Vraag het de sportarts: verzuurde kuiten | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Vraag het de sportarts: verzuurde kuiten

Artikel

“Ik heb al een hele tijd last van verzuurde kuiten tijdens het voetballen. Per week train ik twee keer anderhalf uur en heb één wedstrijd. Medical taping, compressiekousen en oefeningen hielpen niet. Waar zouden mijn klachten vandaan komen en is er een oplossing voor?” Man, 21 jaar.

Verzuren van spieren

Spieren hebben brandstof nodig. Hun favoriete brandstof is glucose. Bij het verbranden hiervan ontstaat afvalstof: melkzuur. Maar melkzuur is niet de veroorzaker van de verzuring, zoals de meeste mensen denken. Melkzuur bestaat uit lactaat en H+-ionen. Lactaat levert weer energie aan de spieren, maar de H+-ionen zorgen voor de verzuring. Spieren die niet goed getraind zijn of die heel intensief gebruikt worden, raken overbelast en kunnen de afvoer van H+-ionen niet meer aan en raken verzuurd. Je spieren doen (acuut) pijn en voelen branderig aan. Ze raken vermoeid en verliezen kracht. Je kunt niet meer doorgaan met je oefening of inspanning.

Oorzaken verzuurde kuiten

Verzuring kan ontstaan door zware(sport)inspanning. Zit je midden in een les Spinning of til je zware gewichten op, verzuren je spieren opeens… Je krijgt acute pijn in je spieren, je kracht vloeit weg en je moet stoppen met sporten. Verzuring kan ook door ziektes, zoals een stofwisselingsziekte, ontstaan. De hormoonhuishouding is dan verstoord, waardoor spiergroepen snel verzuren en vermoeid zijn.

Andere oorzaken van pijn in je kuiten:

  • Die ontstaat als een spier in het been te snel of te hard samentrekt. De ernst en duur is verschillend. Oorzaken van kramp zijn overinspanning van de spieren. Maar ook uitdroging, een traag werkende schildklier of bepaalde medicijnen zoals plaspillen, lithium of perfenazine kunnen kramp als bijwerking veroorzaken. Kuitkrampen kunnen ook zonder enige inspanning, zelfs in de slaap, ontstaan
  • spierpijn na het leveren van een zware (intensievere) inspanning
  • kuitspier die verrekt of overbelast is of waar een scheurtje in zit. Dit kan ontstaan door verkeerde loopschoenen, naar binnen gekantelde voeten/enkels (dit heet overpronatie), verkorte kuitspieren of te veel kilometers lopen in een te korte trainingsperiode
  • etalagebenen: als je ouder wordt, kunnen bloedvaten verstoppen en de aders ‘verharden’. Daardoor vermindert de bloedstroom richting de benen
  • afknelling van de bekkenslagader komt voor bij wielrenners, schaatsers en triatleten die heel intensief en vaak sporten. Door de gebogen (sport)houding krijg je een ‘knik’ in deze ader. Op den duur krijg je zuurstoftekort in je beenspieren en een snellere verzuring. Bij jongeren zit de klacht meestal maar aan één zijde van het lichaam

Voorkomen van verzuurde kuiten

  • zorg voor een goede conditie: hoe beter je hartlongfunctie, des te effectiever de zuurstoftoevoer naar je spieren verloopt tijdens het sporten, waardoor er meer H+-ionen afgevoerd worden en er minder verzuring optreedt
  • bouw rustig op en vraag niet het uiterste van je lichaam
  • een te hoge hartslag wekt verzuring op. Zorg ervoor dat je hartslag op 60 tot hooguit 80 procent van het maximale zit
  • zorg voor een goede warming-up
  • eet en drink voldoende
  • neem voldoende rust tussen je trainingen, zeker als je last hebt gehad van verzuring

Wil je meer weten over verzuurde kuiten? Bezoek dan de sportarts of sportfysiotherapeut.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou