Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Waarom val ik niet af als ik ga hardlopen?

Artikel

Er zijn miljoenen mensen op de wereld die hardlopen. Een groot deel van de hardlopers hoopt door die sport af te vallen. Maar waarom verlies je dan niet altijd gewicht als je begint met lopen? De Britse krant The Guardian zocht het uit.

Uit een onderzoek uit 2009 naar de motivatie van hardlopers in 7 Europese landen bleek dat:

  • 54 procent loopt hard vanuit sportieve motieven
  • 40 procent hoopt af te vallen door hardlopen
  • 35 procent rent om stress bij zichzelf te verminderen 
  • 34 procent loopt hard voor zijn of haar plezier

Hardlopen lijkt een goede manier om af te vallen. Het is een vorm van conditietraining waarbij je veel energie (calorieën) verbrandt. Je uithoudingsvermogen gaat vooruit en je vetpercentage daalt.

Je lichaam denkt: ik kom energie te kort

Je lichaam gaat van nature de stofwisseling aanpassen als je meer gaat bewegen. Dat is een soort bescherming uit de oertijd, die ervoor zorgt dat je niet uithongert of te veel gewicht verliest. Je lichaam is namelijk prima in staat om het gewicht zelf te regelen. Meestal blijft je gewicht jaar in jaar uit rondom hetzelfde aantal kilo’s schommelen. Tenzij je doelbewust een crashdieet gaat volgen, of als er iets heftigs in je leven gebeurt waardoor je levensstijl verandert (bijvoorbeeld door een sterfgeval, werkloos worden, stoppen met roken).

Ga je dus opeens veel meer en intensiever bewegen? Stap je over op een nieuw hardloopschema? En ga je er ook nog bij diëten? Dan wil je lichaam het tekort aan energie compenseren en wordt je stofwisseling trager, vooral gedurende je slaap. Daardoor verbrand je tijdens je volgende training minder efficiënt calorieën.

Je telt je calorieën verkeerd op

Veel hardlopers overschatten het aantal calorieën dat ze werkelijk verbranden met hardlopen. Daardoor treedt er een vreemd psychologisch effect op: je gaat bewust of onbewust meer eten. Zelfs alleen al van het kijken naar online workout programma’s, hadden mensen de neiging meer te eten dan normaal, aldus The Guardian.

Sporten beïnvloedt ons eetgedrag: op de lange termijn helpt sporten ons om regelmatig gedurende de dag te eten in plaats van te gaan snacken. Maar op de korte termijn stimuleert intensief sporten de hersengebieden die beloning en afhankelijkheid oproepen. Daardoor snakken we naar vet, energierijk eten. Geven we daaraan toe, dan doet dat het gunstige effect van het hardlopen teniet. Dit gunstige effect doen we ook teniet als we tijdens een uurtje hardlopen (calorierijke) gels, repen of sportdrankjes nemen.

Te rustig aan doen na een hardloopsessie

Uit studies blijkt dat wanneer mensen 3 tot 5 keer per week 30 à 40 minuten per dag hardlopen, ze gedurende de rest van de dag slechts 4.000 tot 5.000 stappen zetten. Terwijl dat er normaal gesproken 7.000 zijn. Hoe meer je na het hardlopen in de relaxmodus komt, hoe minder gewicht je uiteraard uiteindelijk verliest. Dit kun je eenvoudig bij jezelf controleren met een stappenteller.

Hardlopen goed voor conditie en energieverbranding

En toch zijn wetenschappers het er nog steeds over eens, dat hardlopen een van de betere sportieve opties is als je gewicht wilt verliezen. Bij hardlopen gebruik je namelijk veel grote spiergroepen en dat is essentieel voor verbranden van calorieën.

Dit artikel is gebaseerd op een interview dat The Guardian hield met Glenn Gaesser, excercise professor aan de Arizona State University.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.