Alles over sport logo

Hoe maak je een succes van een sport- en beweegroute?

Sport- en beweegroutes lijken een populaire interventie voor gemeentelijke beleidsbepalers om mensen aan het bewegen te krijgen. Wat is het gebruik van deze routes, aan welke eisen moet zo’n sport- en beweegroute voldoen en hoe stimuleer je het gebruik?

1. Wat is een sport- en beweegroute?

Een sport- en beweegroute is een uitgezet parcours over bestaande paden in de openbare ruimte met markeringen, speelse elementen of opdrachten die uitnodigen tot bewegen. Het parcours is vrij toegankelijk voor iedereen. De huidige sport- en beweegroutes lijken geïnspireerd op de trimbanen uit de jaren zeventig. De eerste trimbanen in Nederland verschenen in 1969 in Arnhem, Velp en Apeldoorn[1]. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor verenigingsporters om in hun training op te nemen[2,3]. De huidige sport- en beweegroutes zijn meer bedoeld om met name de fysiek inactieven en beginnende actievelingen te verleiden meer te bewegen.

De beweegtoestellen van de trimbaan waren meestal van hout en bij vochtig weer gevaarlijk glad. Vanwege slijtage, krimp en verrotting ontstonden uitstekende nagels, spijkers en splinters. Begin jaren tachtig verdwenen vele trimbanen in Nederland. De vraag is: hoe is van de huidige opleving van sport- en beweegroutes een blijvend succes te maken?

2. Wat is het gebruik van de sport- en beweegroutes? 

Verschillende Nederlandse onderzoeken laten zien dat sport- en beweegroutes niet of nauwelijks worden gebruikt[4,5,6]. Er kan een bias zijn omdat misschien de niet of weinig gebruikte routes worden onderzocht. Maar ook in Vlaanderen zijn er geen onderzoeken die bevestigen dat sport- en beweegroutes mensen aanzetten tot meer sporten of starten met sporten[7].

Mensen hebben wel de intentie om te kiezen voor een uitdagende route, zo laat Brits onderzoek zien. Variërend van 14% voor een specifieke evenwichtsbalk route tot 78% voor een route met brede, lage stapstenen of een boomstam met een leuning[8]. Zowel de jongere als de oudere onderzoeksdeelnemers waren enthousiast, maar in gedrag kozen de ouderen minder vaak voor uitdagende routes omdat ze zich niet op hun gemak voelden vanwege schaamte, angst, voorzichtigheid en/of groepsdruk[8]

Andere oorzaken waarom mensen sport- en beweegroutes niet gebruiken:

  • Onbekendheid van de route[4]  
  • Onaantrekkelijke fysieke omgeving[5]
  • Weersomstandigheden (wind, sneeuw, kou en regen)[4] 
  • Scheefliggende stoeptegels in de omgeving[4] 
  • Lage digitale vaardigheden en het ontbreken van smartphones voor het scannen van QR-codes[9]
De foto’s bij dit artikel zijn van een beweegroute in Sneek. Foto’s: Jeroen Hoyng

3. Wat zijn ontwerpprincipes voor een sport- en beweegroute? 

Hoewel schaamte, angst, voorzichtigheid en groepsdruk sommige volwassenen afschrikken, kan een meerderheid van de mensen met een intentie tot bewegen overgehaald worden om een ​​uitdagendere route te kiezen[8]. Sociale en fysieke omgevingsfactoren kunnen de overgang van intentie naar gedrag vergemakkelijken[10]. Denk aan factoren als ontwerp, veiligheid, moeilijkheidsgraad, locatie en bewegwijzering[8]

De locatiekeuze voor een sport- en beweegroute bepaalt voor een groot deel het succes ervan. Denk aan een locatie waar mensen graag en makkelijk vertoeven[11]. Mensen wandelen het liefst in de natuur en niet in een versteende omgeving of langs drukke wegen[5].

Ontwerpprincipes:

