Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Triathlon voor kinderen: een geweldige uitdaging

Artikel

Triathlon lijkt een sport voor de meest stoere volwassen mannen en vrouwen. Maar steeds meer kinderen wagen zich aan deze uitdaging. Lees wat triathlon voor kinderen precies inhoudt.

Ga je met je kind naar een zwembad of een waterplas en stel je voor om een half uur baantjes te gaan trekken, dan zal je niet op een spontaan “Jaaa!” getrakteerd worden. Een half uurtje fietsen lukt misschien nog wel als je een doel hebt: naar de bioscoop, tandarts, sportclub of naar school, maar spontaan een half uur fietsen? Dat zullen weinig kinderen doen. En ga je naar het bos met je kinderen, dan zullen ze niet snel vrijwillig een half uur gaan joggen of rennen…

3 sporten in 1

…Maar combineer je deze drie, dan heb je het ineens over een hele leuke sport: de triathlon! Voor een kind een geweldige uitdaging: lekker bezig zijn, bewegen, sporten, doorzetten en discipline opbouwen. Maar het belangrijkste is het plezier en het meedoen, hoewel het wedstrijdelement en de eigen tijd verbeteren ook een uitdaging of stimulans is.

Variatie en veelzijdigheid

Triathlon biedt een breed aanbod aan motorische vaardigheden; door de veelzijdigheid en afwisseling in de belasting wordt je hele lichaam getraind. Toch is het vaak niet de eerst keuze van een kind, omdat de sport onbekender is dan hockey, voetbal, gymnastiek of zwemmen. Kennismaken met de triatlon gebeurt vaak via de eigen ouders of via een schoolevenement.

Bij een triathlon beoefen je drie duursporten zonder pauze ertussen en in vaste volgorde: zwemmen, fietsen, hardlopen. Wil je voor een snelle tijd gaan, dan is het wisselen eigenlijk ook een apart onderdeel waaraan je kunt trainen. Maar dat is meer voor de gevorderde of fanatieke jeugdige atleten.

Korte en afwisselende varianten voor kinderen

Er zijn inmiddels genoeg kortere varianten voor jong en oud, beginners en professionals. Voor de allerjongsten zijn er al triatlons over 100 meter zwemmen, 5 km fietsen en 1 km hardlopen. En wat dacht je van de duathlon (lopen-fietsen-lopen), zwemloop (zwemmen en dan lopen) of wintertriathlon (schaatsen in plaats van zwemmen)?

Wat heb je nodig?

  • Voor het zwemmen: zwemkleding, handdoek, soms een badmuts. Vaak krijg je een badmuts van de organisatie. Een zwembril is ook wel handig. Een wetsuit zie je vaak bij professionals, maar dat is niet noodzakelijk voor korte wedstrijden. Kun je niet crawlen, dan is schoolslag ook prima.
  • Voor het fietsen: sportkleren, een helm en je eigen fiets of een geleende fiets die in orde is met werkende remmen. Het mag een gewone fiets zijn, een mountainbike of een racefiets. Een helm is verplicht, maar die kun je vaak via de organisatie lenen. De Nederlandse Triathlon Bond heeft speciale leenhelmen.
  • Voor het hardlopen: sportkleren (die je net gebruikt hebt bij het fietsen) en hardloopschoenen.

Vanaf 6 jaar een ‘echte sport’ beoefenen

De meeste kinderen leren vanaf hun zesde jaar welke specifieke technieken ze voor een sport nodig hebben, zoals het aan elkaar koppelen van bewegingen of inschatten hoeveel kracht of snelheid ze voor een onderdeel nodig hebben. Kinderen beginnen rond deze leeftijd vaak met het beoefenen van een echte sport. Het is belangrijk dat kinderen meerdere vormen van sport en bewegen beoefenen. Onderzoeken tonen namelijk een positief verband aan tussen het stimuleren van een brede motorische ontwikkeling bij kinderen en hun ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel niveau.

Triathlon voor kinderen van 6-12 jaar

De triathlon heeft een groot aanbod aan motorische vaardigheden, maar omdat het een cyclische sport is -je maakt veel herhalende bewegingen- is de motorische uitdaging beperkter. Daarom is het heel belangrijk dat kinderen van 6 tot 12 de triathlon combineren met een balsport of een sport als turnen.

Triathlon voor kinderen vanaf 12 jaar

Jeugdige triatleten vanaf 12 jaar kunnen gerichter (leren) trainen voor de triathlon, maar ook voor hen is een brede motorische ontwikkeling raadzaam.

Afwisseling van sport is sowieso positief: het maakt jongeren fitter en ze raken door afwisseling minder snel uitgekeken op een sport, wat weer de kans op een leven lang sporten vergroot.

Triathlon steeds populairder bij jeugd

De laatste jaren worden zich steeds meer kinderen en jongeren lid van triatlonvereniging, zowel bij de aspiranten (8+), jeugd (12+) en junioren (16+). Het aantal triathlonevenementen voor kinderen stijgt en de afstanden zijn aangepast. Steeds meer verenigingen ontdekken de jeugd en bieden trainingen of organiseren een scholentriatlon. De Triathlonbond organiseert nationale kampioenschappen voor kinderen vanaf 12 jaar. Ook zijn er het hele seizoen door jeugd- en juniorencircuits. In de aanloop van het WK Triathlon in Rotterdam in september 2017 worden door het hele land schoollessen en clinics georganiseerd.

Meedoen aan een triathlon?

Vraag of u school dit organiseert, misschien is er een scholierenwedstrijd in de buurt? Kijk anders op de site van de Triathlonbond onder jeugd.

Wist je dat…

  • deelnemers aan de klassieke triathlon 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,195 km (een hele marathon) hardlopen?
  • de triathlon sinds 2000 een officiële Olympische Sport is? Hier zijn de afstanden wat korter: 1,5 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km lopen

Handige websites en linken

 

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.