Sluiten

Hockey en blessures

Artikel

Publicatiedatum 26 mei 2020

Hockey is een populaire, maar ook behoorlijk blessuregevoelige sport. Wat zeggen de cijfers over blessures ? Wat zijn de belangrijkste oorzaken en: hoe kun je blessures bij hockey voorkómen?

Sinds 2010 is het aantal leden van hockeyverenigingen gestegen met ruim 10 procent. Het spelen van hockey is niet zonder gevaar en gaat regelmatig gepaard met blessures. Hockey staat in de top 5 van sporten in Nederland met de meeste Spoedeisende Hulp bezoeken, naar aanleiding van een blessure. In 2019 liepen zo’n 5.000 hockeyers een sportblessure op. Van alle Spoedeisende Hulp bezoeken vonden er 1.300 plaats in verband met een ernstige blessure (26%). Het aantal hockeyers dat een Spoedeisende Hulp heeft bezocht in verband met een ernstige blessure, bleef in de periode 2010-2019 ongeveer gelijk.

Letsel bij hockey

De lichaamsdelen waaraan hockeyers het vaakst in 2019 geblesseerd raakten waren:

  • Hand/vingers (36%)
  • Hoofd/hals/nek (17%)
  • Enkel (10%)
  • Pols (8%)

Het type letsel dat het vaakst bij hockeyers werd gezien was:

  • Breuk hand/vinger (21%)
  • Oppervlakkig letsel/kneuzing hand/vinger (12%)
  • Open wond hoofd (7%)
  • Enkelverzwikking/verstuiking (6%)

Filmpjes met uitleg over wat er precies in het lichaam gebeurt bij een blessure vind je op het Youtube kanaal Voorkom Blessures. Aanvullende informatie over enkelblessures lees je in het artikel “Ik heb pijn aan mijn enkel, wat nu?

Oorzaken blessures bij hockey

De oorzaak van de hockeyblessures was relatief vaak een hockeybal (42%). Daarnaast raakte een hockeyer vaak geblesseerd door een val (29%) of door een hockeystick (17%).

Leeftijd en geslacht

Als we kijken naar verschillen tussen jong en oud valt op dat de meeste blessures ontstonden bij 0- tot 17-jarigen (55%) en de minste blessures bij 55-plussers (1%). Daarnaast raakten meer vrouwen (2.900) dan mannen geblesseerd (2.100).

Blessures voorkomen bij hockey

Ondanks dat er jaarlijks veel hockeyers in Nederland geblesseerd raken, kun je met een goede voorbereiding veel blessures voorkomen. Daarvoor is het belangrijk om aan drie zaken voldoende aandacht te besteden:

Training hockey

Met de juiste warming-up is het lichaam klaar voor actie en levert het betere prestaties. Voor hockeyers gaat het dan om rustig warmlopen, een aantal dynamische rekoefeningen zonder stick of bal, dan wat hockeyspecifieke oefeningen en tot slot even inslaan.

Voor een goede en gevarieerde warming-up kunnen trainers en coaches gebruik maken van de hockey warming-up app. Deze app is ontwikkeld door VeiligheidNL, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) en kinder- en sportfysiotherapeuten. Aan het eind van de training kun je spierpijn voorkomen met een goede cooling-down.

Uitgebreide informatie over hockeytraining vind je op de website van VeiligheidNL.

Oefeningen hockey

Voor hockeyers zijn oefeningen van belang die de spieren versterken, de techniek verbeteren en die de conditie, kracht en balans vergroten. Het gaat hierbij om de volgende oefeningen:

  • Spierversterkende oefeningen
  • Stabiliteitsoefeningen
  • Core stability oefeningen
  • Dynamische rekoefeningen
  • Statische rekoefeningen

Uitgebreide informatie over hockeyoefeningen vind je op de website van VeiligheidNL. Filmpjes van deze oefeningen vind je op het Youtube kanaal Voorkom Blessures.

Bescherming en uitrusting hockey

Naast een goed opgebouwde training en de juiste oefeningen, is een juiste bescherming en uitrusting belangrijk. Een goede uitrusting bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Kies de juiste schoenen. In grote lijnen gaat het erom dat vier onderdelen in orde zijn: stabiliteit en steun, schokdemping, bescherming en grip en tot slot: draagcomfort.
  • Kies een passende hockeystick. Hierbij kun je letten op zaken als stroefheid, dikte, materiaal, gewicht en lengte.
  • Draag geschikte kleding. Het is belangrijk om kleding vooral te kiezen op bewegingsvrijheid en comfort. De kleding mag niet schuren, knellen, te zwaar of zweterig zijn. Wat hockeykousen betreft, bevelen we een zacht voetbed van badstof aan.
  • Zorg voor goede beschermmiddelen, zoals: gebitsbescherming, scheenbescherming, handbescherming, een brace na bijvoorbeeld een enkelverzwikking of -verstuiking, of een volledige keepersuitrusting.

Uitgebreide informatie over bescherming en uitrusting vind je op de website van VeiligheidNL.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.