Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Maak werk van beweging: van willen naar doen

Artikel

Je wil je graag fit blijven voelen naarmate je ouder wordt en de dingen blijven doen waar je plezier aan beleeft. Je weet dat bewegen je hierbij helpt. Toch blijkt het vaak moeilijk om elke dag voldoende te bewegen en wat vaker uit je stoel te komen. In drie artikelen bieden wij samen met gedragsdeskundige Hanneke de Bruin handvatten om deze wens om te zetten in actie. Van ‘willen’ naar ‘doen’ dus!

In dit deel lees je over de noodzaak van bewegen. En maken we een eerste stap richting ‘doen’. In deel twee vind je allerlei oefeningen en beweegactiviteiten. Het laatste deel is gewijd aan motivatie. Je vindt er tips om jezelf te motiveren om in beweging te blijven.

De gezondheidsvoordelen van bewegen

Sinds augustus 2017 zijn er nieuwe beweegrichtlijnen. Die geven informatie over hoeveel je minimaal moet bewegen om gezond te blijven. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken over dit onderwerp. Deze onderzoeken tonen duidelijk aan dat bewegen veel gezondheidsvoordeel oplevert.

Bij alle volwassenen, dus ook bij mensen die nergens last van hebben, verlaagt bewegen onder meer het risico op hart- en vaatziekten, op diabetes en depressieve symptomen. Verder kan veel bewegen het risico op vroegtijdig overlijden verminderen en de kans op borst- en darmkanker verkleinen. Bij ouderen helpt bewegen daarnaast het risico op botbreuken te verlagen en verbetert bewegen de spierkracht en de loopsnelheid. Ook hangt veel bewegen samen met een lager risico op lichamelijke beperkingen, op dementie en een vertraagde achteruitgang van denkkracht.

Over het algemeen geldt: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om ‘meer bewegen’ aan te leren. Ongeacht je leeftijd of hoe actief je nu bent!

Aan de slag met bewegen

Ons leven is ingesteld op zo min mogelijk beweging. De afwasmachine doet de vuile vaat. De auto brengt ons droog naar onze bestemming. De lift maakt traplopen overbodig en de telefoon.. die neem je lekker mee naar je luie stoel. Om te bewegen moeten we dus veel meer moeite doen dan vroeger. En alles wat moeite kost, roept weerstand op. Die weerstand verminderen, is een belangrijke stap op weg naar een actiever en gezonder leven.

Stap-voor-stap veranderen

Om meer beweging in je dagelijks leven te brengen, zal je meerdere stappen moeten doorlopen. In het werkschrift Ik wil moet kan minder zitten komen al deze stappen aan bod. Zo is het belangrijk om te weten hoeveel je nu al beweegt en zit. Op basis van je huidige activiteiten kun je namelijk beter een doel bepalen dat bij jou past en dat aansluit bij jouw dagindeling. Vervolgens bedenk je simpele beweegactiviteiten en probeer je deze uit. 

Het is belangrijk om klein te beginnen, om te oefenen en goed naar jezelf te luisteren en stil te staan bij jouw eigen gewoonten. Op deze manier vind je beweegmogelijkheden en alternatieven die passen bij jou. Lees je elke ochtend de krant? Ga dan eens staan als je halverwege bent. Ben je gewend om zittend de was te vouwen? Pak de strijkplank en doe dat (deels) staand. Neem de telefoon niet mee naar je luie stoel, maar loop al bellend door je woning. Vraag de buurvrouw voor een wandeling in plaats van op de koffie. Met kleine aanpassingen kun je meer beweging in je dag brengen dan je denkt.

Veranderingen vasthouden

Nieuwe beweegactiviteiten uitproberen en meer bewegen tijdens je dagelijkse activiteiten, zijn goede manieren om te beginnen met bewegen. Echte verandering behaal je pas door van deze activiteiten gewoontes te maken. Dit kost tijd en oefening. In Ik wil moet kan minder zitten vind je bruikbare aanwijzingen om jezelf hierbij te helpen. Je vindt er manieren om valkuilen te omzeilen. En je krijgt handvatten aangereikt om stap-voor-stap actiever te worden.

Er is natuurlijk ook aandacht voor plezier. Want wie plezier beleeft tijdens het bewegen, wil morgen en overmorgen weer opnieuw bewegen. Daarnaast biedt het werkschrift ook handreikingen om je beweegactiviteiten goed te organiseren. Want: hoe makkelijker jij het jezelf maakt, hoe groter de kans is dat het jou lukt om ‘willen’ om te buigen naar ‘doen’!

De wil om te bewegen

Meer willen bewegen begint voor veel mensen met het inzicht dat ze te weinig bewegen en dat dit slecht is voor hun gezondheid. Maar gezondheid als reden om te bewegen is vaak te vaag om echt in actie te komen. Het is daarom zinvol om bewegen te zien als een mogelijkheid om iets anders bereiken. Iets wat je heel graag wil en wat dichtbij je staat. Het formuleren van jouw reden om te willen bewegen, zal je helpen werk te maken van bewegen. Dieperliggende redenen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • “Ik wil graag zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen in dit fijne huis.”
  • “Ik wil kunnen spelen met mijn kleinkinderen en kunnen deelnemen aan de familie-uitstapjes.”

Stel de waarom-vraag

Waarschijnlijk weet je best wat voor jou het belangrijkste is. Je kent de ware reden(en) die achter jouw ‘willen’ schuil gaan. En we snappen best dat dat voor de meesten niet iets als een lagere bloeddruk is. De één wil verre reizen maken. De ander wil voor kleinkinderen kunnen zorgen. De volgende wil langer blijven werken of een intensieve hobby oppakken. Het maakt niet uit wat jouw wensen zijn. Door ze te benoemen word je je meer bewust van je verlangens. Dit zal je stimuleren om aan de slag te gaan.

Neem even de tijd om jezelf te bevragen. Maak een wandeling. Ga lekker zwemmen en laat je gedachten de vrije loop. Vraag jezelf: “Waarom wil ik echt meer bewegen? Wat is gezond zijn voor mij? Wat wil ik niet verliezen? Wat heb ik daarvoor over?” Pak pen en papier en schrijf al je redenen op. Kies tenslotte de belangrijkste drie redenen. En schrijf die op een apart papiertje of in een ander apart boekje. Kijk er af en toe naar. Het zal je motiveren om te werken aan je gezondheid.

Meer lezen

In deel 2 van ‘Maak werk van beweging’ lees je verschillende voorbeelden van laagdrempelige activiteiten en oefeningen om je spieren te versterken en je balans te vergroten. In deel 3 krijg je tips om jezelf gemotiveerd te houden.

Lees je graag alle stappen op een rij? Tips, trucs en oefeningen om uít je stoel te komen en ín beweging? Bestel dan het werkschrift Ik wil moet kan minder zitten via wilmoetkan.nl. Daar vind je ook meer informatie. Prijs per stuk: €4,75 (exclusief verzendkosten).

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.