Hoe kun je je kind stimuleren tot meer bewegen? | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoe kun je je kind stimuleren tot meer bewegen?

Artikel

Bewegen is goed voor de gezondheid en voor de ontwikkeling van sociale en cognitieve vaardigheden van kinderen. Bovendien houden kinderen over het algemeen van klimmen, klauteren, rennen en ontdekken. Toch blijkt uit cijfers dat meer dan de helft van de 4 tot 11-jarigen te weinig beweegt en dat ook baby’s vaak meer gestimuleerd kunnen worden. Hoeveel beweging hebben kinderen nodig en hoe kun je je kind stimuleren tot meer bewegen?

Hoeveel beweging hebben kinderen nodig?

Voor de groei en ontwikkeling van kinderen die nog niet kunnen lopen, is het belangrijk dat ze meerdere keren per dag bewegen. Denk aan spelen en rollen, kruipen door de kamer en het grijpen naar speeltjes. Vanaf het moment dat ze gaan lopen, verplaatsen ze zich steeds sneller en kunnen ze voor de groei en ontwikkeling minstens drie uur per dag aan beweging gebruiken.

Een handig hulpmiddel om beweegactiviteiten te plannen voor kinderen van 4- 12 jaar is de beweegpiramide.

Afbeelding Bewegen met plezier

Beweging stimuleren bij kinderen

Ouders kunnen het sport- en beweeggedrag van hun kind op verschillende manieren positief beïnvloeden. Enkele tips:

  • Maak afspraken en regels over bewegen. Vraag jezelf af wat gewenst beweeggedrag is in jullie gezin en beslis hoe lang jouw kind maximaal tv mag kijken of mag computeren. Positief geformuleerde regels geven helderheid over welk gedrag verwacht wordt en gewenst is. Zorg er ook voor dat de afspraken helder zijn, zodat je kind weet wat hij/ zij wanneer kan verwachten. Een voorbeeld:  “Eerst een uur lekker buitenspelen en daarna mag de tv aan”, of: “Laten we elke dag gezellig na het avondeten een wandeling door de buurt maken.”
  • Beperk beeldschermvermaak. Hoewel beeldschermvermaak bijna niet meer is weg te denken uit het dagelijkse leven, is het advies om jeugd van 4 tot 17 jaar niet langer dan twee uur per dag te laten computeren en/of televisie/dvd kijken in hun vrije tijd.
  • Probeer bewegen te stimuleren door de inrichting van huis en tuin. Ouders zijn verantwoordelijk voor hoe de thuisomgeving eruit ziet. De inrichting van huis en tuin kan bewegen stimuleren. Een televisie op de slaapkamer stimuleert beweeggedrag bijvoorbeeld niet. Het aanbieden van speelgoed dat bewegen stimuleert juist wel. Kan jouw kind thuis veilig rondkruipen, hutten bouwen, de handstand oefenen of buiten een balletje tegen een muur trappen? Probeer je huis en/of tuin zo in richten dat ze uitnodigen om actief te zijn
  • Stimuleer kinderen om te bewegen. Kinderen gaan meer bewegen als ouders enthousiast zijn over buitenspelen, actieve spelletjes en gezond gedrag, en deze zaken ook dagelijks stimuleren. Bovendien is samen bewegen leuker dan alleen! Stap samen op de schommel, speel een potje voetbal of ga samen het bos in. Je kunt ook samen met je kind uitzoeken welke sport hij of zij leuk vindt en hem of haar een proefles laten volgen. Een andere mogelijkheid is nagaan welke sporten vriendjes en vriendinnetjes doen. Samen met een bekende sporten maakt de eerste stap vaak makkelijker.
  • Geef zelf het goede voorbeeld. Ouders zijn rolmodellen voor kinderen. Als zij zelf het goede voorbeeld geven door te sporten en bewegen is er een grote kans dat kinderen dit gedrag overnemen. Het is daarom belangrijk om het goede voorbeeld te geven door zelf te sporten en/ of voldoende te bewegen in het alledaagse leven. Laat bijvoorbeeld de auto staan en pak de fiets naar het kinderdagverblijf of school, en laat kinderen zelf fietsen als ze daartoe in staat zijn.

Dit filmpje laat zien hoe je gezond gedrag kunt stimuleren.

In dit voorbeeld wordt duidelijk hoe het niet moet.

Beweegtips voor kinderen tot 4 jaar

Evenwicht oefenen: Een matras is leuk speelgoed: je baby kan erop en eraf kruipen en een wat ouder kind kan er lekker op rollen en ravotten. Je kunt ook een luchtbed gebruiken dat je niet te hard opblaast.

Gooien en knijpen: Pak een grote doos gekleurde wasknijpers. Laat je kind de wasknijpers in verschillende dozen gooien of ergens op vast knijpen. Natuurlijk zet je het doel steeds verder weg.

Krijtlijnen: Maak op de stoep lange lijnen van verschillende kleuren stoepkrijt. Laat je kind steeds een andere kleur lijn volgen.

Beweegtips voor kinderen van 4 tot 12 jaar

Disco beats: Tover je huis om in een disco door dansmuziek op te zetten en lekker te dansen.

Kleuren speuren: Roep een kleur. De ander raakt daarna zo snel mogelijk iets van die kleur aan. Wie is het snelst?

Schatzoeken: Neem een doosje mee naar het strand of de zandbak. Zoek iets moois, zoals een steen of schelp, en doe het gevonden voorwerp in het doosje. Verstop om de beurt voor elkaar de schat in het zand. Zijn jullie goede schatzoekers?

Spannende looproute: Zet samen overdag een (andere) spannende looproute uit door hoopjes zaagsel neer te leggen. Kunnen jullie ’s avonds de route terug vinden door de oplichtende hoopjes te volgen?

Regenplassen en modderbaden: Ook bij nat weer kun je spannende avonturen beleven. Denk aan ‘regenplastikkertje’ of watergevechten. Bedenk daarbij dat het meestal niet de kinderen zijn die naar binnen rennen bij regen, maar de ouders die geen zin hebben in een kliederboel. Kinderen genieten van buitenspelen, ook in de regen!

Gratis bewegen

Ruim driekwart van de kinderen sport, maar dat betekent niet dat ze aan hun dagelijkse uur beweging komen. Het mooie van kinderen is dat ze de wereld als speeltuin zien en heel veel beweegvormen gratis zijn. Bekijk de website van Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) voor nog meer inspiratie. Jongeren op Gezond Gewicht heeft ook de campagne “Gratis Bewegen” gelanceerd om jeugd (en ouders) te inspireren.

Kenniscentrum Sport heeft de flyer Bewegen met plezier! met veel beweegtips en -adviezen.

Activiteiten in de buurt

  • Bekijk welke activiteiten er in de buurt te doen zijn op de site van de gemeente.
  • Op www.plekcheck.nl kun je speelplekken vinden bij jou in de buurt.
  • Op www.sportatlas.nl zie je welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn.
  • De ‘iGrow’ app is gratis te downloaden en laat zien hoe je kind (van 0 tot 10 jaar) groeit en of het een gezond gewicht heeft. Je krijgt tips over gezonde voeding, bewegen en slapen. Ook kun je zien waar je in je eigen omgeving kunt spelen, wandelen en zwemmen.
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou