Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Ik heb pijn aan mijn enkel. Wat nu?

Artikel

Heb je pijn aan je enkel? Als je door je enkel bent gegaan, dan heb je deze waarschijnlijk verzwikt of verstuikt. Zulke enkelblessures komen regelmatig voor en ontstaan meestal plotseling tijdens een verkeerde sprong- of loopbeweging. Dit gebeurt vooral bij voetballers en hardlopers.

Meer weten over effectieve interventies om enkelblessures te voorkomen? Lees dit e-zine van VeiligheidNL. 

Herken een enkelverzwikking of -verstuiking

Een enkelverzwikking of -verstuiking herken je als volgt:

  • Je enkel doet direct pijn bij een acute enkelverzwikking of -stuiking.
  • Je enkel zwelt op.
  • Je ziet soms een bloeduitstorting op je enkel.

Ga naar een arts als je niet zonder hulp vier stappen kunt lopen

Bij een ernstige verzwikking of verstuiking kan je enkel breken. Je herkent een enkelbreuk aan het feit dat je niet zonder hulp vier stappen kunt lopen. Het kan ook zijn dat de botten rondom het gewricht heel erg pijn doen als je hierop drukt. In dat geval is er ook kans dat je enkel gebroken is. Ga bij een (vermoedelijke) enkelbreuk altijd direct naar een arts.

Hulp bij herkenning

De online Blessure Adviseur van Sportzorg helpt je bij het herkennen van een enkelverzwikking- of verstuiking. Bekijk ook het filmpje om te zien wat er in het lichaam gebeurt bij een enkelblessure.

Verstuikte enkel behandeling: wat moet je doen?

  • Pas direct de RICE-regel toe:
    • Rust: Stop direct met het sporten.
    • IJs: Koel je enkelgewricht direct 10 minuten lang.
    • Compressie: Breng direct een drukverband (met tape) aan om de zwelling tegen te gaan.
    • Elevatie: Houd je enkel hoog tijdens de eerste 48 uur en kijk hoe dit gaat.
  • Neem een paracetamol tegen de pijn als dat nodig is.
  • Geef je enkel rust tot de pijn gezakt is.
  • Probeer je enkel na 48 uur zo snel mogelijk weer te belasten.

Wat kun je nog meer doen

  • Doe spierversterkende oefeningen om je enkel te versterken en je balans te verbeteren. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de app Versterk je enkel.
  • Bescherm je verzwakte enkelbanden met een brace of sporttape. Doe dit zeker tijdens de eerste twee tot acht weken waarin je weer sport.
  • Het is nog beter om een heel jaar lang een brace of tape te dragen tijdens het sporten. Je loopt tijdens die hele periode een dubbel zo hoog risico op een tweede verzwikking of verstuiking. Bekijk de Brace Keuzewijzer voor meer informatie over een goede brace.

Enkelblessure voorkomen: bekijk de tips

Ben je hersteld van een enkelverzwikking of –verstuiking? Dan wil je dit graag zo houden en herhaling voorkomen. Het is nog beter om een enkelblessure sowieso niet op te lopen. Bekijk de tips om een enkelblessure in de toekomst te voorkomen.

Meer informatie

 

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.