Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Krachttraining bij kinderen, kan dat eigenlijk wel?

Artikel

De laatste tijd zie ik dat steeds meer sportverenigingen jeugdtrainingen uitbreiden met krachttraining. Maar is dat wel goed: krachttraining bij kinderen?

‘Is krachttraining nu eigenlijk schadelijk voor mijn kind?’ is een vraag die mij door ouders vaak gesteld wordt. Zij zien dat hun kinderen op de sportclub steeds vaker een vorm van krachttraining krijgen. Dit varieert van core stability programma’s, tot opdrukken als ‘straf’ na het verkeerd uitvoeren van een oefening en oefeningen met halters en gewichten.

Niet schadelijk

De meningen over dit ‘nieuwe trainen’ lopen behoorlijk uiteen. Veel ouders hebben er geen goed gevoel bij, maar durven hier vaak niks over te zeggen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat krachttraining bij kinderen inderdaad niet schadelijk is en in de meeste gevallen juist goed is voor ze. Uit tal van onderzoeken is gebleken dat de motorische vaardigheden verbeteren en blessures zelfs kunnen verminderen, MITS deze krachttraining goed uitgevoerd wordt. Daar ligt nu precies het probleem en daarom ben ik ook geen voorstander van krachttraining bij kinderen in groepsverband.

Juiste begeleiding

Wanneer een kind met een sportblessure bij mij in de praktijk komt, is krachttraining bijna altijd een onderdeel van de therapie. Maar dan sta ik er wel met mijn neus bovenop. Ik bouw de training op aangepast aan de mate van coördinatie, kracht, lenigheid, enzovoort van het kind. Zodra het kind de beweging niet uitvoert zoals ik dat wil, kan ik het corrigeren. Ik vraag ook aan het kind welke spieren het denkt te gebruiken voor die bepaalde oefening. Daarmee kun je ook een verkeerde uitvoering voorkomen.

Mijn mening is dat, wanneer je kinderen in groepsverband laat krachttrainen, je nooit deze 1 op 1 begeleiding kunt geven. Daardoor is de kans op een verkeerde uitvoering met als gevolg een blessure dus aanwezig.

Wanneer ik kinderen vraag hoe ze de oefening moeten doen van hun trainer, kunnen ze dat vaak heel goed uitleggen. Maar in de uitvoering gaat het toch vaak mis. Dat vind ik toch zorgwekkend.

Goede uitvoering

Ik begrijp dat veel trainers, in allerlei verschillende takken van sport ervoor kiezen om hun trainingen met krachttraining uit te breiden, want de onderzoeken tonen nu eenmaal aan dat kinderen hier inderdaad vaak beter van gaan sporten. Maar omdat in groepsverband nu eenmaal niet de ó zo belangrijke 1 op 1 begeleiding gegeven kan worden, houdt dat een risico in.

Tips

Daarom wil ik de volgende tips meegeven:

  • Train met kinderen zonder gewichten!
  • Leg in het begin vooral de nadruk op de techniek van de oefening in plaats van de duur of het aantal herhalingen.
  • Vraag goed aan de kinderen waar ze ‘voelen’ dat ze kracht moeten leveren. Voelen ze het ergens anders, dan is de uitvoering dus niet goed!
  • Wanneer je als ouder denkt dat je kind dingen moet doen waar je niet achter staat, schroom dan niet met de trainer te gaan praten.
  • Laat bij twijfel een (kinder-)fysiotherapeut eens meekijken bij zo’n training.

Maar het allerliefst roep ik: schoenmaker, blijf bij je leest! Als je als trainer toch krachttraining wilt implementeren in je training, zorg dan dat je de kinderen zorgvuldig begeleidt. Daarmee voorkomen we een hoop ellende!

Foto: Marion Doss

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.