  • Creëer mogelijkheden voor het lopen van verschillende afstanden[12]. Denk aan sportroutes van 2 kilometer en beweegroutes van 500 tot 1.000 meter[2,11]
  • Geef mogelijkheden tot het verkorten van het parcours of een afwisselende volgorde van oefeningen te volgen[5]
  • Laat routes op elkaar aansluiten[7,11,13].
  • Zorg voor goede verlichting langs de sport- en beweegroute[13].
  • Zorg voor enkele rustpunten (bankjes) op de route, liefst met beschutting tegen regen en wind[7,11,13].
  • Creëer meerdere startplekken op de route en plaats bij elk een informatiebord met uitleg over het gebruik, gebruikte symbolen en voorzieningen als rustpunten, openbare toiletten en AED-toestellen[2,11]. Zorg dat je bij startplek een fiets kunt stallen en overweeg een watertappunt[13].
  • Zorg dat routemarkeringen, speelse elementen, opdrachten en bewegwijzering goed vindbaar zijn (herkenbaarheid en zichtbaarheid) en de juiste richting aangeven (vooral bij kruispunten)[2,4,5,13]. Denk bij routemarkeringen aan tegels met (kinder)tekeningen, mozaïektegels, beschilderde stenen of andere kunstuitingen[10]
  • Plaats beweegopdrachten niet op plekken waar mensen zich bekeken voelen, zoals bij een voordeur, keukenraam of drukke weg[5].
  • Zorg voor variatie in de beweegopdrachten, denk aan kracht-, lenigheid-, snelheid-, uithoudingsvermogen- en balansoefeningen. Zorg dat oefeningen geschikt zijn voor jong en oud en op meerdere niveaus zijn te doen[5,7,11].
  • Gebruik duurzame, robuuste en mooie materialen voor markeringen, speelse elementen en straatmeubilair[7]
  • Maak de route aantrekkelijk, liefst in een groene omgeving en overweeg het toevoegen van natuurlijke of kunstobjecten op de route[5,9,13,14]. maar plaats de route niet op een afgelegen locatie[11].
  • Zorg dat de omgeving goed is onderhouden en opgeruimd. Denk aan een vuilnisbak bij een rustplek[5,7,13].
  • Maak de route goed bereikbaar en betreedbaar. Denk aan egale bestrating en afwezigheid van drempels voor toegankelijkheid voor rollatorgebruikers[5,7].

Betrek wijkbewoners, bedrijven en lokale partijen bij het ontwerp en de locatiekeuze. Zij kennen hun wijk het best[15]. Hoe je een route realiseert zie je in deze video.

Voorbeelden

  • Stichting Vrij uit Deventer heeft het beweegroute-idee uitgewerkt in een instructie zodat bewoners, bedrijven, gemeenten en recreatieondernemers snel aan de slag kunnen met het creëren van een route.
  • In Montfoort is de sport- en beweegroute omgedoopt tot een beleef- en beweegroute door toevoeging van beleef-elementen voor kinderen als natuurspeeltuinen en kennisflipper (een interactief informatiebord over de waterdieren in het stadspark).

4. Hoe stimuleer je het gebruik van sport- en beweegroutes? 

Een beweegroute kan als interventie bijdragen aan beweegstimulering, maar de effectiviteit is beperkt zonder aanvullende maatregelen. Net als bij beweegtuinen blijkt aanvullende programmering nodig: activiteiten, begeleiding en communicatie[5,6].

Activiteiten en interventies

Om een route succesvoller te maken kun je denken aan vormen van beloning of organiseren van activiteiten[5]. Denk aan loopgroepen of sportgroepjes uit de buurt of georganiseerde wandelingen vanuit het wijkcentrum[5]. Groepsdeelname wordt als stimulerend ervaren door gezelligheid, saamhorigheid en het onderhouden van contacten[4]. Schaamte, angst, voorzichtigheid en groepsdruk zijn mogelijk weg te nemen door hierover te praten in een groep[4]. Het gezamenlijk drinken van koffie of thee is een belangrijke stimulans om deel te nemen aan een activiteit[7,10]. Het zien van actieve anderen, het ervaren van een hoge mate van sociale cohesie en steun van lotgenoten is positief geassocieerd met het beweeggedrag[10,16].

Begeleiding en coaching

Voor meer gebruik van een sport- en beweegroute zijn begeleiders noodzakelijk[5]. Denk hierbij aan vrijwilligers en gezondheidsprofessionals die de beweegroutes gebruiken in functie van hun coaching (huisartsen, fysiotherapeuten, preventiewerkers, ergotherapeuten, buurtsportcoaches, verenigingstrainers, sportschoolhouders, sportinstructeurs)[11]. Een vaste begeleider draagt bij aan het succes van een interventie[7].

Communicatie en voorlichting

Voorlichting geven over de risico’s bij inactiviteit en sedentair gedrag maakt de kans groter dat mensen gebruik gaan maken van een beweegroute. Promotie doet de bekendheid en mogelijk het gebruik toenemen[4]. Bekendmaking van routes kun je stimuleren via social en online media (zoals in Nijmegen) en door middel van bekenden en sleutelfiguren (zoals huisarts, thuishulp, apotheker, buurtwerkers, ambassadeurs)[7,8,11]. Zorg voor communicatie op maat – welke middelen zijn effectief bij welke doelgroep?

