Alles over sport logo

Fit mijn zwangerschap door?!

Mijn laatste sprint-triatlon wedstrijd ging goed, maar toch voelde ik me tijdens het lopen niet zoals anders. En wat bleek een week later – na een bevestigende golf van misselijkheid bij het koffiezetapparaat – ik ben zwanger van ons derde kindje! Fantastisch om deze bijzondere periode nog eens mee te maken, ondanks de hormonale achtbaan en ongemakken die er nu eenmaal bij horen.

Femke blijft fit door te sporten.
Femke blijft fit door te sporten.

Voor iemand die houdt van sporten en bewegen zoals ik, is elke keer wel weer de vraag: hoe blijf ik zo fit mogelijk tijdens de zwangerschap? En hoe bouw ik het bewegen weer verantwoord en goed op na de bevalling? Door bekken en bekkenbodemklachten wordt hardlopen helaas al vroeg in mijn zwangerschap onmogelijk en de racefiets moet op een gegeven moment ook in de schuur blijven. Met al twee kinderen heb je als jonge moeder een druk bestaan en dus probeer ik vooral bakfietsfit te blijven door zoveel mogelijk met de fiets te doen.

Sporten en bewegen heeft veel voordelen tijdens de zwangerschap, lees daar in ‘Een fittere zwangerschap door sport en bewegen’ meer over.

Zwanger workout

Maar toch wil ik graag nog wat extra doen: hoe fitter je bevalling in, hoe fitter je eruit komt en hoe sneller je herstelt. Na goede ervaringen bij de tweede zwangerschap met Mom in Balance voor en na de bevalling, heb ik mij weer opgegeven voor de zwanger workout. Fijne begeleiding specifiek gericht op mijn zwangere lijf, andere sportieve vrouwen ontmoeten en even een sportmomentje heerlijk voor mezelf. Bovendien is de workout bij zon, regen of vorst altijd buiten.

Mom in Balance heeft trainingen voor specifiek zwangeren en voor bevallen vrouwen (Back in Shape). Ook kun je bijvoorbeeld deelnemen aan de Zwangerfit training van een YVLO-erkende trainer (fysiotherapeuten, oefentherapeuten en sportdocenten) in je omgeving.

Zes weken na de bevalling ga ik weer voorzichtig beginnen met fit worden. Ik begin waarschijnlijk met zwemmen en de ‘Back in Shape’ workout. Hardlopen ga ik op advies van de bekkenbodemfysiotherapeut over een half jaar echt heel rustig weer opbouwen.

Nu kijk ik af en toe licht jaloers naar de hardlopers in het bos en en racefietsers die in groepjes voorbij komen met dit mooie lenteweer. Voor mij volgend jaar weer!

Femke van Brussel-Visser is zwanger en moeder van Mare (7) en Jade (3).

Artikelen uitgelicht


Gezonde leefstijl
Thuis - in en om huis
Volwassenen
public
praktijkvoorbeeld
gezondheidsbevordering