Activiteiten voor ouderen binnenshuis | Alles over sport

Activiteiten voor ouderen binnenshuis

Artikel

geplaatst op: 23 mei 2016

Er bestaan legio beweegprogramma’s, -interventies, -activiteiten en cursussen voor ouderen. Maar welke kies jij om ouderen in beweging te krijgen? Met een reeks van zes artikelen maken we het aanbod voor ouderen overzichtelijk. Ook binnenshuis kunnen ouderen activiteiten uitoefenen. In dit tweede artikel zoomen we in op de activiteiten en beweegvormen die ouderen thuis of in de sporthal, buurthuis of sportcentrum kunnen doen.

Nederland in beweging op tv

“Wilt u investeren in uw gezondheid? Beweeg dagelijks mee met Nederland in Beweging!” Onder dat motto brengen Olga Commandeur en Duco Bauwens elke dag, 2x per dag, heel Nederland in beweging. Ouderen die meedoen, bewegen al een kwartier van het aanbevolen dagelijkse half uur. Meer informatie op website van Omroep Max.

Activiteiten binnenshuis geven je kracht

Naast dagelijks matig intensief bewegen, is het nuttig voor ouderen om twee keer per week twintig minuten krachtoefeningen te doen. Krachttraining is onder meer belangrijk voor de benen. Het zorgt voor behoud en/of verbetering van kracht en coördinatie. Dat heeft een positieve invloed op opstaan en lopen. Regelmatige krachttraining en de dagelijkse beweegnorm halen, zorgt voor een fit en vitaal gevoel. Dat hoeft niet direct in sportscholen met zware gewichten, het kan gewoon thuis op een matje.

Het Otago thuis oefenprogramma

Ster Effectief actiefHet Otago oefenprogramma bestaat uit een set van spierkracht- en evenwichtverbeterende oefeningen en een wandelprogramma dat ouderen zelfstandig thuis uitvoeren. Deelnemers krijgen oefeningen individueel voorgeschreven door een getrainde instructeur. De instructeur begeleidt, coacht en monitort door middel van huisbezoeken en telefonisch contact. De mogelijk bestaat het programma in een groep uit te voeren.

App die je motiveert om minder te zitten (op het werk)

Voor ouderen die nog zittend werk hebben, bestaan verschillende gratis apps die motiveren om minder lang achter elkaar te zitten. Lees het artikel Apps die je motiveren minder te zitten op het werk.

Huishoudelijke klussen als training

Het huis schoonmaken – van stofzuigen tot ramen wassen – kost nogal wat energie. Het klopt dat ouderen de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) kunnen halen door huishoudelijke klussen en het onderhouden van de tuin. Onderstaande infographic brengt in beeld wat verschillende huishoudelijke (binnen en buiten) klussen opleveren.

MBvO

Ster Effectief actiefMeer Bewegen voor Ouderen (MBvO) is een beweegprogramma voor ouderen met als doel plezier, sociale participatie, preventie van zorg en integratie. MBvO-activiteiten bestaan uit wekelijkse bijeenkomsten van ongeveer één uur, aangepast aan de wensen en mogelijkheden van ouderen. MBvO focust op het zo optimaal en zelfstandig mogelijk functioneren van ouderen. Belangrijk is het plezier en de gezelligheid door de mogelijkheid tot ontmoeting en contact. Tijdens de lessen worden spel- en sportvormen en muziek gebruikt. Geschikt voor mobiel en minder mobiel. Het beweegprogramma bestaat uit diverse vormen aangeboden: (zit)gymnastiek, (volks)dans, zitdans, zwemmen, yoga, sport en spel.

Bridge is meer dan een denksport

Bridge is een spannend en boeiend kaartspel waaraan ook ouderen veel plezier kunnen beleven. Het is overal uitvoerbaar, want de regels zijn in de hele wereld hetzelfde. Bridge is een sociaal spel dat iedereen kan leren. Meer informatie vind je op de website van de Nederlandse Bridge bond (NNB). De NBB bond biedt ook de interventie Denk en doen.

Mastertrendweken

Ster Effectief actiefMasters Trendweken is beweegaanbod voor Masters (45-plussers) van acht tot twaalf weken. Masters Trendweken bestaat uit een serie van twaalf lessen. Elke lessenserie bestaat uit een bepaald thema. Masters Trendweken duren minimaal acht en maximaal twaalf weken. De gymnastiekvereniging kiest uit de lessenserie minimaal acht lessen. Afhankelijk van de hoeveelheid lessen die een serie beslaat, kunnen er twee tot vier lessenseries (thema’s) in één seizoen plaatsvinden.

