Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Beginnen met bewegen? Maak een beweegplan!

Artikel

Wil jij meer bewegen? Wil je fit blijven, afvallen of gewoon gezonder worden? In de 4 stappen kom je dichterbij je doel. Een beweegplan helpt je meer bewegen in je dagelijks leven te bouwen. Je bepaalt zelf waarmee je gaat beginnen en hoe groot de stappen zijn die je neemt. Hoe pak je dat aan?

Mensen varen vaak op routine en het kost energie om iets anders te gaan doen. Dat geldt dus ook voor beginnen met bewegen. Het helpt om van tevoren te bedenken wat je anders kunt en wilt doen. Een plan helpt je om ook echt uitvoering te geven aan je voornemen om actiever te worden.

Beweegplan stap 1: Bepaal je doel

Wat wil je bereiken, welk doel heb je voor ogen? Ga je meer bewegen voor je gezondheid? Of wil je je conditie verbeteren? Afhankelijk van de antwoorden stel je je eigen beweegplan samen. Bouw het rustig op en geef jezelf de tijd om wennen aan een nieuw dagpatroon.

Stap 2: Bedenk wat je wilt doen

_I6X9927Wil je graag alleen sporten of in een groep? En houd je van individuele sporten of van teamsporten? Op internet vind je informatie over de mogelijkheden om je aan te sluiten bij een sportvereniging of beweeggroep bij jou in de gemeente. Maar je kunt natuurlijk ook beginnen met bewegen zonder dat je je aansluit bij een vereniging. Wandelen, fietsen, hardlopen en skeeleren kun je prima alleen en vanuit huis doen.

Stap 3: Plan het bewegen in

Je hebt nu je doelen bepaald en gekozen wat je wilt doen. Nu kun je een planning maken. Bekijk je dagelijkse dagindeling en kijk op welke momenten je in het dagelijks leven meer kunt bewegen. Kies een aantal ideeën uit om mee te beginnen en houd deze de komende weken vol. Plan minimaal vier keer per week 10-20 minuten in om je gekozen beweegactiviteit uit te voeren. Probeer zo elke dag 30 minuten actief te zijn.

Een aantal tips om in het dagelijks leven tijd te maken voor bewegen:

1. Bij het opstaan

beginnen5Door tien minuten eerder op te staan en de dag te starten met een aantal rek- en strekoefeningen, geef je je lichaam en geest de ruimte om wakker te worden. Of wandel langs de bakker om lekker vers brood te kopen. Op deze manier start je de dag met een frisse neus én vers brood!

2. Bij het winkelen

Bewegen hoeft niet veel tijd te kosten. In tien minuten kun je al een ommetje lopen. Een mogelijkheid is ook om lopend of met de fiets te winkelen of de trap te nemen in een winkel in plaats van de roltrap of lift. Zo ben je actiever in jouw dagelijks leven zonder dat je er erg in hebt.

3. Onderweg naar het werk of een afspraak

YI6X8442Gebruik je vaak de auto? Ga na of je deze afstand ook met de fiets kunt afleggen. Of reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit en wandel naar je werk of afspraak.

4. In je appartement, op je werk of in een gebouw

Heb je de keuze tussen de trap of de lift? Traplopen is uitstekend voor je conditie!

5. Rondom de lunch

Ben je gewend te lunchen achter je bureau of in de kantine? Kijk eens of een wandeling in de lunchpauze wat voor je is. Bijvoorbeeld voor of na het lunchen of met een boterham in de hand. Je zult merken dat je meer energie hebt om daarna weer aan het werk te gaan.

6. Tijdens het huishouden

voeding4Ook huishoudelijke klussen leveren een bijdrage aan het fit blijven. Wist je dat je met 30 minuten stofzuigen 90 calorieën verbruikt? Door meer dingen in het huishouden te (blijven) doen, blijf je actiever.

7. Voor of na het avondeten

Heb je 15 minuten over voor het avondeten of het slapen gaan? Ga dan nog even een blokje om. Vraag voor de gezelligheid een familielid of bijvoorbeeld een buurman of -vrouw mee.

8. In de tuin

voeding5De tuin onderhouden kost energie, maar zorgt ook dat je energie krijgt. Vermijd langdurige en eenzijdige bewegingen.

Beginners zijn extra gevoelig voor blessures. VeiligheidNL geeft tips voor het voorkomen van blessures.

Stap 4: Stel je doel bij

Maak na één of twee maanden de balans op. Meestal zijn nieuwe gewoonten dan aardig ingesleten. Welke doelen en acties in je beweegplan zijn gehaald? Goed bezig! Je kunt het volgende doel stellen. Is het niet of niet helemaal gelukt? Bedenk dan hoe je je doel toch zou kunnen halen. Misschien was de lat te hoog en moet je je doelstelling bijstellen. Liever met kleine stapjes je doel bereiken dan direct opgeven! De investering in tijd en inspanning betaalt zich dubbel en dwars terug.

Leestips

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.