Sluiten

50-plussers: zo voorkom je blessures

Artikel

Geplaatst op 15 mei 2018

Je bent de 50, 65 of zelfs de 80 al gepasseerd. Je wilt blijven of gaan sporten, of je wilt meer gaan bewegen. Maar daarbij wil je voorkomen dat je blessures krijgt. Waar moet je dan op letten?

Soorten blessures

Veel blessures ontstaan doordat je je spieren, pezen en gewrichten teveel belast. Met als gevolg: een plotselinge blessure, bijvoorbeeld een spierscheuring. Maar overbelasting kan ook leiden tot blessures die sluipenderwijs ontstaan.

Ook kunnen blessures ontstaan door een val of ongeval. Je verzwikt bijvoorbeeld je enkel, valt en breekt je sleutelbeen. Of je komt hardhandig in aanraking met een andere sporter of materiaal en krijgt een hersenschudding.

Extra risico als je ouder wordt

Het is niet te voorkomen dat het risico op blessures groter wordt als je ouder wordt. Spieren, pezen, gewrichten en botten gaan in de loop van de tijd in kwaliteit achteruit. Zo zie je bijvoorbeeld dat het aantal botbreuken stijgt met leeftijd. Van de mensen die binnenkomen bij de spoedeisende hulp, hebben 55-plussers vaker een botbreuk dan andere volwassenen.

Verder neemt je reactiesnelheid af, waardoor je ook meer risico loopt. Die andere fietser kun je soms nét niet meer ontwijken. Je reageert niet meer snel genoeg om die extra stap te kunnen zetten, die een botsing kan voorkomen.

Extra risico bij chronische ziektes

Bij sommige chronische ziektes die vaak voorkomen op latere leeftijd, loop je extra risico op blessures. Dat is bijvoorbeeld het geval bij diabetes type 2, zwaar overgewicht (obesitas), en bij hart- en vaataandoeningen.

Als jij een chronische ziekte hebt, hoef je meestal gelukkig niet te stoppen met sporten en bewegen. Sterker nog: op een verstandige manier voldoende sporten en bewegen, zorgt op den duur vaak voor minder klachten. Dit geldt bijvoorbeeld ook bij artrose, hoewel dat in eerste instantie tegen je gevoel ingaat doordat je pijn hebt bij het bewegen. En wist je dat bewegen bij diabetes type 2 ervoor kan zorgen dat je minder medicatie hoeft te gebruiken?

Hoewel het dus zeker aan te raden is om te gaan of blijven sporten, ongeacht je leeftijd en eventuele aandoeningen, raden we je wel aan om niet op eigen houtje plotseling veel (meer) te gaan sporten. Informeer eerst eens bij de huisarts. En ook een sportarts of gespecialiseerde fysiotherapeut of andere sportprofessional weet goed waar je rekening mee moet houden en hoe je aan de slag kunt.

Tips voor sporten en bewegen

  • Sport naar jouw eigen kunnen. Met andere woorden: begin rustig als je een tijd niet hebt gesport of bewogen. En bouw het stap voor stap op. Als het goed gaat kun je iets intensiever gaan bewegen, iets langer sporten, of iets vaker gaan.
  • Bij sommige activiteiten is het verstandig om bescherming te gebruiken. Denk aan een helm en polsbeschermers. Lees hierover meer op de website van VeiligheidNL.
  • Je zou ervoor kunnen kiezen om mee te doen met een opstapcursus, zoals Start to Run of Sneeuwfit (als je op wintersport gaat). Zoek op internet naar aanbod bij jou in de buurt, of vraag bij de sportvereniging naar de mogelijkheden.
  • Als je niet onder begeleiding sport, adviseren we om een goed opbouwschema te gebruiken. Deze zijn op internet makkelijk te vinden.
  • Als je nieuwe materialen gebruikt, zoals nieuwe sportschoenen, begin dan ook rustig. Totdat duidelijk is dat je er geen last van krijgt. Belangrijk is om vooraf goed advies in te winnen wat bij jou past. Dat advies krijg je in een goede sportwinkel. Of je kunt je voor je bezoek aan de winkel op internet verdiepen in de mogelijkheden.
  • Als je nog twijfelt, kun je overwegen om een sportmedisch onderzoek te doen. Op de website van sportzorg.nl vind je een aantal redenen waarom zo’n onderzoek handig kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer je nooit intensief gesport hebt, of bij klachten als hartkloppingen tijdens inspanning. Een onderzoek kan meer of minder uitgebreid. Het kan verstandig zijn om te laten kijken naar risicofactoren voor een hartstilstand. Soms wordt het onderzoek vergoed uit de aanvullende ziektekostenverzekering.
  • Altijd goed – maar extra belangrijk als je risico loopt om te vallen – leer goed vallen! Er zijn bijvoorbeeld speciale trainingen om vallen te voorkomen voor paardrijders en fietsers. Maar ook de vaardigheden die je bij een sport als judo leert, kunnen helpen. Daarnaast zijn er speciale programma’s om vallen voor ouderen te voorkomen. Maar die zijn meer gericht op dagelijkse activiteiten. Dat kan bijvoorbeeld helpen bij voorkomen van vallen tijdens het wandelen. Begin daarmee voor de eerste val!
  • Tot slot: luister naar je lijf, en laat je niet opjutten.

Bij pijntjes

Komen pijntjes en pijn vaker terug als je weer (meer) gaat sporten? En heb je het idee dat sporten de oorzaak is? Wacht dan niet te lang met maatregelen. Als een blessure chronisch wordt, duurt het vaak lang om er vanaf te komen. Beweeg op geleide van de pijn. En neem als het even mogelijk is een tijdje rust. Begin dan uiteraard weer voorzichtig opnieuw. Ga op tijd naar een fysiotherapeut als de situatie niet beter wordt. Bezoek bij voorkeur een fysiotherapeut die extra opgeleid is voor jouw sport en blessure. Oefeningen voor thuis zorgen bij veel blessures voor sneller herstel.

Welke sporten zijn (meer) geschikt?

Een aantal vormen van sporten en bewegen is minder belastend. Bekende voorbeelden zijn wandelen en nordic walking (in plaats van bijvoorbeeld hardlopen). Ook zwemmen, walking football en bepaalde vormen van fitness kunnen aangepast worden aan jouw niveau. Minder bekend is bijvoorbeeld padel, als alternatief voor tennis. (Zelfstandig) hardlopen is vaak wat minder geschikt: in vergelijking met andere sporten leidt dit vaker tot een blessure.

Verschillende sportbonden hebben speciale programma’s. Je kunt bij de vereniging bij jou in de buurt navragen of ze zo’n programma aanbieden:

Kijk voor meer informatie op de volgende websites:

  • KNLTB, met veel informatie over voorkómen van blessures en informatie over specifiek blessures.
  • Veiligheid.nl, met algemene en specifieke informatie voor een aantal sporten
  • Sportzorg, met meer informatie over voor- en nadelen van sporten op hogere leeftijd
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.