Met deze tips houd je wielrennen leuk en houd je het vol | Alles over sport

Met deze tips houd je wielrennen leuk en houd je het vol

Artikel

geplaatst op: 15 mei 2017

Je hebt inmiddels alles dat je nodig hebt om te starten met wielrennen. Misschien heb je je eerste rondje zelfs al gemaakt. Hoe ging het?

Het is inmiddels dus een kwestie van volhouden. Want ja, dat volhouden.. daar gaat het nog wel eens mis. Hiervoor zijn talloze theorieën en trucjes aan te wenden: het visualiseren van je doel, het maken van als-dan plannen, het maken van sociale afspraken. We lopen er een paar door.

Stel realistische doelen

Dus je wilt meedoen aan een toertocht. Tof! Dat is iets om naartoe te werken. Maar kies misschien niet meteen die rit die die vriend die al 10 jaar lang nergens heen gaat zonder z’n fiets dit jaar gaat rijden. Kies haalbare doelen, doelen op jouw niveau. Je hoeft niet meteen klaar te zijn voor de Tour de France. Die lokale wielerronde is ook hartstikke leuk. Daar ontmoet je ook je ‘lotgenoten’. Het kan ook geen kwaad om naast je ‘hoofddoel’ ook een aantal tussentijdse doelen te stellen. Elk behaald doel motiveert!

3x per week de hort op

We noemden ze al even: als-dan plannen. Een slim trucje dat je, door het duidelijk formuleren van je doel én plan van aanpak, helpt om van een nieuw voornemen een gewoonte te maken. En om straks dus bijna op de automatische piloot op maandag-, woensdag- en zaterdagochtend je racefiets te pakken. In dit artikel leggen we het concept uitgebreid uit.

Sociale motivatie

Sommigen zullen het sociale druk noemen, maar we zien het liever als motivatie. Wielrennen kan prima in je eentje, maar waarom sluit je je niet aan bij een vereniging? Los van de praktische voordelen (het lenen van spullen bijvoorbeeld; maar ook het uit de wind fietsen als je in een groep traint), organiseren verenigingen ook trainingen op verschillende niveaus. Door je aan te sluiten bij zo’n groep creëer je een stok achter de deur, doe je nieuwe fietscontacten op en word je ook nog eens geholpen in de opbouw van je trainingen. Bovendien staat veiligheid bij verenigingen hoog in het vaandel. Je leert hier veilig fietsen in een groep en op gangbare wegen. Je gaat als tourfietser beduidend harder dan je mede-weggebruikers en dat is even wennen. Zie je een vereniging toch echt niet zitten, dan kan ook een app als Strava, met eventueel een doorkoppeling naar bijvoorbeeld je Facebook account, helpen.

Varieer

Elke week exact dezelfde drie rondjes gaat vervelen. Je legt op de fiets al snel behoorlijke afstanden af, dus gebruik dit om eens wat meer van het land te zien! Steek wat extra tijd in het uitstippelen van een mooie route: een nieuwe omgeving kan wonderen doen.

Visualiseer

Je hebt het misschien wel eens gehoord: ‘visualiseer dat je over de finish rijdt!’ of ‘beeld je zelf in bovenaan de heuvel!’. En zo gek is dat advies niet. De techniek wordt zelfs toegepast door Olympisch atleten. Visualisatie helpt vooral bij je motivatie tijdens de training. Het maakt het makkelijker om de mentale barrières die schreeuwen ‘ik kan dit niet!’ te overkomen. Het vooraf visualiseren dat je een doel bereikt, helpt bij het daadwerkelijk bereiken van dat doel. En nee: het werkt helaas niet zo goed dat het je eigenlijke training kan vervangen.. Meer over visualisatie kan je lezen bijvoorbeeld in dit artikel op SportKnowHowXL.

Beginnen met wielrennen: wat drijft jou?

Zijn dit dan alle tips en tricks? Nee. In deze lijst hebben we ons vooral gericht op de motivatie om te starten. Om drie keer per week met je helm op de deur uit te stappen. Naast visualisatie zijn er nog tal van methoden die je kunnen helpen bij het fietsen. Om dan de moeilijke momenten te overkomen. Hier zullen we nog wel eens over uitwijden.

Wat we je wel kunnen vertellen, is dat intrinsieke motivatie doorgaans het belangrijkste is. Motivatie die uit jezelf komt. Natuurlijk, de externe motivatie die je kent als bijvoorbeeld het ‘wel moeten omdat je hebt afgesproken met een vriend’ of omdat je luid aan je vriendin hebt verkondigd deze zomer mega fit op het strand te staan: die helpen ook. Maar richt je op het vinden van jouw eigen motivatie. Wat drijft jou? Het gevoel van overwinning als je straks over de finish rijdt, de heuveltop bereikt? Het feit dat elke keer dat je vanuit de auto in Frankrijk rijen wielrenners passeert, denkt: ‘dat wil ik ook’? Of misschien wel gewoon het fantastische gevoel als je eenmaal onderweg bent (dat je nog wel eens wilt vergeten wanneer je lui en comfortabel op de bank ligt te Netflixen). Wat het ook is: vind jouw innerlijke drive en put daaruit elke keer dat je denkt: ‘waarom doe ik dit ook alweer?’

Auteurs:

Auteur onbekend

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook