Heb je diabetes? Heel veel sporten zijn oké! | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Heb je diabetes? Heel veel sporten zijn oké!

Artikel

Sporten en bewegen is ook voor mensen met diabetes goed. Heel goed zelfs: de werking van insuline wordt erdoor gestimuleerd. Aandachtspunten zijn er ook. Waar moet je op letten als je diabetes hebt om veilig en prettig te kunnen sporten?

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je gezondheid. Het verbetert je conditie en helpt je om je sociale contacten te verbreden. Ook is de kans groot dat je beter in je vel komt te zitten. Bij diabetes is een extra voordeel dat regelmatig sporten en bewegen de werking van insuline verbetert. Daardoor kan het zijn dat je minder tabletten nodig hebt of het spuiten van insuline kunt uitstellen. Voorwaarde is wel dat je regelmatig beweegt: dagelijks ten minste 30 minuten matig intensief.

Bewegen en voeding


Bewegen is bovendien een goede manier om het gewicht onder controle te krijgen en te houden. Als dat leidt tot gewichtsvermindering, verbetert ook dat de werking van insuline. Naast voeding en insuline of tabletten is lichamelijke activiteit daarmee de derde pijler van een goede behandeling van diabetes.

Sportieve uitdagingen

diabetes4Diabetes is geen belemmering om te sporten. Zelfs pittige sportieve uitdagingen zijn mogelijk. Wel is het belangrijk de frequentie, duur en intensiteit zorgvuldig op te bouwen. Werk toe naar minimaal een halfuur matig intensieve lichaamsbeweging per dag. Dit halfuur kun je in kleinere stukjes opdelen. Elke dag bewegen kan, maar af en toe een rustdag is prima.

Wandelen, fietsen, zwemmen, tai-chi, schaatsen en roeien zijn prima activiteiten. Maar ook klusjes thuis, dansen en tuinieren zijn geschikt. Met anderen sporten of bewegen zorgt voor gezelligheid en een stok achter de deur. Heb je een goede conditie en geen gewrichtsklachten? Dan kun je ook kiezen voor sporten als volleybal, handbal, basketbal, hockey, voetbal, tennis, joggen, langlaufen, fitness en golf. Kies vooral wat je zelf leuk vindt!

Let op voor...

Alleen bewegingsactiviteiten waarbij een hypo kan leiden tot levensgevaarlijke situaties kun je beter laten voor wat ze zijn. Denk hierbij aan diepzeeduiken, bergbeklimmen, parachutespringen, surfen, auto-, motor- en vliegsporten en in je eentje zwemmen, kanoën of roeien. Heb je complicaties, zoals oog-, nier- of gevoelsafwijkingen of slagadervernauwing? Overleg dan met je behandelend arts voordat je meedoet aan activiteiten.

Hulp en inspiratie

zorgensport3Bewegen is belangrijk om diabetes te voorkomen en te verbeteren. Er zijn allerlei programma’s die daarop inspelen. De BeweegKuur is een combinatie van meer bewegen, gezonder eten en ondersteuning bij kleine veranderingen in gewoonten en gedrag. Onder professionele begeleiding vanuit de huisartsenpraktijk werk je aan een gezondere en actievere leefstijl. Het doel hiervan is gezondheidswinst boeken en de kwaliteit van leven te verhogen.

De Bas van de Goor Foundation staat helemaal in het teken van sporten en diabetes. De stichting wil de kwaliteit van leven van mensen met diabetes verbeteren door middel van sport en bewegen. Dat doet ze door mensen met diabetes en hun sociale omgeving te informeren over de positieve effecten van beweging, ze deze effecten te laten ervaren en ze te inspireren tot een sportief leven met diabetes.

Veilig sporten met diabetes

diabetes2Lichamelijke inspanning heeft meteen invloed op je bloedsuikerwaarden. Je verbruikt tijdens het bewegen immers glucose. Houd jezelf daarom in de gaten, zeker in het begin en zeker bij intensieve lichaamsbeweging. Pas op basis daarvan je voeding en insuline of tabletten aan. Belangrijk is niet te sporten met te lage of te hoge glucosewaarden. Zorg ook dat je snel opneembare suikers bij je hebt (bijvoorbeeld dextrose, frisdrank of sinaasappelsap). Sport je in een groep? Vertel dan je eventuele begeleider en medesporters over je diabetes.

Verder is het verstandig je voeten regelmatig te controleren op wondjes en goede schoenen te dragen. Laat blessures en wondjes goed behandelen; voorkomen is nog beter. Ook verstandig is zo min mogelijk te spuiten in lichaamsdelen die je veel gebruikt bij het sporten.

Advies van de (sport)arts

Overleg altijd met een arts als je medicijnen gebruikt of intensiever wilt gaan sporten. Hoe langer en vooral ook hoe intensiever je beweegt, hoe meer glucose je verbruikt. Bij een verhoging (of verlaging) van lichamelijke inspanning zul je je voeding en/of insulinedosis/aantal tabletten moeten aanpassen. Als je daar nog niet veel ervaring mee hebt, kan je arts je hierover adviseren.

Wil je meer weten over sport en diabetes? Kijk dan op www.sportzorg.nl. Deze website is van organisaties die actief zijn binnen de sportgeneeskunde. Op de site geven zij onafhankelijke informatie over verantwoord sporten. Ook kun je online een vraag stellen aan een sportarts over sporten/bewegen en een chronische aandoening zoals diabetes.

Meer informatie over sporten en bewegen met diabetes

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou