Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Activiteiten voor ouderen binnenshuis

Artikel

Geplaatst op 23 mei 2016

Er bestaan legio beweegprogramma’s, -interventies, -activiteiten en cursussen voor ouderen. Maar welke kies jij om ouderen in beweging te krijgen? Met een reeks van zes artikelen maken we het aanbod voor ouderen overzichtelijk. Ook binnenshuis kunnen ouderen activiteiten uitoefenen. In dit tweede artikel zoomen we in op de activiteiten en beweegvormen die ouderen thuis of in de sporthal, buurthuis of sportcentrum kunnen doen.

Nederland in beweging op tv

“Wilt u investeren in uw gezondheid? Beweeg dagelijks mee met Nederland in Beweging!” Onder dat motto brengen Olga Commandeur en Duco Bauwens elke dag, 2x per dag, heel Nederland in beweging. Ouderen die meedoen, bewegen al een kwartier van het aanbevolen dagelijkse half uur. Meer informatie op website van Omroep Max.

Activiteiten binnenshuis geven je kracht

Naast dagelijks matig intensief bewegen, is het nuttig voor ouderen om twee keer per week twintig minuten krachtoefeningen te doen. Krachttraining is onder meer belangrijk voor de benen. Het zorgt voor behoud en/of verbetering van kracht en coördinatie. Dat heeft een positieve invloed op opstaan en lopen. Regelmatige krachttraining en de wekelijkse beweegrichtlijn halen, zorgt voor een fit en vitaal gevoel. Dat hoeft niet direct in sportscholen met zware gewichten, het kan gewoon thuis op een matje.

Het Otago thuis oefenprogramma

Ster Effectief actief

Het Otago oefenprogramma bestaat uit een set van spierkracht- en evenwichtverbeterende oefeningen en een wandelprogramma dat ouderen zelfstandig thuis uitvoeren. De oefeningen worden individueel voorgeschreven door een getrainde OTAGO instructeur. De instructeur begeleidt, coacht en monitort door middel van huisbezoeken en telefonisch contact. Het is ook mogelijk het programma in een groep uit te voeren. Otago is beoordeeld als goed onderbouwd.

App die je motiveert om minder te zitten (op het werk)

Voor ouderen die nog zittend werk hebben, bestaan verschillende gratis apps die motiveren om minder lang achter elkaar te zitten. Lees het artikel Apps die je motiveren minder te zitten op het werk.

Huishoudelijke klussen als training

Het huis schoonmaken – van stofzuigen tot ramen wassen – kost nogal wat energie. Het klopt dat ouderen de beweegrichtlijn kunnen halen door huishoudelijke klussen en het onderhouden van de tuin. De hiernaast staande infographic brengt in beeld wat verschillende huishoudelijke (binnen en buiten) klussen opleveren.

Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) is een beweegprogramma voor ouderen met als doel plezier, sociale participatie, preventie van zorg en integratie. MBvO-activiteiten bestaan uit wekelijkse bijeenkomsten van ongeveer één uur, aangepast aan de wensen en mogelijkheden.

Tai Chi

Ster Effectief actief

Tai Chi is een Chinese bewegingskunst waarvan de effectiviteit en zinvolheid bij ouderen is onderzocht. In een grote studie met meer dan 700 ouderen uitgevoerd in Australië, bleek Tai Chi daadwerkelijk het vallen te verminderen. Een belangrijk winstpunt, aangezien vallen bij ouderen vaak gepaard gaat met beschadigingen en soms de fatale heupfracturen. Een vergelijkbare studie met meer dan 200 ouderen in Amerika, liet eenzelfde positief effect zien op vallen. Lees meer over het onderzoek in Amerika. Kijk in de gemeentegids voor het aanbod van Tai Chi in de buurt.

Yoga

Yoga is een vorm van bewegen die prima thuis te doen is. U heeft hier alleen maar een yogamatje voor nodig. Online kunt u diverse yogavormen /-lessen volgen. Enkele suggesties zijn stoelyoga, staande yogalessen of yogatvIndien u liever yoga in de groep wilt beoefenen kijk dan in de gemeentegids naar het yoga-aanbod in de buurt. Speciaal opgeleide yogadocenten verzorgen lessen voor kwetsbare ouderen, denk hierbij ook aan stoelyoga. Je vindt ook meer informatie via de website van yogaonline.

Ismakogie

Ismakogie is voor mensen die graag vitaal en fit willen blijven. Ismakogie is een westerse bewegingsleer, die zich richt op bewust beter bewegen. Bij het aanleren van Ismakogie begeleiden je gedachten alle bewegingen en voer je ze bewust uit. Ismakogie is ook een mentale spiertraining. Meer informatie vind je op de website van Ismakogie of via het youtubekanaal maak je direct kennis met ismakogie.

WII spelcomputer

Bewegen op een bewegingsgevoelige plaat via je tv. WII Fit is een bewegingsspel voor de Nintendo II spelcomputer die op televisie wordt aangesloten. Bij de oefeningen sta je op een bewegingsgevoelige plaat. Daardoor kun je op de tv zien of je de oefeningen goed uitvoert. WII Fit heeft yoga-oefeningen, spieroefeningen, aerobicsoefeningen en balansoefeningen.

Andere artikelen uit de reeks

  1. Effectief Actief beweegprogramma’s voor ouderen
  2. Activiteiten en beweegvormen voor ouderen binnenshuis
  3. Buitenactiviteiten en sport voor ouderen
  4. Activiteiten en valpreventie voor kwetsbare ouderen
  5. Beweegprogramma’s voor mensen met dementie
  6. Dagbesteding en activiteiten in de ouderenzorg
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.