Body Mind Fit met Aikido

Ster Effectief actiefBody-Mind-Fit (BMF) staat voor een duurzame, levenslange aikido beoefening en draagt specifiek bij aan het verminderen van (ervaren) kwetsbaarheid van ouderen. Aanpak BMF begint met het informeren van de doelgroep via de verschillende lokaal aanwezige media en het aanbieden van 2 kennismakingsworkshops. Vervolgens start het programma als een sportimpuls van 9 weken. Tijdens deze 9 weken krijgen de deelnemers wekelijks een les van 90 minuten.

Cognitieve fitness

Cognitieve fitness combineert fysieke inspanning met intellectuele uitdaging en maakt gebruik van bewuste ontspanning. Het werkt preventief aanpak in de strijd tegen dementie en bij psychische klachten. Cognitieve fitness richt zich op het behoud en de verbetering van zowel de fysieke als cognitieve vitaliteit. Cognitieve fitness is effectief voor ouderen, mensen met cognitieve problemen en natuurlijk een ieder ander die zijn/haar hersenen gezond wil houden.

Beweegpret 55+ aan zet

Ster Effectief actiefBeweegpret 55+ aan Zet daagt senioren uit om te bewegen en het plezier te ervaren van bewegen. De werkwijze past binnen organisaties waar senioren leven en recreëren, zoals verenigingen, buurthuizen, zorgcentra en seniorengroepen.

Professionals werkend met senioren krijgen tools om met de senioren op hun niveau recreatief te bewegen. Beweegpret 55+ aan Zet richt zich op de mogelijkheid om recreatief bewegen te integreren in de dagelijkse structuur. Om Beweegpret 55+ aan Zet in de praktijk uit te voeren krijgen de professionals een training. Een trainer Beweegpret 55+ aan Zet die is opgeleid door Huis voor Beweging verzorgt de training.

Tai Chi

Tai Chi is een Chinese bewegingskunst waarvan de effectiviteit en zinvolheid bij ouderen is onderzocht. In een grote studie met meer dan 700 ouderen uitgevoerd in Australië, bleek Tai Chi daadwerkelijk het vallen te verminderen. Een belangrijk winstpunt, aangezien vallen bij ouderen vaak gepaard gaat met beschadigingen en soms de fatale heupfracturen. Een vergelijkbare studie met meer dan 200 ouderen in Amerika, liet eenzelfde positief effect zien op vallen. Lees meer over het onderzoek in Amerika. Kijk in de gemeentegids voor het aanbod van Tai Chi in de buurt.

Yoga

Yoga is een vorm van bewegen die in groepsverband kan plaatsvinden. Speciaal opgeleide yogadocenten verzorgen lessen voor kwetsbare ouderen. Kijk in de gemeentegids naar het yoga-aanbod in de buurt. Je vindt ook meer informatie via de website van yogaonline.

Ismakogie

Ismakogie is voor mensen die graag vitaal en fit willen blijven. Ismakogie is een westerse bewegingsleer, die zich richt op bewust beter bewegen. Bij het aanleren van Ismakogie begeleiden je gedachten alle bewegingen en voer je ze bewust uit. Ismakogie is ook een mentale spiertraining. Het is wetenschappelijk bewezen dat zelfs bewegingen die in gedachten worden uitgevoerd, al effect hebben op het lichaam. Leeftijd en conditie spelen geen rol; ook op latere leeftijd kun je met Ismakogie beginnen, aangezien je spieren een leven lang positief kunt beïnvloeden.

  • Meer informatie vind je op de website van Ismakogie.  

Rolstoel- en rollatordans

Rollatordansen is een leuke activiteit voor mensen met een beperking, ook voor ouderen.Een opleiding volgen voor instructeur rollatordans is mogelijk via Cerein of via Danslerarenopleiding.nl. Informatie over het dansaanbod vind je in de gemeentegids.   

Andere artikelen uit de reeks

  1. Effectief Actief beweegprogramma’s voor ouderen
  2. Activiteiten en beweegvormen voor ouderen binnenshuis
  3. Buitenactiviteiten en sport voor ouderen
  4. Activiteiten en valpreventie voor kwetsbare ouderen
  5. Beweegprogramma’s voor mensen met dementie
  6. Dagbesteding en activiteiten in de ouderenzorg

Auteurs:

Jolanda de Zeeuw
Kenniscentrum Sport
Liesbeth Preller
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook