Ik heb last van mijn elleboog. Wat nu? | Alles over sport

Ik heb last van mijn elleboog. Wat nu?

Artikel

geplaatst op: 24 februari 2017

Een elleboogblessure komt regelmatig voor bij sporten als tennis of golf. Vaak is er hierbij sprake van een overbelasting van de aanhechting van de spieren in je elleboog. Dit geeft pijn aan de buitenzijde (tenniselleboog) of binnenzijde (golfelleboog) van de elleboog. Met behulp van oefeningen kun je er binnen enkele weken van herstellen. Lees onder andere meer over hoe je een elleboogblessure herkent en behandelt.

Herkenning van een tennis- of golfelleboog

Een tennis- of golfelleboog is een overbelasting van de spieraanhechtingen in je elleboog. Dit komt met name voor bij golf en bij racketsporten. Ook komt het voor bij mensen die veel met hun handen werken zoals timmermannen, metselaars en mensen die veel achter de computer zitten. Je herkent het als volgt:

  • Een zeurende pijn aan de binnen- of buitenkant van je elleboog die in sommige gevallen naar je onderarm doortrekt. Meestal ontstaat de pijn geleidelijk. Maar ineens na een verkeerd geraakte bal kan ook.
  • De ernst varieert. Sommige mensen krijgen pas last nadat ze een tijd gesport of gewerkt hebben, anderen al bij het oppakken van een kopje.

Hulp bij herkenning

Meestal kan je arts op basis van het gesprek en lichamelijk onderzoek vaststellen of je last hebt van een tenniselleboog of een golferselleboog.

Soms is er aanvullende onderzoek nodig in de vorm van een röntgenfoto, echo, MRI of CT-scan. Bijvoorbeeld omdat je arts een andere aandoening wil uitsluiten.

Bekijk ook het filmpje om te zien wat er in het lichaam gebeurt bij een tenniselleboog.

Ga zeker naar een arts wanneer:

  • je elleboog lijkt te blokkeren of je hem niet meer recht krijgt;
  • je op je elleboog gevallen bent;
  • je nog niet volwassen bent.

Wat kun je doen bij een elleboogblessure?

  • Pas de eerste dagen de ICE-regel toe. Ontlast je elleboog, koel hem en laat je elleboog eventueel tapen.
  • Eventueel gebruik je een pijnstiller. Paracetamol en Ibuprofen werken even goed. Paracetamol heeft echter minder bijwerkingen.
  • Vermijd pijnstillende injecties in je elleboog. Alhoewel ze in eerste instantie verlichting bieden, hebben ze op langere termijn weinig meerwaarde. Daarnaast verzwakken ze de aanhechting.
  • Een brace kan de pijn verminderen maar zorgt niet voor een sneller herstel.
  • Door het verminderen en aanpassen van je trainingen geeft je de spieraanhechting kans om te herstellen. Dit verlicht de pijn. Soms moet je helemaal stoppen met sporten. Overleg hierover met je arts of fysiotherapeut.
  • Laat je altijd onderzoeken door een sportfysiotherapeut of sportarts wanneer je klachten binnen een periode van acht weken niet voldoende afnemen.

Oefeningen

Het herstel gaat vaak sneller wanneer je een opbouwend oefenprogramma doet. Door het rekken en versterken van de spieren van je onderarm wordt de spieraanhechting sterker en nemen je klachten af. Dit geldt voor zowel de tenniselleboog als de golferselleboog. De Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) beschrijft een oefenprogramma op een instructiekaart. Ook je (sport)fysiotherapeut kan je hierbij helpen.

Tips om een tennis- of golfelleboog te voorkomen

Ben je hersteld van een elleboogblessure? Dan wil je dit graag zo houden en herhaling voorkomen. Het is nog beter om elleboogblessures sowieso te voorkomen.

  • Bij tennisspelers is de oorzaak van een tenniselleboog vaak te herleiden op een verkeerde backhand techniek. Ook een forehand met veel topspin geeft klachten. Laat je techniek controleren door een gediplomeerd coach en pas die zo nodig aan.
  • Daarnaast speelt het gebruik van het juiste racket een rol. Een te stijf racket, een te strakke bespanning of een verkeerde grip kunnen allen voor een overbelasting van je spieraanhechting zorgen.
  • Dat geldt eveneens voor spelen met te zware, natte ballen.
  • Bouw je trainingen geleidelijk op.

Op www.voorkomblessures.nl vind je nog meer tips om tennisblessures te voorkomen.

Onderwerp(en): Blessures
blessureherstel, pijn

Auteurs:

Dirk Schaars
Kenniscentrum Sport
VeiligheidNL
VeiligheidNL

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook