Sluiten

Hoeveel moet een kind bewegen?

Artikel

Publicatiedatum 4 maart 2019

Vraag je je weleens af of je kind voldoende beweegt? Bewegen is erg belangrijk en gezond en daarmee een must voor opgroeiende kinderen. Maar waarom is bewegen zo belangrijk? En hoeveel en hoe moeten kinderen bewegen om gezond te blijven? Moeten ze altijd sporten of zijn er ook andere leuke manieren te bedenken om aan een dagelijkse portie beweging te komen? Het zijn verschillende vragen van ouders met kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar die we in dit artikel beantwoorden.

Hoeveel moeten kinderen bewegen?

De Gezondheidsraad heeft op basis van onderzoek richtlijnen opgesteld die aangeven hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven. Voor kinderen van 4 tot 18 jaar geldt:

Infographic over hoeveel beweging je per dag en week nodig hebt
(Bron: Gezondheidsraad)

Bij matig intensief bewegen gaat het om het krijgen van een hogere hartslag en een versnelde ademhaling. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij fietsen, trampolinespringen of paardrijden. Botversterkende activiteiten zijn activiteiten waarbij je lichaam met je eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, hardlopen en dansen. Spierversterkende activiteiten zijn activiteiten die kracht en uithoudingsvermogen van de spieren verbeteren. Je kunt inzetten op specifieke krachtoefeningen, maar ook veel sporten waarbij je moet rennen en springen, versterken de spieren. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen, voetballen, tennissen of fitnessen. En ook activiteiten als zwemmen en fietsen die minder kracht kosten, maar wel langdurig volgehouden worden, versterken de spieren. Meer informatie en tips om in te zetten op spier- en botversterkende oefeningen.

Tot slot is het zo dat langer, vaker en/ of intensiever bewegen nog beter is voor de gezondheid van kinderen. Veel stilzitten kan beter voorkomen worden.

Waarom is bewegen belangrijk?

Wist je dat bewegen bij kinderen en jongeren:

  • het risico op depressieve symptomen verlaagt?
  • spieren en botten versterkt?
  • fitheid, coördinatie en motoriek verbetert?

Ook is er genoeg bewijs dat bewegen een positieve invloed heeft op het emotionele welzijn van kinderen en jongeren, met name als het gaat om zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde. Maar er is nog meer. Richard Bailey ontwikkelde op basis van onderzoek een model waarin 79 effecten van bewegen worden benoemd. Genoeg reden dus om in te zetten op voldoende bewegen!

Sporten bij de club

Sporten bij een sportvereniging is één van de manieren om in te zetten op meer bewegen. Kinderen maken vaak vrienden bij de club, leren samenwerken en leren wat wel en wat niet mag (normen en waarden). Kies hier een sportkeuzetest voor je kind. Maar met alleen één of twee keer per week trainen bij de club, behalen ze de beweegrichtlijnen helaas niet. Zet daarom (ook) in op meer dagelijks bewegen op een eenvoudige en vooral ook leuke wijze! Bijvoorbeeld door buiten te spelen!

Zet in op buiten spelen!

Uit onderzoek van Jantje Beton (2018) blijkt dat 28% van de kinderen van 6 t/m 12 jaar minder buiten speelt dan zij zouden willen. Uit recent onderzoek van dezelfde organisatie (2018) blijkt bovendien dat maar liefst 15% van de kinderen tussen de 4-14 jaar oud nooit buiten speelt! Buitenspelen maakt kinderen vrolijk en blij! Zet in op meer buitenspelen! Daar is veel te beleven:

  • Organiseer een voetbalwedstrijd in de buurt waarbij kinderen tegen ouders spelen!
  • Ga naar de speeltuin, het park of de kinderboerderij. Op Playadvisor kun je speelplekken vinden bij jou in de buurt.
  • Speelnatuur van Staatsbosbeheer? Dat is klimmen en klauteren in de speelbossen en speelpolders, spetteren in het water van de speelvijvers of gewoon lekker wandelen en genieten van het uitzicht.

Waarom buiten spelen belangrijk is en meer leuke tips over hoe je op een leuke manier daarop kan inzetten, ook bij slecht weer, vind je in het artikel: ‘Zes manieren om je kind buiten te laten spelen, ook bij slecht weer‘.

Tips om (meer) dagelijks te bewegen

Meer dagelijks bewegen op een leuke wijze hoeft niet moeilijk te zijn! Een aantal tips:

  • Hoeveel stappen zetten jullie nu al op een dag? Zet 1000 stappen meer! Wie lukt het?
  • Fiets of loop samen naar school, vriendjes en vriendinnetjes of de supermarkt
  • Doe een extra lange lange wandeling met de hond in het park
  • Tover je huis om in een disco door dansmuziek op te zetten en lekker te dansen.
  • Organiseer je een kinderfeestje? Maak er een beweegfeestje van! Zet een speurtocht in de buurt uit, organiseer een estafette race en verzin actieve spellen met ballonnen
  • Bekijk welke activiteiten er in de buurt te doen zijn op de site van de gemeente. Neem contact op met de buurtsportcoach die je verder kan adviseren.

