Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Borging (2): hoe trek je deelnemers?

Artikel

Deelnemers krijgen en enthousiast houden. Daar moet je moeite voor willen blijven doen. Je project is pas een succes als de doelgroep deelneemt en blijft deelnemen. Zorg dat je weet wat je doelgroep wil en zorg dat je in staat bent dit te bieden. In dit tweede artikel uit een reeks van 7 enkele tips en verwijzingen.

Genoeg deelnemers

borging2Om een project voort te zetten zijn voldoende deelnemers nodig. Bovendien geldt vaak: hoe meer deelnemers, hoe lager de kosten per persoon. Besteed dus niet alleen aandacht aan werving van nieuwe deelnemers, maar maak ook een plan hoe je de ingestroomde deelnemers bindt en behoudt. Als je kortdurende activiteiten aanbiedt, is voortdurende aanwas van nieuwe deelnemers belangrijk. Bedenk dat aantallen deelnemers ook interessant zijn voor partners en potentiële financiers. Je laat hiermee immers zien dat jouw aanbod voorziet in een behoefte.

Behoefte van de doelgroep

De behoefte van de doelgroep is een belangrijk startpunt. Zorg dat je jouw doelgroep kent, dat je weet wat die leuk vinden om te doen en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Probeer er ook achter te komen wat de groep motiveert om te gaan bewegen of juist om niet te bewegen. Al deze informatie kun je goed gebruiken in de ontwikkeling van je aanbod, je werving en verdere communicatie.

HEERENVEEN - Zo'n vierduizend mensen hebben in Sportstad Heerenveen meegedaan aan een recordpoging om zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk verschillende plaatsen te laten bewegen. Het initiatief daartoe komt van de Stichting Nederland in Beweging, die de recordpoging in het GuinessBook of Records probeert te krijgen. Onder het motto Heel Nederland Danst zette deejay Joop de aanwezigen met knalharde muziek aan heet dansen. In totaal hebben rond de 200.000 mensen aan de recordpoging meegedaan. Twee jaargeleden waren dat er nog zo'n 140.000..

Kwaliteit

Naast vraaggericht werken is de kwaliteit van het aanbod belangrijk. Kwaliteit heeft te maken met de tevredenheid van deelnemers en samenwerkingspartners maar ook met de kwaliteit van de begeleiders en trainers. Monitoring en evaluatie geeft inzicht in de verschillende onderdelen van kwaliteit.

Ga niet zelf het wiel uitvinden. In de database Effectief Actief staan tientallen aanpakken (interventies) beschreven, die op meerdere plekken goed zijn uitgevoerd. Er staan handleidingen en voorbeelden, want al deze aanpakken kun je aanpassen naar jouw lokale situatie.

6 Tips om deelnemers te krijgen en te behouden

  1. Vraag wat je doelgroep wil

    Sluit aan de wensen en mogelijkheden (lichamelijk, financieel, praktisch). In de Buurtscan staan verschillende instrumenten om je doelgroep of partners in de wijk te bevragen.

  2. Doe iets nieuws

    Ga niet concurreren met andere aanbieders in de wijk, wees origineel en doe iets nieuws of iets duidelijk anders.

  3. Gebruik kennis die mensen hebben

    Maak gebruik van de kennis van de gemeente, wijkagent, jongerenwerkers, buurtsportcoaches en anderen. Wat weten zij van de doelgroep en wat zijn hun problemen waar jij wellicht mee kan helpen? Deze mensen kunnen je helpen om je aanbod te versterken, maar kunnen ook deelnemers door op jouw aanbod wijzen.

  4. Sta open

    Wees flexibel en sta open voor ideeën van anderen. Dit vergroot het draagvlak en de kansen om het aanbod voort te zetten.

  5. Vraag een bijdrage

    Vraag vanaf de start een kleine eigen bijdrage aan deelnemers. Dit zorgt ervoor dat mensen minder vrijblijvend deelnemen en dat ze niet direct afhaken als de subsidie stopt en een eigen bijdrage noodzakelijk wordt.

  6. Meten is weten

    Vraag deelnemers, ouders en verwijzers regelmatig naar hun tevredenheid. Dit kun je gestructureerd doen via een korte vragenlijst. Maar je kunt ook op mensen afstappen na de activiteit, langs de lijn, of na een overleg. Het belangrijkste is dat je iets doet met de feedback die je krijgt.

Voorbeeld: Plussport 55+ in Utrecht

Met dit project willen de samenwerkende partijen de drempel tussen zorg en sport verkleinen. Het doel is 55-plussers die weinig bewegen te stimuleren tot meer en verantwoord bewegen. Zorgverleners verwijzen mensen uit de doelgroep via de buurtsportcoach door naar reguliere PlusSport aanbieders in de wijk. Deze aanbieders van laagdrempelige sport- en beweegactiviteiten zijn geschoold in het motiveren, begeleiden en monitoren van deze doelgroep. Het Sportimpuls-project kenmerkt zich door goede registratie van beweeggedrag door zowel deelnemers als begeleiders en de bevordering van zelfmanagement.

Laat je inspireren

Kijk voor meer praktijkvoorbeelden op de website Sport in de Buurt.

Voorbeeld: Plussport-aanbod voor chronisch zieken

Plussport is een speciaal beweegaanbod voor mensen met een chronische ziekte. Het is een initiatief van Stichting Harten voor Sport en de Vereniging Sport Utrecht, in samenwerking met sportaanbieders en gezondheidscentra in Utrecht. Via Plussport kunnen deelnemers de eerste drie maanden gratis extra begeleiding krijgen. Samen met leeftijdgenoten en een trainer werken ze toe naar een duurzame actieve levensstijl.

Andere artikelen uit deze reeks:

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.