Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoeveel moet je minimaal bewegen om gezonder te worden?

Artikel

Gezond zijn of worden is voor veel mensen erg belangrijk. Het is een onmisbaar onderdeel van een gezonde leefstijl. Maar wat als je sporten en bewegen helemaal niet leuk vindt? Of je er eigenlijk zo min mogelijk tijd voor vrij wilt maken? Dan is het best handig om te weten hoeveel je minimaal moet bewegen om gezonder te worden!

Meeste winst bij starten met bewegen

Misschien denk je, net als veel mensen, dat bewegen heel zwaar (intensief) moet zijn om er gezonder van te worden. Maar wat blijkt? Van alles dat je meer beweegt dan wat je deed, word je gezonder. Kijk maar naar onderstaande grafiek.

hoeveel moet ik bewegen
Bron: Rapport nieuwe beweegrichtlijnen 2017, Gezondheidsraad

De meeste winst voor je gezondheid boek je zelfs bij de allereerste stap: als je eerst helemaal niets deed (inactief, zie kader) en dan een beetje meer gaat bewegen (en dit blijft volhouden natuurlijk!).

Hier vind je meer informatie voor als je wilt starten met bewegen.

In de bovenstaande grafiek kun je ook zien dat het het lieft natuurlijk niet bij die eerste stap blijft. De voordelen voor je gezondheid worden groter naarmate je actiever wordt (nog meer gaat bewegen). Oftewel: ‘bewegen is goed, meer bewegen is beter’.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Als je meer gaat bewegen, verbetert (onder andere) de werking van je spieren, je hart, je longen en je bloed. En dat merk je, want je krijgt langzaam meer energie en je wordt sterker. Op lange termijn betekent het dat je minder kans hebt op het krijgen van aandoeningen aan je spieren, hart of longen. En naast de voordelen voor je lichaam, merk je misschien ook dat bewegen goed is voor je geest. Het kan je gedachten tot rust brengen, je helpen ontstressen. Deze voordelen beginnen al bij een klein beetje bewegen en worden alleen maar groter als je meer gaat bewegen.

Afvallen

Ook van een klein beetje meer sporten en/of bewegen word je dus al gezonder. Maar als afvallen je doel is, heb je aan een klein beetje bewegen niet genoeg! Als je je vetpercentage wilt verlagen, dan zal je je voedingspatroon hierop aan moeten passen. Bewegen kan je inzetten om wat extra calorieën te verbranden en om misschien ook wel wat spiermassa op te bouwen en zo je lichaamsverhoudingen te veranderen. En natuurlijk is het fijn om je fitter te voelen!

Hier lees je meer over bewegen en afvallen.

Bronnen

SaveSave

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.