Beweegt jouw kind voldoende?

In 2017 voldeden 56% van de kinderen van 4 t/m 11 jaar aan de beweegrichtlijn. Wil je weten hoeveel jouw kind beweegt en waar nog winst te behalen is? Vul de Beweegwijzer in.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Rebecca Beck

Beste Piet,

Hartelijk dank voor je interessante reactie. Mee eens dat vrij en chaotisch spel een garantie is voor een gezonde ontwikkeling. Helaas is het vandaag de dag zo (zoals jij ook aangeeft) dat onze kinderen, die niet vrij in de natuur leven, door de omgeving regelmatig beperkt worden. Denk bijvoorbeeld aan het langdurig vast zetten/ zitten van kinderen in autozitjes en buggy’s. We streven ernaar ouders en andere betrokkenen rondom kinderen bewust te maken van het belang van bewegen en het beperken van sedentair gedrag voor de ontwikkeling van kinderen (daar is nog een wereld te winnen) en hen praktische handvatten te geven om bewegen te stimuleren. Enerzijds is er een wereld te winnen in meer bewegen (kwantitatief), maar zeker ook kwalitatief (beter/ goed (leren) bewegen). Hoewel dit artikel zich richt op het advies van de Gezondheidsraad is binnen Kenniscentrum Sport ook het kwalitatief goed bewegen een belangrijk thema waarbij uitkomstmaten als motorische ontwikkeling en houding centraal staan. We sluiten daarmee aan op jullie advies van ‘beperk het zitten en zorg voor actieve zithoudingen, als het dan toch nodig is. Vrij spel buiten stimuleren en in het onderwijs de gestructureerde hulp naar verkrijgen gezonde houding en optimale beweegpatronen weer herstellen’. Daarop maak ik graag de volgende aanvulling: niet alleen binnen het onderwijs kan worden ingezet op een goede houding en bewegen, het begint al eerder. Ook in de thuissetting en binnen de kinderopvang is nog een wereld te winnen. Lees meer over de kansen binnen de kinderopvang in dit artikel: https://www.allesoversport.nl/artikel/kinderopvang-en-bewegen-benut-je-kans/
Ik ben benieuwd naar wat de Gezondheidsraad met jullie commentaar gedaan heeft, maar ga ook graag met je in gesprek over dit thema. Wellicht kunnen we er een keer over bellen? Mijn contactgegevens vind je als je op mijn profiel klikt.

Piet van Loon

De biologie kent geen “advies” voor de hoeveelheid bewegen! Geen enkel jong dier of in de natuur levend mensenkind laat zich in spel en bewegen beperken. Vrij en chaotisch spel is een garantie voor gezonde ontwikkeling. Vanuit geneeskundige kennis hebben bestuursleden van Houding Netwerk Nederland een commentaar geschreven op de BeweegRichtlijn van de Gezondheidsraad.
De adhoc commissie die de richtlijn opstelde heeft op geen enkele wijze de kwaliteit van het bewegen naar voren gebracht of zelfs maar benoemd. En zeker niet , dat voor het krijgen van een volledig gezond lichaam, een goede werking van al onze organen maar ook mentale weerbaarheid een gezonde lichaamshouding essentieel is. Vanuit de preventieve geneeskunde weten we , dat er geen beperking op het bewegen van kinderen moet worden aangebracht.
Het grote gebrek aan buikligging, de overmaat aan zituren in draag-en andere stoeltjes ( die de rug bol houden met grote gevolgen voor de de tussenwervelschijven), sinds enkele jaren het al vanaf eerste levensjaar aanbieden van “schermpjes” heeft naast het niet meer opletten op houding in het Onderwijs, slecht meubilair waarop “gehangen”wordt etc. ervoor gezorgd dat de jeugd breed aan allerlei fysiek begrenzingen en zelfs aan pathologische gevolgen ( rugpijn, blessures, vroege hernia’s, vroege artrose etc.) is gaan lijden. Het RIVM heeft zelfs in haar rapport in 2016 al aangegeven, dat het de zittende leefstijl van kinderen is, die de stijging van Diabetes ( ook bij niet dikke kinderen) , hart en vaatziekten ( hartstilstand bij jongeren) en veel voorkomende kankervormen moet verklaren. Het ooit bekende oorzaak-gevolgverhaal tussen zitten en rugproblemen zal weer naar voren moeten komen, om de stijgende zorgvraag bij de jeugd in te dammen. “Houding” speelt daarbij een cruciale betekenis en rol.
Ons primaire advies: beperk het zitten en zorg voor actieve zithoudingen, als het dan toch nodig is. Vrij spel buiten stimuleren en in het Onderwijs de gestructureerde hulp naar verkrijgen gezonde houding en optimale beweegpatronen weer herstellen.

Ref. : Goed bewegen is beter dan meer bewegen. Commentaar Beweegrichtlijn. PJM van Loon en AS Soeterbroek in : Beweegreden ( blad Oefentherapeuten) JAARGANG 14, UITGAVE 3, NOVEMBER 2018