meer weten?

Voor meer informatie kun je mailen aan Juul van Rijn, programmamanager Doortrappen, programmadoortrappen@gmail.com.

Auteur(s)

Artikelen uitgelicht


Beweegstimulering
Beweegthuis
Thuis - in en om huis
Ouderen
beweegoefening
in beweging brengen