Alles over sport logo

Zes procent van Nederlanders vindt esports een echte sport

Eén op de vijf volwassen Nederlanders (18%) heeft in het afgelopen jaar een langdurende online game gespeeld zoals FIFA en Fortnite. De belangrijkste reden om te gamen is om samen met anderen te kunnen spelen (47%), maar gamen kan soms ook ten koste gaan van contacten met de ‘buitenwereld’ (11%).

Resultaten onderzoek naar gamen en esports

Dit blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut naar gamen en esports onder volwassen Nederlanders. Ongeveer 1 procent van de gamers geeft aan esports te beoefenen, de competitieve variant van gamen. Daarnaast kijkt 4 procent van de bevolking weleens naar esportswedstrijden, bijvoorbeeld via YouTube en Twitch.tv. Van de gamers kijkt een groter percentage naar de wedstrijden (16%).

Andere belangrijke resultaten:

  • Slechts 6 procent van de Nederlanders vindt esports een echte sport.
  • De wijze van organisatie van esports wijkt sterk af van traditionele sporten. Een centraal orgaan ontbreekt vrijwel en competities zijn in handen van commerciële bedrijven.
  • Behalve samen spelen noemen gamers de competitie (30%), creativiteit kwijt kunnen (20%), leren doorzetten (20%), een eigen droomwereld (19%) en doen wat je wilt (28%) als redenen om te gamen.
  • De nadelen die de gamers noemen zijn onder andere de tijd die gamen kost (43%) en dat het verslavend is (24%).
  • Een kwart van de gamers speelt met bekenden, een derde met kennissen van internet en 40 procent tegen een ‘machine’.

Het rapport bespreekt een aantal negatieve associaties met gamen bij buitenstaanders zoals leidend tot geweld, verslavend en dat het sociale contacten vermindert. Uit onze literatuurstudie valt op te maken dat de zorgen hierover grotendeels onterecht zijn. Positieve eigenschappen van gamen zijn er ook, zoals bijvoorbeeld leren samenwerken en leren snel beslissingen te nemen.

Voor meer informatie: het rapport ‘Gamen & esport in Nederland: van breedtesport tot topsport’.

Artikelen uitgelicht


Beleid
feiten en cijfers
beleidsontwikkelingen