Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Organiseren klein sportevenement kan effectiever zijn dan binnenhalen WK voetbal

Kennisbank

Het hoeft echt niet altijd een wereldkampioenschap te zijn. Die les is de laatste jaren getrokken uit het organiseren van sportevenementen. Kleinere toernooien kunnen veel beter aansluiten bij het karakter van een gemeente of een provincie. De winst kan daarbij hoger uitpakken. Op de dag van de citymarketing leggen we uit wat de voordelen zijn van het organiseren van een sportevenement en hoe je succesvol een toernooi kunt organiseren.

De start van een grote wielerronde als de Tour de France, de Giro d’Italia of de Vuelta vereist flinke investeringen. De komst van een wereldkampioenschap hockey al helemaal. Het duurst zou het wereldkampioenschap voetbal van 2018 zijn geweest. Nederland probeerde dat binnen te halen, maar legde het af tegen Rusland.

Dat Nederland goed is in het organiseren van grote evenementen, is de laatste jaren wel bewezen met de succesvol verlopen WK’s beachvolleybal en hockey en de Tourstart in Utrecht afgelopen jaar.

Negatieve effecten

Evenementen als bijvoorbeeld het WK voetbal hebben echter ook negatieve effecten, stellen onderzoekers van het Mulier Instituut. De wereldvoetbalbond FIFA eiste bijvoorbeeld eigen rijstroken op de snelwegen. Zulke voorrechten vallen slecht bij een deel van de bevolking.

Wedstrijden van iets minder allure vereisen niet alleen minder investeringen. Ze bieden meer kansen om instellingen uit de regio te laten aanhaken. Daardoor kunnen kleinere evenementen op de langere termijn meer effect hebben. Bijvoorbeeld verenigingen, scholen en bedrijven kunnen er nauwer bij worden betrokken.

Wie bij een evenement betrokken is, profiteert er het meest van. Het plezier van toeschouwers, sponsors en vrijwilligers blijft het langst hangen. Organisatoren die meer willen, moeten volgens het Mulier Instituut een duidelijk plan hebben. Wat willen ze bereiken en wat doen ze daar nog meer voor?

Modelaanpak

De eigen achterban bedienen is prima. Maar allerlei andere activiteiten zijn nodig om bijvoorbeeld mensen die niet aan sport doen in actie te krijgen. De ‘Modelaanpak sportevenementen’ van NOC*NSF kan organisatoren van dienst zijn. Samenwerken is bij de aanpak belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld bekijken of bepaalde sportaccommodaties al aanwezig zijn. Want een nieuw evenement hoeft Nederland geen nieuw zwembad of nieuwe ijshal op te leveren als dat niet nodig is. De sportevenementenkalender is in het leven geroepen om afstemming gemakkelijker te maken.

Wil het evenement de maatschappij op de lange termijn iets opleveren, dan is er meer nodig. Dan moeten allerlei activiteiten worden georganiseerd. Alleen dan leeft bijvoorbeeld de regionale economie er blijvend van op. En blijven bijvoorbeeld de toeristen komen. Het handboek ‘Meer halen uit sportevenementen’ met bijbehorende checklist, is hierbij een onmisbare hulp.

Londen 2012

Een slecht voorbeeld vormt volgens het Mulier Instituut de Olympische Spelen van Londen in 2012. Om stad en omgeving blijvend te stimuleren, zo heeft de Engelse politiek geopperd, had er een aparte minister moeten komen.

Na een toernooi of evenement is het ook belangrijk te evalueren. Dat doe je volgens de richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (Wesp). Te peilen zijn onder meer het economische effect, de promotionele waarde en de tevredenheid over het evenement.

Nederland heeft de afgelopen jaren veel (grote) sportevenementen georganiseerd en vaak met succes. Maar kleinere toernooien kunnen soms veel beter aansluiten bij het karakter van een gemeente of een provincie. Hoewel er bij de organisatie van een sportevenement een hoop komt kijken, levert het ook veel op als je het op de juiste manier aanpakt.

Literatuurverwijzing: Kenniscentrum Sport (2016). Organiseren klein sportevenement kan effectiever zijn dan binnenhalen WK voetbal.

Uitgifte datum: 2016

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.