5. Conclusie

Het realiseren van een sport- of beweegroute (hardware) is alleen niet voldoende voor beweegstimulering. Beweegroute-experts geven aan dat behoeften, draagvlak en betrokkenheid van wijkbewoners (orgware) cruciaal zijn. Ook hangt het succes van een sport- en beweegroute mede af van de programmering en activering van mensen (software). Met name als het gaat om ouderen zijn veilige omgeving, goede begeleiding en aanbod op maat belangrijk voor beweegstimulering in buitenruimte. Dat vereist een goede borging (eigenaarschap) binnen de juiste organisaties (orgware), zowel voor onderhoud en beheer als voor programmering. Alle onderdelen van het BVO-model blijken belangrijk om van een sport- en beweegroute een succes te maken. 

Lees meer

Bronnen

  1. Wikipedia. Trimbaan. Internetsite. Beschikbaar via: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trimbaan#cite_ref-1. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  2. Zaschke S-H. Aufbau eines klassischen Vita-parcours. Myheimat.de 2018. Beschikbaar via: https://www.myheimat.de/dietzenbach/c-sport/aufbau-eines-klassischen-vita-parcours_a2850725. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  3. Zaschke S-H. Der Vita-Parcours in der Schweiz. Myheimat.de 2022. Beschikbaar via: https://www.myheimat.de/stadtallendorf/c-sport/der-vita-parcours-in-der-schweiz_a3367419. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  4. Daatselaar L van. Het gebruik van de wandelroute met bankjes en de Kwiek beweegroute rondom de Venloene te Loon op Zand. Ervaringen, meningen en ideeën van bewoners in de wijk en van de aanleunwoningen. – Een kwalitatief onderzoek -. Eindhoven: Scriptie Fontys Paramedische Hogeschool; 2016.
  5. Rest E van, Breet J, Grooff L, Hamilton G, Holla J. Heel Haarlem wandelt: een casestudy naar integraal samenwerken aan een beweegvriendelijke omgeving. Haarlem: Hogeschool Inholland; 2023.
  6. Kann D van. Eindrapportage KIEM Sport 2021. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool; 2023.
  7. Decorte A, Cuypers L & Pelgrims E. Beweegroutes; Hype of hefboom voor oudere en minder mobiele burgers? Brugge: Vital Cities Howest; 2020. 
  8. Boldina A, Hanel PH, Steemers K . Active urbanism and choice architecture: encouraging the use of challenging city routes for health and fitness. Landscape Research volume 48, 2023 issue 3: p. 276-296. Beschikbaar via https://doi.org/10.1080/01426397.2022.2142204
  9. Bel K, Dallinga J & Rosbergen I. Ervaringen van een interactieve beweegroute voor ouderen. Rooilijn.nl: 2024. Beschikbaar via: https://www.rooilijn.nl/artikelen/ervaringen-van-een-interactieve-beweegroute-voor-ouderen/. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  10. Prins RG, Kamphuis CBM, de Graaf JM, Oenema A & van Lenthe FJ. Physical and social environmental changes to promote walking among Dutch older adults in deprived neighbourhoods: the NEW.ROADS study. BMC Public Health volume 16, Article number: 907 2016. Beschikbaar via: https://doi.org/10.1186/s12889-016-3563-2
  11. Vlaams Instituut Gezond Leven. 10.000 stappen: Elke stap telt in 2022: Beweegroutes in jouw stad of gemeente; Leidraad voor lokale besturen. Brussel: Vlaams Instituut Gezond Leven 2022.
  12. Fontys Sport en Bewegen. Overwegingskader voor sport- en beweegroute. Beschikbaar via https://youtu.be/yIhnJN6ut6w 2023. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  13. Gemeente Nijmegen. Beweegroutes; Peiling onder digitaal stadspanel (september 2016). Nijmegen: gemeente Nijmegen, afdeling Onderzoek en Statistiek 2016
  14. Hoyng J. De kunst van een beweegvriendelijke omgeving. Utrecht, Kenniscentrum sport & Bewegen: 2023
  15. Vader L. Beweegpad Vinkhuizen: met en door de wijkbewoners. Hanze.nl 2024. Beschikbaar via https://www.hanze.nl/nl/nieuws/hanze/2024/07/beweegpad-vinkhuizen-met-en-door-de-wijkbewoners. Geraadpleegd op 2025 mei 7.
  16. Prins RG, Ruikes D & Hoekman RHA. Werkzame elementen van de beweegvriendelijke omgeving: een overzicht van de literatuur. Utrecht: Mulier Instituut. 2020                             

Auteur(s)

Artikelen uitgelicht


Beleid
In de wijk, Openbare ruimte
public, professional
overzichtsartikel
beleidsontwikkelingen, beweegvriendelijke omgeving, in beweging brengen, veilige sportomgeving