Sluiten

Beweegthuis, ook voor ouderen in zorginstelling

Artikel

Publicatiedatum 31 maart 2020

In deze tijd van het coronavirus kunnen ouderen in een zorginstelling niet meer naar buiten of bezoek ontvangen. Minder mogelijkheden voor (sociale) activiteiten en dus ook minder beweging. Toch kan jij als zorgprofessional je cliënten makkelijk helpen om ook binnen voldoende te blijven bewegen. Kenniscentrum Sport & Bewegen helpt je hierbij. Dit artikel zet een aantal beweegmogelijkheden op een rijtje.

Tips voor bewegen tijdens quarantaine

  • Zorg voor 1-op-1 beweegmomenten bij cliënten op de kamer.
  • Geef de instructie vanuit de binnentuin, zodat cliënten je vanuit hun kamer kunnen zien en zittend of staand mee kunnen bewegen.
  • Is het lekker weer en is er een balkon beschikbaar? Zet een stoel op het balkon zodat cliënten toch in de buitenlucht kunnen bewegen.
  • Is het restaurant in de instelling nog in gebruik? Verspreid de stoelen door de ruimte en zorg voor voldoende afstand (minimaal 1,5 meter).
  • Gebruik het tv-kanaal van je instelling om beweegfilmpjes te plaatsen. Misschien kun je zelfs live een uitzending doen.
  • Vraag of familieleden via facetime kunnen meedoen met het beweegmoment.
  • Stimuleer cliënten om mee te doen met Nederland in Beweging.

In het artikel Bewegen stimuleren voor ouderen in woonzorginstellingen vind je meer informatie over waarom bewegen belangrijk is.

De Beweeggids voor mensen met dementie

Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft speciaal voor verzorgers, begeleiders en mantelzorgers van mensen met dementie een Beweeggids ontwikkeld. In deze Beweeggids vind je informatie, concrete oefeningen en tips over hoe je mensen met dementie kunt begeleiden in het bewegen.

Hieronder hebben we alvast drie oefenseries klaargezet. Elke serie bevat vier oefeningen, zodat alle spieren of functies aan bod komen.

Oefenserie 1: zittend bewegen

Oefenserie 2: staand en zittend bewegen

  • Sterke benen: opstaan uit stoel (staand)
  • Sterk bovenlichaam: draaien romp (zit)
  • In balans: knie heffen (kan ook zittend)
  • Flexibiliteit: uitrekken en knuffelen

Oefenserie 3: staand bewegen

  • Sterke benen: op de tenen staan
  • Sterk bovenlichaam: in je handen knijpen
  • Balans: hakken tenen
  • Flexibiliteit: appels plukken (kan ook staand)

Met Cordaan in Beweging 

Ook via Met Cordaan in Beweging kun je diverse oefenseries doen:

Moofie-workouts

oudere dame, zit op een stoel en houdt een beweegstok in haar handen
(foto: Moofie)

Speciaal om thuis meer te bewegen worden elke dag op het YouTubekanaal van Moofie een workout geplaatst voor minder mobiele ouderen en mensen met een beperking. Kies zelf wat bij jouw cliënten past.

Nederland in Beweging!

Om heel Nederland thuis in beweging te krijgen werpt Olga Commandeur zich op als nationale personal trainer van thuiszittend Nederland. Via de website van Omroep Max publiceert zij wekelijks trainingsschema’s voor iedereen die mee wil doen, aan de hand van archiefuitzendingen van Nederland in Beweging. Daar vind je elke dag nieuwe oefeningen, motivatie en tips om thuis te trainen. Ook Gelderland in Beweging biedt elke ochtend tussen 10 en 11 uur lessen waar iedereen aan mee kan doen.

Stoelyoga 

Bewegen en ontspannen op de stoel kan een grote glimlach van de bewoners opleveren. Op dit YouTube kanaal vind je een mooi aanbod van stoelyoga.

Fitavie

Fitavie biedt een uitgebreide bibliotheek met meer dan 100 oefeningen en ruim 160 variaties waar je je op kunt abonneren. Oefeningen zijn gericht op balans, kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, maar ook op fijne motoriek. Je kunt snel aan de slag, zonder eerst uitgebreid te moeten studeren hoe alles werkt. Direct kennismaken met enkele oefeningen.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.