Sluiten

Hardlopen zonder blessures: de Runfitcheck en andere tips

Tips

Geplaatst op 29 maart 2018

Hardlopen is een van de populairste sporten in Nederland: ruim twee miljoen sporters lopen geregeld hun rondje. Helaas is hardlopen ook een sport met een bovengemiddeld hoog risico op een blessure. Er zijn veel verschillende mogelijke oorzaken voor blessures, maar vaak zijn blessures gerelateerd aan een (te) lage lichamelijke belastbaarheid en een (te) hoge doelgerichtheid. Hoe zorg je ervoor dat je de kans op een hardloopblessure minimaliseert?

Tip 1: Geleidelijke opbouw

tips hardlopen
VeiligheidNL geeft tips voor een goede opbouw van jouw hardlooptraining.

Wanneer je lichaam nog niet zo belastbaar is, is het zaak de intensiteit van je training geleidelijk op te bouwen en je spieren te trainen om de belasting aan te kunnen.

Zoek je tips over een geschikte opbouw van je training? Lees dan hier verder op VeiligheidNL.

Tip 2: Doseer je training

Het kan helpen om voor jezelf een doel te stellen, maar een (te) hoge doelgerichtheid kan leiden tot het overschrijden van je grenzen. Reden waarom je met een (te) hoge doelgerichtheid meer risico loopt op een blessure. Zorg er dus voor dat je doelen reëel zijn. Tips over het inschatten van jouw reële belastbaarheid, lees je hier op VeiligheidNL.

Tip 3: Gratis advies op maat

runfitcheckGelukkig kun je het overgrote deel van de blessures voorkomen door je spieren goed voor te bereiden, en je trainingsbelasting goed te doseren. Met persoonlijk, op jouw lichaam toegepast advies minimaliseer je de kans op een blessure. Met de gratis online tool Runfitcheck doe je een korte test om jouw belastbaarheid en doelgerichtheid vast te stellen. Op basis daarvan krijg je persoonlijke tips en advies en een gratis persoonlijk online oefenschema om toe te werken naar jouw hardloopdoel!

Hoe fit ben jij? Doe nu de RunFitCheck.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Clemens Vollebergh

Een bovengemiddeld hoog risico op blessures. Dat laat zich uit de cijfers eenvoudig afleiden. De hardloopbelasting is hoog en de gemiddelde belastbaarheid gering. Dan is het prima lopers te adviseren zich sportmedisch te laten testen, ze te adviseren geschikt schoeisel te dragen: dit draagt nog niet bij aan een grotere belastbaarheid. Ook de (circulatie) warming-up is aan revisie toe. Voorbereiden op de inspanning gaat om veel meer dan het bereiken van een geschikt ‘bedrijfstemperatuur’, het vraagt ook om een ‘prestatiestand’. Dit betekent dat spieren die bij het lopen betrokken zijn geactiveerd moeten worden. En dan vooral de (niet zichtbare) houdingsspieren. Daarnaast draagt intensieve krachttraining (vrije gewichten, gehele beweegketen) bij aan het daadwerkelijk vergroten van de belastbaarheid en dus verkleinen van de blessurekans. Wanneer pikt Veiligheid dit soort signalen op en zet ze het ook in haar voorlichtingsmateriaal. Nu draait de organisatie een grijze plaat af met allerlei ondeugdelijke of onvolledige aannames over belasting en belastbaarheid. Blessurepreventie speelt voor een klein gedeelte extern en voor het grootste gedeelte intern. Krachttraining (gecombineerd met het mobiliseren van gewrichten en flexibiliseren van spieren) is de belangrijkste bouwsteen in het trainingsprogramma van hardlopers: om beter te presteren en de kans op blessures enorm te verkleinen.