Sluiten

Hoe blijf je gemotiveerd om te bewegen in de herfst- en wintermaanden?

Artikel

Publicatiedatum 18 november 2020

De meeste mensen vinden bewegen in de buitenlucht makkelijker als het mooi weer is. Hoe blijf je in de herfst en in de winter tóch gemotiveerd om buiten te blijven sporten en bewegen?

Een strakblauwe lucht, stralende zon en een aangename temperatuur: voor velen ideale omstandigheden om lekker buiten te gaan sporten en bewegen. Lopend naar de supermarkt, een wandeling door het bos of het park, een uurtje fietsen of hardlopen. In het najaar is dat anders. Dan hebben we vaak minder uitnodigende weersomstandigheden zoals eindeloze regenbuien en een gure koude wind. Dat komt de motivatie niet ten goede. Toch is het juist in die tijd van het jaar belangrijk om wél naar buiten te gaan, te zorgen voor voldoende beweging en te werken aan je weerstand. En dat slechte weer, dat valt in de praktijk eigenlijk best mee.

Verschillen voorjaar en najaar

De coronacrisis leidt ertoe dat we veel thuis zitten en gebruikelijke beweegmomentjes missen. Actief woon-werktransport is door het thuiswerken voor veel mensen weggevallen. Ook missen we gezamenlijke sportactiviteiten nu er veel niet mogelijk en afgelast is. Tijdens de eerste golf in het voorjaar stimuleerde het aantrekkelijke voorjaarsweer tot buiten bewegen, de drempel om naar buiten te gaan lag niet hoog.

Dat is nu anders. Het is vroeg donker ‘s avonds en daarmee vallen veel mogelijkheden weg, een boswandeling na een lange werkdag is geen optie meer. Als er echter iets is wat de coronacrisis ons heeft geleerd, is het dat voldoende bewegen en fit blijven essentieel is. Maar hoe voldoe je toch ook in de donkere maanden van het jaar aan de Beweegrichtlijnen?

Bewegen houdt je weerstand op peil

Voldoende bewegen draagt bij aan de gezondheid, op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. Fysiek gezien houdt voldoende beweging verschillende lichaamsfuncties op peil, zoals de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten. Daarnaast heeft beweging effect op de stofwisseling en lichaamsgewicht en versterkt het de weerstand. En die weerstand kan je goed gebruiken in de herfst- en wintermaanden.

Zijn we meer of minder gaan bewegen door corona?

Tijdens de eerste coronagolf zagen we wereldwijd dat veel mensen meer buiten gingen bewegen. In Nederland is het zo dat we over het geheel gezien minder zijn gaan bewegen. Vooral door de tijdelijke sluiting van sportscholen en het wegvallen van wedstrijd- en groepssport en actief woon-werktransport.

Desondanks tonen de cijfers van RIVM aan dat er in Nederland ook een kleine groep mensen was, die in het voorjaar juist meer zijn gaan bewegen ten opzichte van de periode daarvoor. Een belangrijke manier van bewegen bleek het maken van een ommetje, zowel lopend of fietsend. Opvallend is dat diezelfde groep nu in het najaar tijdens de tweede golf helemaal niet meer zoveel beweegt. De motivatie voelt nu anders dan in het voorjaar.

Gewoontes doorbreken en weten wat het oplevert

In het voorjaar werden gewoontes doorbroken en werd heel duidelijk waarom het belangrijk was om te bewegen. Motivatie die gestuurd wordt door het idee dat mensen weten dat het goed voor hen is en wat het hen oplevert – zoals een betere gezondheid – is effectief om nieuw gedrag te starten. Ook vielen er in de eerste golf veel barrières om te bewegen weg. Waar je normaal misschien liever naar de bioscoop of een restaurant gaat, was dat niet mogelijk en daarmee lag de keus voor sporten meer voor de hand.

Helaas blijkt het toch lastig om deze motivatie op de lange termijn vast te houden om gedrag te veranderen. Gedurende de zomer versoepelden de maatregelen en zijn we weer gewend geraakt aan andere activiteiten dan sport. Het vereist mentale wilskracht en inspanning om deze verleidingen te weerstaan en toch te gaan sporten. En daar houden we niet van, deze gevoelens. Het sporten en bewegen wordt dan eerder een kwestie van ‘moeten’ en dit is niet bevorderlijk voor het behouden van nieuw gedrag.

Maak bewegen onderdeel van je identiteit

Wat volgens diverse psychologen wél werkt, is om je motivatie te richten op jouw identiteit. Door je motivatie meer te richten op de persoon die jij bent, zoals bijvoorbeeld ‘iemand die fit is’ of ‘iemand die goed is in een bepaalde sport’, kan je meer bereiken dan wanneer je jezelf motiveert door externe factoren. Zoals: ‘ik moet deze week twee keer sporten anders haal ik mijn sportschoolabonnement er niet uit deze maand’. Als je het sporten en bewegen leuk vindt of het deel uitmaakt van jouw identiteit, is het een stuk gemakkelijker om de motivatie op de lange termijn vast te houden.

Tips om de drempel zo laag mogelijk te maken

  • Plan jouw sport- of beweegmoment wanneer dit voor jou het makkelijkst is. Thuiswerken zorgt in veel gevallen voor flexibiliteit. Profiteer daarvan en ga een rondje hardlopen voordat je werkdag begint, of doe juist die lunchwandeling als je dat fijn vindt.
  • Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Doe zoveel mogelijk voorbereidingen van tevoren. Leg bijvoorbeeld je sportkleding de avond van tevoren alvast klaar.
  • Doe iets wat je leuk vindt. Niet iedereen voelt zich geroepen om bijvoorbeeld te gaan hardlopen. Probeer uit wat bij jou past, of dat nu wandelen, dansen of touwtjespringen is. Als je iets doet waar je je goed bij voelt, is de mentale drempel lager.
  • Deel jouw beweging op in stukken. Het voelt zwaar aan als je jezelf ineens een hoge doelstelling oplegt, zoals ‘ik ga 10 km hardlopen’ of ‘ik ga twee keer per dag wandelen’. Deel het op in kleinere beweegmomenten die realistisch en haalbaar zijn.
  • Vind je het fijner om samen te sporten en is dat nu niet mogelijk? Spreek af om met een vriend of vriendin te videobellen en samen een workout te doen.

Voorbeeld uit de praktijk: Engelse toolkit

Ook in Engeland hebben ze in de gaten dat voldoende sporten en bewegen voor velen een uitdaging is en dat de coronacrisis en het najaar het er allesbehalve makkelijker op maken. Daarom heeft Sport Engeland een ‘Autumn and Winter Activity Toolkit’ ontwikkeld. In deze toolkit hebben ze verschillende hulpmiddelen en tips op een rij gezet waarmee je anderen kunt inspireren en motiveren om toch ook in de herfst- en wintermaanden voldoende te bewegen, zowel buiten als vanuit huis. Denk aan cijfers en feitjes over bewegen en tips om concreet mee aan de slag te gaan.

Bronnen

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.