Sluiten

FietsFit: thuis trainen om veilig te blijven fietsen 

Artikel

Publicatiedatum 6 april 2020

Nederlanders stappen tot zeer hoge leeftijd graag op de fiets: een gezonde gewoonte! Helaas zien we ook het aantal fietsongevallen bij ouderen stijgen. Om toch lang én veilig te blijven fietsen, kun je thuis de FietsFit Oefeningen van het programma Doortrappen doen.

FietsFit trainen om nek te draaienJe wilt graag soepel en sterk blijven fietsen. Kunnen gaan en staan waar jij wilt. Met de FietsFit oefeningen van Doortrappen train je jouw coördinatie, spierkracht, lenigheid van nek en schouder, reactievermogen en uithoudingsvermogen. Zo kun je langer veiliger blijven fietsen. 

Je kunt de FietsFit oefeningen allemaal thuis uitvoeren, op het tijdstip dat jou het beste uitkomt. Voor de koffie bijvoorbeeld, of na de lunch. Of bijvoorbeeld in een groep, tijdens een beweegles. Of voorafgaand aan een fietstocht. Nu tijdens de coronacrisis groepsactiviteiten niet doorgaan, adviseert Doortrappen je om de oefeningen thuis te doen.

Welke oefeningen kun je doen?

FietsFit trainen om te trappenFietsFit heeft vijf categorieën met oefeningen: coördinatie, spierkracht, lenigheid, reactiesnelheid en conditie. In totaal zijn er tien verschillende oefeningen en van elke oefening is een kaart beschikbaar. De afbeelding op de voorkant laat zien hoe je de oefening kunt doen. Op de achterkant worden de oefeningen uitgelegd. 

Gaat de oefening makkelijk? Probeer dan eens de variaties die op de oefenkaart staan. Meer informatie en de lessenreeks gebaseerd op deze oefeningen, vind je op www.doortrappen.nl/ allesoverfietsen.

Veiliger fietsen tot je 100ste

FietsFit trainen om op en af te stappenIn Nederland fietsen we tot op zeer hoge leeftijd. Dat is goed voor zowel je conditie als je hersenen. Als je samen gaat fietsen ontmoet je (nieuwe) mensen en heb je plezier met elkaar. Er zit echter ook een keerzijde aan. Het aantal, vaak ernstige, fietsongevallen neemt toe. En als je als oudere valt, zijn de gevolgen meestal groot. Ook al ben je een ervaren fietser, door het ouder worden ben je kwetsbaarder in het verkeer.

Al jaren stijgt het aantal fietsongevallen onder ouderen. Met name het aantal enkelvoudige fietsongevallen. Bij dergelijke ongevallen stijgt ook het aantal dodelijke slachtoffers. Veel oudere fietsers durven na een ongeval niet meer te fietsen Dat heeft grote impact op de gezondheid, zelfredzaamheid en sociale betrokkenheid in de maatschappij. 

FietsFit posterWaarom stijgt het aantal fietsongelukken van ouderen? In de analyse van SWOV worden onder andere genoemd: de vergrijzing, toename van afleiding onderweg en de toename in mobiliteit. Maatregelen uit het verleden hebben wel succes gehad om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Maar nu komen we op een punt dat veel onveilige knelpunten intussen wel zijn aangepakt, terwijl het aantal ongelukken toch weer stijgt. Dus moeten we nieuwe wegen inslaan om veilig te kunnen fietsen. Met de FietsFit oefeningen werk je aan je gezondheid en fitheid en vergroot je de kans dat je soepel en sterk blijft fietsen.

Meer weten?

Voor meer informatie kun je mailen aan Juul van Rijn, programmamanager Doortrappen, programmadoortrappen@gmail.com.

Tot slot: ga je de komende weken wel fietsen? Houd dan de richtlijnen van het RIVM aan en houd in ieder geval 1,5 meter afstand.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.