Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Tips voor mensen met een verstandelijke handicap om meer te bewegen

Artikel

Voor mensen met een verstandelijke handicap is bewegen niet vanzelfsprekend. Bewegen kan spannend zijn en soms ook moeilijk, er is vaak sprake van een motorische achterstand. Het is dan ook belangrijk om kleine stappen te zetten en eenvoudig te beginnen.

Effecten van bewegen

Bewegen levert veel op, ook voor mensen met een verstandelijke handicap. Na lichamelijke inspanning voel je je goed. Ook zorgt het voor meer plezier, meer zelfvertrouwen en meer zelfstandigheid. Voor mensen met een verstandelijke handicap zorgt regelmatig bewegen vaak ook voor een afname van angst. Te weinig bewegen heeft vaak negatieve gevolgen. Je kunt bijvoorbeeld zwaarder worden. De zin om te bewegen neemt af en de moeite tot bewegen neemt toe. Dit leidt tot een negatieve spiraal. Door overgewicht neemt het risico op het krijgen van verschillende ziekten en aandoeningen toe. Ook neemt de kans op depressie en dementie door te weinig lichamelijke activiteit toe.

Binnen en buiten bewegen

Bewegen kan overal, zowel binnen als buiten. Beide hebben voor- en nadelen. Deze hebben veel invloed op mensen met een verstandelijke handicap. De voordelen bij het binnen bewegen zijn onder andere dat je de temperatuur kunt regelen, altijd droog zit, het vaak een veilige omgeving is en hierdoor voorspelbaar is. Ook factoren, zoals onderkoeling, hooikoorts of regen hebben geen invloed op de beweegsituatie.

_I9W5171_alleen zokanhetookAls je naar buiten gaat zijn de deelnemers er even uit en krijgen ze nieuwe prikkels. Buiten heb je vaak meer of grotere bewegingsruimte om activiteiten te kunnen doen. Bij buiten bewegen ben je wel afhankelijk van het weer maar hier kun je je op kleden. Een ander effect van naar buiten gaan is dat het goed voor de algemene fysieke gezondheid is, je versterkt zo je weerstand. De nadelen van het binnen bewegen zijn dat je niet de ervaring krijgt van de positieve beleving van de weersomstandigheden (koud, warm, nat etc.) of de verschillende soorten ondergrond die er zijn. Gras kan bijvoorbeeld voor rolstoelen een belemmering zijn.

Beweegtips in het dagelijks leven

Onderstaande tips zijn uit de praktijk verzameld, afkomstig van beweegteams en begeleiders uit de zorg. Zij gebruiken deze tips om cliënten met een verstandelijke handicap te laten sporten en bewegen. Laat je inspireren en verrassen door het gemak en het effect!

  • Kies een activiteit die iedereen leuk vindt;
  • beweeg samen, dat is gezellig en motiverend;
  • ga lopen in plaats van vervoer met het busje te regelen;
  • cliënten zoveel mogelijk huishoudelijke taken laten verzorgen: boodschappen doen, ramen zemen, stofzuigen, de plantjes of dieren verzorgen, tafel dekken en afruimen, afwassen of de vaatwasser in en uit ruimen, koffie halen of de wasmachine leeghalen en de was ophangen en opvouwen;
  • gebruik de trap in plaats van de lift;
  • laat een hond uit, eventueel van vrienden of;
  • ga na het ontbijt, lunch of avondeten samen een wandeling maken;
  • ga tuinieren met cliënten;
  • zet de hometrainer op een aantrekkelijke plek en gebruik hem bijvoorbeeld voor de tv;
  • gooi een krantenprop of ballon in de groep en de beweging start vanzelf;
  • leg in gezamenlijke ruimten objecten neer om mee te gooien, schoppen (ballon, zachte bal);
  • zet iedere ochtend de bank aan de kant en doe mee met Nederland in Beweging.

Beweegwaaier_versiemaart2014-1_0Dit is een kleine greep uit de Beweegwaaier. De Beweegwaaier is een direct resultaat van het kennisplatform Zo kan het ook!, het landelijk programma voor zorginstellingen van Stichting Onbeperkt Sportief van 2009- 2012. Ben je benieuwd naar alle tips? De Beweegwaaier is te bestellen.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.