Sluiten

Revalidatie: opnieuw (leren) bewegen en sporten

Tips

Geplaatst op 20 februari 2018

Regelmatig bewegen is belangrijk voor een gezond leven. Dat geldt voor mensen met en zonder een beperking. Als je een beperking hebt, is het extra belangrijk dat je actief blijft, omdat het risico om inactief te worden dan groter is.

In dit artikel geven we je vijf tips en adviezen over bewegen en sporten tijdens en na je revalidatieperiode. Deze adviezen komen voort uit onderzoek dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden onder ruim 1.700 patiënten die bij verschillende Beweeg- en Sportloketten in ziekenhuizen of revalidatiecentra kwamen. Sharlon Gardeniers, sport- en beweegconsulent en coördinator Sportloket in Reade, vult hierop aan met haar reactie vanuit de praktijk.

Tip 1: Probeer tijdens je revalidatieperiode allerlei beweeg- en/of sportvormen uit

Een revalidatietraject is voor jou en je omgeving een ontzettend dynamische periode in je leven. Het klinkt misschien wat vreemd, maar een revalidatiebehandeling is ook een ‘goede tijd’ om te ontdekken welke vormen van bewegen en sporten bij je passen. In een veilige omgeving is het mogelijk om allerlei vormen uit te proberen en te ervaren. Hierdoor kun je op zoek naar iets dat echt bij je past en waaraan je (opnieuw) plezier beleeft. Door dingen onder deskundige begeleiding uit te proberen, ontdek je wat activiteiten met jou doen en met je lichaam. Zo krijg je weer meer vertrouwen in je lijf en dat is ook heel belangrijk voor de periode na de revalidatie.

Tip 2: Maak gebruik van de deskundigheid van de sport- en beweegconsulent

Ontdekken welke vorm van bewegen of sporten bij je past, kost tijd en deze ontdekkingstocht is voor iedereen anders. De sport- en beweegconsulenten die werken bij het Beweeg- en Sportloket helpen je hierbij, vaak samen met andere professionals in de revalidatie. Bij het Beweeg- en Sportloket is heel veel kennis aanwezig. Maak hiervan gebruik en vraag hulp bij je ontdekkingstocht!

Tip 3: Bespreek wat (meer) bewegen en sporten je oplevert

Bij het Beweeg- en Sportloket wordt gebruik gemaakt van motiverende gespreksvoering. Dit is een gesprekstechniek die mensen motiveert hun gedrag echt te veranderen. We weten allemaal dat het veranderen van gedrag lastig is en tijd en energie kost.

De sport- en beweegconsulent probeert je er niet van te overtuigen dat (meer) bewegen beter is, maar stelt vooral open vragen. Tijdens het gesprek word je uitgenodigd om zelf redenen uit te spreken die voor jou belangrijk zijn om (meer) te gaan bewegen. Als je een verandering uitspreekt die je graag wilt, dan helpt je dat om je nieuwe gedrag vol te houden. De sport- en beweegconsulent begeleidt en ondersteunt je en sluit aan bij je persoonlijke motivatie. Er wordt op geen enkele manier iets opgelegd.

Tip 4: Kies een activiteit die bij je past

Dit klinkt als een enorme open deur. Waarom zou je iets gaan doen dat niet echt bij je past? Maar het gaat er niet alleen om wat je leuk vindt, maar ook om wat past bij jouw redenen om te bewegen of sporten.

Wil je bewegen omdat je je gezondheid wil verbeteren, je fit wil voelen of ben je op zoek naar plezier en ontspanning? Misschien is het advies van je arts wel de belangrijkste reden dat je gaat bewegen of sporten. Bedenk van tevoren goed wat je belangrijk vindt. Vertrouw op je gevoel en kies een activiteit die bij je (nieuwe situatie) past en die je ook leuk vindt. Dat maakt dat je de activiteit kan volhouden!

Er zijn allerlei mogelijkheden: sommige mensen kiezen voor een sport- of beweegclubje en vinden het fijn om samen met anderen nog even na te praten bij een kopje koffie of thee. Anderen pakken vaker de fiets, lopen naar de winkel of laten de hond (vaker) uit. Bewegen en sporten kan op allerlei manieren. Wat het beste bij jou en jouw situatie past, kun je zelf het beste bepalen. Als je het lastig vindt, kan het advies van de sport- en beweegconsulent je hierbij helpen.

Tip 5: Schrik niet van een terugval, dit is heel normaal

De revalidatieperiode is een van de meest dynamische periodes uit je leven. Het kan ontzettend spannend zijn om vanuit je thuissituatie het dagelijkse leven weer op te pakken. Neem de positieve ervaringen uit de intensieve revalidatieperiode ook mee naar huis. Aandacht voor bewegen en sporten hoort erbij maar schiet er zeker in het begin vaak ook regelmatig bij in. Het is heel normaal dat je af en toe terugvalt in je oude gedrag, dit hoort erbij.

Vraag hulp bij het (weer) oppakken van de draad! Bel of mail de sport- en beweegconsulent of vraag iemand anders om hulp.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.