Sluiten

Minder hamstringblessures door de Nordic Hamstring Curl

Artikel

Publicatiedatum 27 mei 2019

Geplaatst op 27 mei 2019

Blessurepreventieprogramma’s die de Nordic Hamstring Curl bevatten, halveren het aantal hamstringblessures. Dit blijkt uit een recente overzichtsstudie waarin maar liefst 8459 sporters werden onderzocht.

Hamstringblessures komen regelmatig voor, waardoor sporters lange tijd uit de running kunnen zijn. Om deze blessure te voorkomen, gebruiken veel sportprogramma’s de Nordic Hamstring Curl: een speciale krachtoefening voor de hamstrings. Bij deze oefening zit een sporter op zijn knieën en buigt hij langzaam voorover met rechte rug, terwijl iemand anders erachter zijn enkels vasthoudt. Op het moment dat de sporter de beweging naar beneden niet meer tegen kan gaan, laat hij zich richting de grond vallen en duwt hij zichzelf met de armen weer terug naar de starthouding. Bij deze oefening spannen de hamstrings aan terwijl ze verlengen: dit heet ook wel een excentrische contractie.

Dat deze oefening hamstringblessures kan voorkomen, weten onderzoekers al langere tijd. Een compleet overzicht van de effectiviteit van deze oefening ontbrak echter volgens een groep onderzoekers uit Qatar. Zij namen daarom alle literatuur over dit onderwerp onder de loep en publiceerde hun bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Sports Medicine.

Vijftig procent minder hamstringblessures

De resultaten van de overzichtsstudie laten zien hoe groot het effect van de Nordic Hamstring Curl is: het aantal hamstringblessures vermindert met maar liefst vijftig procent bij sporters die deze oefening uitvoeren. Ondanks dat de Qatarezen eens te meer bewijzen dat de Nordic Hamstring Curl blessurepreventief werkt, kunnen andere excentrische oefeningen mogelijk ook hamstringblessures voorkomen.

In hun analyse keken de onderzoekers naar vijftien losse studies waarin het aantal hamstringblessures was geregistreerd. In totaal zijn er 8459 sporters – van amateur tot professional – geanalyseerd in het onderzoek. Terwijl de spelers die de Nordic Hamstring Curl deden één hamstringblessure hadden op tienduizend trainingsuren, waren er – bij hetzelfde aantal trainingsuren – twee blessures bij de spelers die hun reguliere trainingsprogramma volgden. Ter illustratie: in een voetbalseizoen van veertig weken, waarin een twintigkoppige selectie wekelijks tussen de tien en vijftien uur traint, ontwikkelt met toevoeging van deze oefening slechts één speler een hamstringblessure, in plaats van twee spelers.

Blessurepreventieprogramma voor clubs en spelers

Clubs kunnen baat hebben bij een blessurepreventieprogramma die de Nordic Hamstring Curl bevat. Met name sporters die een groot risico lopen op een hamstringblessure – vaak sporters die veel sprinten, remmen, en wenden en keren – kunnen hier hun voordeel mee doen.

Van Dyk N, Behan FP, Whiteley R (2019) Including the Nordic hamstring exercise in injury prevention programmes halves the rate of hamstring injuries: a systematic review and meta-analysis of 8459 athletes. Br. J. Sports Med., Epub ahead of print, doi: 10.1136/bjsports-2018-100045
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Piet van Loon

Het probleem van de spieren, die nu sneller dan ooit tevoren blessures, meest inwendig kapot getrokken te worden, oplopen is niet het gebrek aan spierkracht. Het is uit biomechanische gronden te verklaren door het niet optimaal gelijk in lengte ( mee-)groeien van de spierfascie ( ….en het zenuwstelsel, vandaar de pijn!). Het is dan ook niet voor niets een zeer breed voorkomend probleem bij de huidige jeugd, die door hun zittende leefstijl niet goed kunnen uitgroeien.
Uit de Orthopedie is al heel lang bekend, dat de relatie slechte houding ( kromme rug, kyfose) wel gepaard moet gaan met bij staan en lopen te hard werkende hamstrengen om de romp overeind te houden. Spieren, die continue aangespannen moeten zijn om de romp niet voorover te laten vallen ( positie hoofd) gaan eerder problemen geven.
De gebrachte reviewstudie bevat geen studies, die de houdingsproblematiek of het door dit groeiprobleem veroorzaakte te kort zijn ( thightness) van bepaalde spiergroepen meenemen. Houdingnet deed met Care to Move in Deventer een studie waarin 250 scholieren tussen 14-18 jaar werden onderzocht op houding en thightness. De Finger Floortest ( Quicktest HNN) werd vergeleken met een historisch cohort in de jaren 50. 80 % haalt de grond nu niet, dat was in Europa toen 6%! Ook werd de al aanwezige vervorming in de rug bij bukken gefotografeerd. In 60 % kan de opbouw van de rug als ongezond kyfotisch gerekend worden. De preventieve kracht thuis, op school en in de sport heeft haar vroegere kracht verloren.