Sluiten

Rekken kan spierkramp niet voorkomen

Artikel

Geplaatst op 3 januari 2018

Geplaatst op 3 januari 2018

Sporters kunnen spierkramp niet voorkomen door hun spieren vlak voor het sporten te rekken. De spieren van sporters verkrampen even snel, of ze daarvoor nu statisch, dynamisch of helemaal niet gerekt zijn.

Spierkramp kan behoorlijk pijnlijk zijn. Krampen zijn tijdens een training onprettig, maar bij wedstrijden zitten sporters er al helemaal niet op te wachten. Toch komt kramp zelfs bij goedgetrainde sporters regelmatig voor.

Hoe spierkramp precies ontstaat en wat een sporter kan doen om spierkramp te voorkomen, is nog niet geheel duidelijk. Een aannemelijke theorie is dat de kans op spierkramp vergroot als een sporter vermoeid is. Dit zou mede kunnen verklaren waarom voetballers bijvoorbeeld vaak tijdens een verlenging last van kramp krijgen. Voor de populaire theorie dat spierkramp veroorzaakt wordt door dehydratie of een zouttekort, is eigenlijk geen bewijs. Dat ook vantevoren rekken verkramping van de spieren niet tegen kan gaan, is onlangs ontdekt door onderzoekers van de universiteit van Michigan.

Kramp in je teen

Zij veroorzaakten kramp bij vijftien proefpersonen, door hun grote-teenspier elektrisch te stimuleren. Met steeds een minuut ertussen, kreeg de spier een steeds intensiever stroomstootje te verwerken, totdat de spier in een kramp schoot. Wanneer zowel de proefpersoon als de elektrische activiteit van de spier aangaven dat er van spierkramp sprake was, noteerden de onderzoekers de intensiteit van de stimulatie die hiervoor nodig was geweest.

Geen bescherming

De spieren van de vijftien proefpersonen verkrampten telkens bij evenveel elektrische stimulatie, of ze nu wel of niet van tevoren gerekt waren. Hoewel rekken kan helpen om een eenmaal verkrampte spier te ontspannen, kan rekken vóór de inspanning dus niet beschermen tegen het optreden van spierkramp.

Miller KC, Harsen JD, Long BC (2017). Prophylactic stretching does not reduce cramp susceptibility. Muscle & Nerve . In press, DOI: 10.1002/mus.25762
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Piet van Loon

Het probleem van erg korte spieren, die veel last en blessures leveren, is dat inderdaaad het met rekken vlak voor een sportprestatie niet lukt de oorzaak weg te nemen. En toch is rekken noodzaak! Maar dan consequent , iedere dag te beginnen in de ochtend en altijd in een zo goed mogelijke houding van je rug.
De verkortingen zijn gevolg van de musculaire onbalans, die er in het menselijk lichaam gaat optreden, als de houding, de uitlijning van het skelet, niet goed loopt tijdens de groei.
Met het almaar meer gaan zitten van kinderen, eerst al voor de TV, maar achtereenvolgens door introductie handspelcomputers (geeft de “Gameboyrug”haar naam ) ,de tablets, de gameconsoles, de phones heeft het lichaam geen kans om een gezonde houdng te ontwikkelen. Gevolgen : veel rugpijn bij jongeren, veel blessures door de te korte spieren. Spieren nog sterker maken, zoals ze bij topvoetbal doen werkte averechts. Bij de UEFA clubs komen de hamstrengblessures nog steeds per jaar 3-4% meer voor.
Alleen drastisch veranderen van leefstijl ( veel minder zitten of vooral actief zitten) , werken aan verbetre houidng en meer flexibiliteit in de wervelkolom en geduldig dagelijks rekken vanuit een goede stand van de rug zal de kans op problemen doen verminderen. Houding Netwerk Nederland werkt hard aan re-introductie van houdingskennis bij de jeugd.