Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Sporters hebben geen baat bij zelfmassage met “foam rollers”

Artikel

Geplaatst op 21 november 2016

Geplaatst op 21 november 2016

Oefeningen of zelfmassage met “foam-rollers” verbeteren de sportprestatie en het herstel niet. Hoewel de rollers kunnen helpen om de beweeglijkheid heel even te vergroten en het gevoel van spierpijn iets te verminderen, kan de hoge druk op de spieren ook spierschade veroorzaken.

Veel sporters gebruiken “foam-rollers”, bijvoorbeeld tijdens de warming-up of cooling-down. “Foam-rolling” is een massagetechniek waarbij een roller van rubber of “schuim” gebruikt wordt. Sporters masseren een bepaalde spiergroep door op de roller te gaan liggen en er dan langzaam overheen te bewegen.

Deze methode heeft volgens voorstanders een positief effect op de werking en het herstel van de spieren, doordat het de spieren en het bindweefsel zou ontspannen. Net als bij traditionele massage ervaren sporters na een dergelijke behandeling soms minder spierpijn en een ontspannen gevoel. Freiwald en collega’s hebben met deze literatuurstudie de effecten van “foam-rolling” uiteengezet.

Prestatie, beweeglijkheid en spierpijn

Er is geen bewijs dat het gebruik van “foam-rollers” voorafgaand aan de inspanning de sportprestatie verbetert. Uit de studies die de onderzoekers vonden bleek geen effect op de spierkracht, de sprintprestatie of het duurvermogen, als sporters de rollers voorafgaand aan de inspanning gebruiken. Dit kwam overeen met de conclusie uit een eerder verschenen overzichtsstudie [1].

Het gebruik van “foam-rollers” alleen lijkt niet nuttig. Een actieve warming-up door bijvoorbeeld een tijdje te fietsen, leidt namelijk tot betere prestaties dan alleen “foam-rolling” tijdens de warming-up. Ook voor de beweeglijkheid is “foam-rollen'” niet beter dan bijvoorbeeld statisch rekken. Alleen als het rollen in combinatie met andere rekoefeningen gebeurt, kan dit de beweeglijkheid iets verbeteren.Zelfs dan houdt het effect echter maximaal tien minuten aan.

De sensatie van spierpijn bleek bij sporters iets lager vlak na een zelfmassage met de rollers, dan wanneer de sporters helemaal niets deden. Daarom denken Freiwald en collega’s dat de kortdurende verbetering van de beweeglijkheid te maken kan hebben met een vermindering in de pijnwaarneming vlak na de rolmassage.

Hoewel dit wel soms wordt aangenomen, hebben de rollers geen positief effect op de coördinatie van sporters, en leiden ze niet tot een verlaging van stress-gerelateerde hormonen zoals cortisol.

Effect op het spierweefsel

De druk die sporters op hun spieren uitoefenen door met hun hele gewicht op een rubberen roller te drukken, is erg hoog. “Foam-rolling” kan daarom tijdens de behandeling en zelfs tot een dag erna nog tot pijnlijke spieren leiden, en kan schadelijk zijn voor weefsel dat nog moet herstellen van een intensieve inspanning. De auteurs raden het gebruik van de rollers bij mensen met spier- of vaataandoeningen dan ook in ieder geval af.

Conclusie

In dit overzichtsartikel concluderen de auteurs dat “Foam-rolling” niet beter werkt dan traditionele warming-up- en cooling-downmethodes, en geen effect heeft op de sportprestatie. Wel geven Freiwald en collega’s aan dat “foam-rolling” de sensatie van spierpijn tijdelijk kan verminderen. Ook concluderen de onderzoekers dat “foam-rolling” de beweeglijkheid kan verbeteren. De gevonden verbeteringen blijken echter van zeer korte duur (maximaal enkele minuten) en niet groter dan bij andere (rek-)methodes. Er lijkt daarom voor sporters geen goede reden te zijn om “foam-rollers” te gebruiken.

Sporters die deze methode toch graag willen toepassen, doen er goed aan om in ieder geval pijn te vermijden en bij zware spierpijn of andere blessures de rollers niet te gebruiken.

Bron: Freiwald J, Baumgart C, Kühnemann M, Hoppe MW (2016) Foam-Rolling in sport and therapy–Potential benefits and risks: Part 2–Positive and adverse effects on athletic performance. Sports Orthop. Traumatol. 32: 267-275

[1] Cheatham SW, Kolber MJ, Cain M, Lee M (2015) The effects of self‐myofascial release using a foam roll or roller massager on joint range of motion, muscle recovery, and performance: a systematic review. Int. J. Sports Phys. Ther., 10: 827-838
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.