U bent nooit te oud om (weer) te bewegen | Alles over sport

U bent nooit te oud om (weer) te bewegen

Artikel

geplaatst op: 13 oktober 2016

Bent u nieuwsgierig hoe u op hoge leeftijd langer zelfstandig kunt blijven wonen? Volg deze beweegtips, ook als u lichamelijke beperkingen heeft. Zelfs kleine beetjes helpen. Meer bewegen houdt het lichaam en het brein langer fit voor zowel jongeren als ouderen.

Iedereen weet dat ouder worden gepaard gaat met lichamelijke veranderingen. Wie weinig tot niet beweegt, merkt daar extra snel de gevolgen van. Opstaan gaat misschien minder gemakkelijk, traplopen wordt intensiever. Maar gelukkig is er goed nieuws: het is nooit te laat om (weer) te bewegen, want zelfs hele kleine bewegingen leiden in het begin al tot grote winst.

Meer bewegen voor ouderen: Lichaam en brein langer fit

Regelmatig bewegen is niet alleen winst voor een langere lichamelijke zelfstandigheid, maar houdt ook het brein langer fit! Ook al heeft u ergens last van, dan hoeft u zich niet te laten weerhouden om naar eigen kunnen te bewegen: het is juist goed voor u.

Tien tips

Ontdek daarom de tien belangrijkste tips waar u meteen mee aan de slag kunt. Ook mantelzorgers en hulpverleners kunnen hier hun voordeel mee doen.

  1. Doe iedere dag vijf tot zeven minuten een aantal beweegoefeningen op eigen niveau, liefst op een vast moment;
  2. Doe dagelijks mee met het televisieprogramma van Omroep Max ‘Nederland in Beweging’ op NPO 1 om 09:15;
  3. Vind een eenvoudige tweedehands ‘fitnessfiets’ om dagelijks tien minuten op te fietsen (zelfs voor de televisie).
  4. Doe uw huishouden (toch) zo veel mogelijk zelf. Dit hoeft niet altijd op één dag.
  5. Zet muziek aan waar u vroeger (en nog steeds) van genoot, tijdens uw dagelijkse activiteiten. Vaak nodigt dit uit om actiever te zijn dan anders.
  6. Ga op zoek naar beweegactiviteiten in de buurt. Via de Nationale Beweegwijzer of de gemeentegids vaak veel activiteiten
  7. Als u een tablet of smartphone bezit, dan zijn de volgende beweegapps aanraders: Moves, Blokje om, of Fitapp (Android, iOS).
  8. TuingereedschapGebruik een goede stappenteller of polsarmband als instrument om uw activiteiten te volgen als hulp om u zelf een dagelijks doel te stellen.
  9. Zoek een vaste wandelroute die u van deur tot deur kunt maken. U wilt niet alleen? Vraag een buurtgenoot, familielid of mantelzorger mee.
  10. Houdt u van tuinieren? Dat is ook een goede bezigheid waarmee u ‘vanzelf’ meer beweegt. U hoeft hier niet eens een tuin voor te hebben.

Ook goed om te weten:

  1. Begin klein, maar wel direct. Meer beweging in uw dagelijks leven kost soms iets meer tijd. Bedenk ook dat u minimaal slechts 30 minuten per dag écht in beweging hoeft te zijn om gezond te blijven.
  2. Meer beweging in uw dag vraagt om een beetje creativiteit en dwingt u om uw gedrag anders te maken dan u gewend bent. Geef niet te snel op, want ervaring en onderzoek wijzen uit dat u ander gedrag minimaal twee tot drie maanden vol moet houden om er een ‘nieuwe gewoonte’ van te maken.
  3. Zoek en vind een stok achter de deur. Dit kan helpen om van dagelijks bewegen een routine te maken. Afspreken om samen met iemand anders te bewegen werkt goed. Wat ook helpt is uzelf een beweegdoel te stellen.

Dan rest vooral de vraag: wat wordt uw doel voor bewegen? Wat gaat u morgen anders doen? En heeft u nog andere tips? We horen graag uw ervaringen.

Auteurs:

Anneke Hiemstra
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook