Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Waarom niet bewegen slecht is voor de gezondheid

Artikel

Steeds meer Nederlanders bewegen te weinig. Als inactief bent, gaat je levensverwachting omlaag. Ook neemt je risico op chronische ziektes, overgewicht en depressie toe. We leggen uit waarom.

Zitten op school, zittend werken, met de auto reizen, thuis tv kijken of computerspellen spelen. De gemakken van de moderne tijd zorgen ervoor dat ongeveer 5 procent van de volwassenen van 18 en ouder nooit een half uur per dag beweegt. Mensen die niet aan de beweegnorm voldoen, zijn inactief. Deze manier van leven verkort de levensverwachting en veroorzaakt op termijn chronische ziektes zoals hart- en vaataandoeningen en diabetes type 2. Ook overgewicht en depressie worden in verband gebracht met een inactieve levensstijl.

Norm voor inactiviteit

De norm voor mensen die niet genoeg bewegen is als volgt:

  • Jongeren (14-17 jaar): onvoldoende actief (minstens 60 minuten matig intensief lichamelijk actief) op meer dan 2 dagen per week.
  • Volwassenen (18 jaar en ouder): geen enkele dag per week voldoende actief (minstens 30 minuten matig intensief lichamelijk actief).

Steeds meer Nederlanders bewegen niet

Om gezond te blijven moet je eigenlijk een half uur per dag matig intensief bewegen. Sinds 2006 stijgt het aantal Nederlanders dat inactief is, blijkt uit onderzoek van kennisinstituut TNO. Vooral 4- tot en met 17-jarigen zijn vaker inactief. 12 procent van de jeugd is inactief. Van de 75-plussers is 14,5 procent inactief.

Waarom niet of nooit bewegen ongezond is

Niet bewegen in combinatie met veel zitten en liggen is heel ongezond. Het kan bijvoorbeeld afwijkingen in de kransslagaders veroorzaken die weer leiden tot hartziekten.

Door beweging houd je je hart, longen en bloedvaten in conditie wat op termijn het risico verkleint op het ontwikkelen van chronische en vervelende ziektes zoals hart- en vaataandoeningen en diabetes type 2. Daarnaast train je je spieren, waardoor ze sterker worden, en dat is weer goed voor botten en gewrichten. Ook overgewicht en depressie hangen samen met een inactieve en zittende levensstijl, maar hier moet nog meer onderzoek naar worden gedaan.

De remedie? Meer bewegen!

Kortom, inactief leven is heel erg ongezond. De remedie? Dagelijks een half uur matig intensief bewegen. Daarvoor hoef je helemaal niet naar de sportschool; je kunt dit ook al bereiken door de auto te laten staan en vaker de fiets te pakken naar het werk, wandelend de boodschappen te gaan doen, flink het huis te boenen, regelmatig een blokje om te gaan, de hond uit te laten, of een wandeling te maken waarbij je flink doorloopt. Verder is het goed om elk half uur even op te staan om de benen te strekken en het lichaam in beweging te krijgen en probeer om niet langer dan twee uur achter elkaar te zitten. Wil je meer weten welke activiteit intensief genoeg is om gezondheidsvoordelen te realiseren, zie het Nationaal Kompas Volksgezondheid.

Intensiever sporten

Naast iedere dag matig intensief bewegen is het goed om twee tot drie keer per week een intensievere vorm van bewegen uit te zoeken, bijvoorbeeld door een sport te gaan doen die je leuk vindt. Fitness, voetbal, tennis, zwemmen, dansen, intensievere yoga, hardlopen: bij deze intensievere vorm van bewegen gaan de hartslag en ademhaling zodanig omhoog dat je alleen nog in hele korte zinnen kunt praten, en als het goed is krijg je het warm. Hierdoor werk je aan je conditie en train je grotere spiergroepen. Wil je meer zicht op de intensiteit van verschillende activiteiten en sporten? Dat kan bij het Nationaal Kompas Volksgezondheid.

Volgens Engels onderzoek is inactiviteit een belangrijkere oorzaak van sterfte dan obesitas in Groot Brittannië. Inactiviteit veroorzaakt twee keer zoveel vroegtijdige sterfgevallen als overgewicht. Het is zelfs zo dat inactieve mensen met een normaal gewicht naar verwachting ruim drie jaar korter leven dan mensen met obesitas die wel actief zijn (Moore e.a., 2012).

Uit onderzoek (British Heart Foundation National Centre for Physical Activity and Health (2013). Making the case for physical activity – pfd) uit het Verenigd Koninkrijk blijkt dat inactiviteit bijdraagt aan:

  • 10,5% van de coronaire hartziekte-gevallen
  • 18,7% van de darmkankergevallen
  • 7,9% van de borstkankergevallen
  • 13,0% van de diabetes type 2-gevallen
  • 16,9% van de gevallen van vroegtijdig overlijden

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.