Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

De effecten en risico’s van krachttraining bij kinderen

Artikel

Rennen, springen, draaien: het zijn bijna vaste ingrediënten van een sporttraining voor kinderen. Krachttraining komt minder vaak voor. Veel mensen denken dat dit schadelijk is voor kinderen, maar is dat zo?

Wat zijn de effecten en risico’s van krachttraining bij kinderen? Fysiotherapeut en klinisch gezondheidswetenschapper Martin Keesenberg onderzocht studies over de effecten en risico’s van krachttraining bij kinderen. Hij verdeelde zijn onderzoek in kinderen in de pre-puberale fase (van 6 tot 12 jaar) en de puberale fase (van 12 tot 18 jaar). Dit verschil is gemaakt vanwege de grote verschillen in hormoonhuishouding tussen de twee groepen.

Prepuberale fase

Er is lange tijd aangenomen dat krachttraining voor kinderen tot twaalf jaar risico’s met zich meebrengt voor de groei van het kind. Maar dit lijkt niet zo te zijn.

Het vooroordeel hierover komt uit de jaren ’70, toen werd geschreven dat krachttraining bij kinderen schade aan groeischijven veroorzaakte. Het ging hier om enkele gevallen, waarbij krachttraining zoals gewichtheffen werd gedaan zonder begeleiding.

Als kinderen die aan krachttraining doen langer worden gevolgd, kan geen negatieve invloed worden ontdekt. Sterker nog, de literatuur laat in veel gevallen zien dat krachttraining de sportprestaties van gezonde kinderen kan verbeteren.

Kinderen in de puberale fase

Bij kinderen van 12 tot 18 jaar is een nog grotere toename in kracht te zijn dan bij de jongere kinderen. Dit komt onder andere door de veranderende hormoonhuishouding van pubers. De toename in kracht begint vanaf ongeveer de twaalfde week van de training.

Veiligheid kinderen

Er is een aantal maatregelen nodig om krachttraining bij kinderen veilig te laten verlopen en om blessures te voorkomen.

  • medische controle van het kind als hier aanleiding voor is
  • professionele begeleiding is noodzakelijk bij krachttraining voor kinderen
  • let op een goede warming up en cooling down (5 tot 10 minuten)
  • oefen vooral op een goede techniek
  • gebruik veilige apparatuur, die geschikt is voor krachttraining bij kinderen
  • leer de kinderen de risico’s van krachttraining
  • neem buik- en rugspier versterkende oefeningen op in de training
  • het gaat niet om competitie, dus focus niet op ‘sneller’ en ‘meer’

Lees meer

Foto: Lotus Carroll

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.