Alles over sport logo

Voordelen communicatiesystemen scheidsrechters

Uit onderzoek onder ruim 500 scheidsrechters blijkt dat door het gebruik van een communicatiesysteem, zoals een ‘headset’, scheidsrechters sneller en correcter beslissingen nemen. Zij geven ook aan dat een communicatiesysteem bij kan dragen aan de eerlijkheid, sportiviteit en kwaliteit van de sport. We delen de resultaten en geven praktijkvoorbeelden.

Het onderzoek onder de scheidsrechters is uitgevoerd door Axitour Communication Systems, leverancier van onder andere communicatiesystemen in de sport. Eén van de meest populaire technische hulpmiddelen voor scheidsrechters is het draadloze communicatiesysteem ook wel ‘oortjes’ of ‘headset’ genoemd. Scheidsrechters en officials kunnen hiermee direct met elkaar communiceren via een open lijnverbinding, zoals bij een telefoongesprek.

Infographic over de resultaten van de enquete
Bekijk de resultaten van het onderzoek in deze infographic.
Klik op afbeelding voor grotere weergave. (Foto: Axiwi)

Sneller en correcter beslissingen nemen

Van de scheidsrechters die het communicatiesysteem op dit moment al gebruiken, vindt 90% dat zij meer correcte beslissingen nemen. Een meerderheid van 60% geeft daarnaast aan dat zij sneller beslissingen nemen.

Wat levert het de scheidsrechter op?

Scheidsrechters die deelnamen aan het onderzoek zagen zelf de volgende voordelen:

  1. Snelle en directe communicatie met de collega-scheidsrechters
  2. Het arbitrageteam kan elkaar onderling ondersteunen/coachen tijdens de wedstrijd
  3. Het team kan over meer spelsituaties beslissingen nemen tijdens de wedstrijd
  4. Minder foute beslissingen
  5. Het uitstralen van meer gezag/professionaliteit
  6. Het maakt het fluiten leuker

Scheidsrechterskoppels

Bijna alle deelnemers (ruim 95%) zegt dat gebruik van een oortje bijdraagt aan de eigen ontwikkeling als scheidsrechter. Een nog hoger percentage (97%) ziet meerwaarde voor de ontwikkeling van zogenoemde scheidsrechterskoppels. De samenwerking met collega-scheidsrechters en andere officials verbetert door de snelle en directe communicatie. Dit zien scheidsrechters ook terug in het opleiden van beginnende collega’s. Het communicatiesysteem helpt om rekruten ‘in het moment’ gerichte feedback te geven.

Veiligheid scheidsrechter

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat 73% van de scheidsrechters aangeeft dat een communicatiesysteem bijdraagt aan de veiligheid van de scheidsrechter. Door communicatie met collega-scheidsrechters kun je meer waarnemen sneller reageren en anticiperen op incidenten.

Eerlijkheid en sportiviteit

De vraag of een oortje kan bijdragen aan eerlijkheid en sportiviteit in de sport beantwoordt maar liefst 96% met ‘ja’. Enerzijds door meer correcte van beslissingen waardoor er minder fouten worden gemaakt. Maar ook sneller beslissen zorgt voor minder discussie en onsportief gedrag (escalatie). 80% meent dan ook dat een communicatiesysteem incidenten in en rondom het veld kan voorkomen.

Kwaliteit van de sportwedstrijd

Tot slot de vraag: draagt een communicatiesysteem bij aan de kwaliteit van de wedstrijd? Ruim 94% bevestigt dat. “Hoe beter de scheidsrechter, hoe eerlijker en beter het spelletje.”

Het onderzoek

De scheidsrechters die deelnamen aan de enquête zijn op alle niveaus (breedtesport tot aan topsport) actief in diverse sporten. Voor het verkrijgen van de informatie is in de vragenlijsten onderscheid gemaakt tussen scheidsrechters die wel en niet met een communicatiesysteem fluiten: 105 om 419.
Kijk voor meer informatie en resultaten van het onderzoek (per sport) op: www.axiwi.nl/vragenlijst-scheidsrechter/

Uit de praktijk: scheidsrechters aan het woord

Met 4 paar ogen kom je als team sneller én – misschien nog wel belangrijker – tot betere beslissingen.

.

Scheidsrechter: “Het grote voordeel van het fluiten met een communicatiesysteem, waarbij je draadloos in contact staat met collega-scheidsrechters, is dat je continue met 3 of 4 mensen waarneemt wat er op en rond het veld gebeurt. Voorheen nam je een beslissing op basis van je eigen waarneming. Met 4 paar ogen kom je als team sneller én – misschien nog wel belangrijker – tot betere beslissingen.”

5 voetbal scheidsrechters naast elkaar
(Foto: Pieter de Bruijn)

Scheidsrechtercoördinator: “Ik heb het communicatiesysteem als scheidsrechtercoördinator getest, waarbij ik een scheidsrechter in het veld heb gecoacht. In deze toepassing kun je als coördinator ‘real time’ feedback geven aan de scheidsrechter in het veld. Voor de scheidsrechter levert dit direct een leermoment op waarvan hij de uitwerking meteen kan merken bij een volgende situatie op het veld. Doordat de scheidsrechter meteen het effect ziet van kleine verandering, levert uiteindelijke een sneller leercurve op.”

Lees ook de ervaringen van Michael Ossewijer, KNVB (assistent) scheidsrechter

Uit de praktijk: communicatiesysteem in de kano

iemand is aan het kano varen
(Foto: Pieter de Bruijn)

Professioneel kanovaarster Eef Haaze heeft in aanloop naar de kwalificatie voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro getraind met het communicatiesysteem. Haar trainer geeft vanaf de kant of vanuit de volgboot instructies. “Tijdens trainingen ontvang ik via het communicatiesysteem direct en draadloos feedback van mijn trainer. Hierdoor heb ik geen last van omgevingsgeluid of lawaai én ook een trainer die staat te schreeuwen langs de kant, met de kans dat die zijn stem verliest. Ik heb nu tijdens trainingen meer rust en kan me beter concentreren op het varen. We hebben getraind in de situatie waarbij de trainer aan de kant staat én met een volgboot. In beide gevallen werkte het systeem prima en kunnen we nog effectiever trainen.”

Uit de praktijk: indoor hockey

Herman Kruis die zijn vuist balt . Hij heeft een oortje in en kan communiceren met de rest van de staf
Herman Kruis (Foto: Pieter de Bruijn)

De staf van het nationale team van de hockeyvrouwen van Wit-Rusland testte het communicatiesysteem gedurende het EK Indoor Hockey 2016 in Minsk. Bondscoach Herman Kruis: “Ik had via het systeem gedurende de wedstrijden contact met mijn assistent, de teammanager, de tolk én de videoman. De teammanager en de assistent zaten op de spelersbank (dug-out), ikzelf zat op een andere plaats hoog in het stadion voor het overzicht en ook de videoman zat ook op een hoge plek in het stadion. Het communicatiesysteem werkte prima en we konden goed met elkaar communiceren, ook bij een vol stadion met zo’n 3000 uitzinnige fans.”

In de praktijkvoorbeelden is getest met het AXIWI communicatiesysteem.


Onderwerpen

Artikelen uitgelicht


Vitale sportsector
Sportaanbieders
public, professional
feiten en cijfers
sportbestuur