Skiën met kinderen: voorbereiding en materiaal | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Skiën met kinderen: voorbereiding en materiaal

Artikel

Binnenkort vertrekken weer duizenden gezinnen naar de wintersportgebieden voor een actieve vakantie in de sneeuw. Heerlijk om een week buiten te zijn en te genieten van sneeuw- en skipret met je kind!

Onderzoek wijst uit dat veel wintersportpret echter eindigt in narigheid door blessures. Ook kinderen raken vaak geblesseerd tijdens de wintersportvakantie: in 2014 liepen kinderen tot 19 jaar in totaal 15.000 blessures op tijdens het skiën en snowboarden. Wat kun je doen om zo veilig mogelijk te skiën of te snowboarden met je kinderen?

Skiën met kinderen: een goede voorbereiding

Het mooiste is natuurlijk als je in de maanden voorafgaand aan je wintersportvakantie met je gezin werkt aan skifitheid. De Nederlandse Ski Vereniging heeft hiervoor een online trainingsprogramma ontwikkeld dat je thuis kunt volgen.

Naast fitheid is ook techniek belangrijk. Om je kind vertrouwd te maken met de techniek van het skiën kun je voor de vakantie een les afspreken bij een skischool in Nederland.

Goed materiaal

Net aangekomen op je vakantiebestemming na een vermoeiende reis met files en slecht weer is het huren van schoenen en materiaal niet altijd een feest. Toch is het belangrijk om daar even tijd voor te nemen. Goed passende schoenen, ski’s met de juiste lengte en goed afgestelde bindingen zijn belangrijk. Niet alleen om comfortabel te kunnen skiën of snowboarden, maar ook ter voorkoming van ongelukken en blessures.

Uiteraard zorg je voor een goed passende helm voor je kind (en voor jezelf). Een helm verkleint de kans op ernstig hoofd- en hersenletsel bij valpartijen. De Nederlandse Ski Vereniging heeft een instructiefilmpje gemaakt over het kiezen van de juiste skihelm.

Juiste kleding

Tijdens een wintersportvakantie kan het door sneeuw en wind soms ijzig koud aanvoelen. Beschermende kleding is van belang ter voorkoming van onderkoeling, zeker bij kinderen, die veel eerder last hebben van de kou dan volwassen skiërs. Het beste zorg je tijdens het skiën voor kleding in drie lagen:

  1. Thermo-ondergoed en skisokken. De eerste laag neemt het zweet van je lichaam op en geeft het af aan de tweede kledinglaag. Thermo ondergoed moet goed aansluiten op het lichaam. Katoenen onderkleding is niet geschikt als eerste laag, omdat dit het vocht vasthoudt, waardoor je het juist koud krijgt.
  2. Fleece jas of trui, skibroek en handschoenen. Deze tweede laag zorgt voor isolatie, zodat de lichaamswarmte wordt vastgehouden.
  3. Ski-jack, skimuts, skihandschoenen, skibril en skihelm. De buitenste kledinglaag zorgt voor bescherming tegen vocht en wind.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Esther Schoots, sportarts SMA Utrecht.

Lees meer

Vragen?

Heb je nog vragen, of heeft je kind een andere blessure of verwonding opgelopen waarvan je niet weet wat je ermee moet? Via Sportzorg.nl, de voorlichtingssite van Sportgeneeskunde Nederland, kan je online je vraag stellen aan een professionele sportarts. Ook vind je hier een overzicht van sportdeskundigen bij jou in de buurt, zoals een fysiotherapeut of sportdiëtist.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou