Sluiten

Hardlopen en blessures

Artikel

Publicatiedatum 14 juli 2020

Hardlopen is een van de populairste sporten in Nederland: ruim twee miljoen mensen lopen geregeld hun rondje. Logisch ook, want hardlopen is heerlijk. Schoenen aan en lekker naar buiten, in je eentje of met een maatje. Helaas gaat hardlopen ook regelmatig gepaard met blessures. Hardlopen is na voetbal en fitness namelijk de sport met de meeste blessures per jaar: zo’n 700.000.

Dit artikel geeft informatie over welk soort hardloopblessures er op de Spoedeisende Hulp in 2019 zijn behandeld. Daarnaast vind je informatie over de oorzaak van deze blessures en hoe je een hardloopblessure kunt voorkomen.

Ernst van hardloopblessures

De meeste hardloopblessures ontstaan geleidelijk, waarbij het letsel minder ernstig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spier- of peesletsel aan de knie of de enkel. Hardloopblessures die op een Spoedeisende Hulp worden behandeld zijn vaak acuut ontstaan, waarbij het letsel ernstiger is. In 2019 bezochten bijna 1.500 hardlopers een Spoedeisende Hulp, naar aanleiding van een hardloopblessure (Letsel Informatie Systeem 2019, VeiligheidNL).

Van alle Spoedeisende Hulp-bezoeken betrof ongeveer de helft een ernstige blessure. Het aantal hardlopers dat een Spoedeisende Hulp bezocht met een ernstige blessure bleef in de periode 2010-2019 ongeveer gelijk.

Letsel bij hardlopen

De lichaamsdelen waaraan hardlopers in 2019 het vaakst geblesseerd raakten waren:

  • Enkel (26%)
  • Bovenarm/elleboog/onderarm (11%)
  • Hand/vingers (11%)
  • Voet/tenen (11%)
  • Schouder/sleutelbeen/ac-gewricht (10%)

Het type letsel dat we het vaakst bij hardlopers zagen was:

  • Enkelverzwikking/verstuiking (11%)
  • Breuk enkel (11%)
  • Breuk voet/teen (10%)
  • Breuk hand/vinger (8%)

Filmpjes met uitleg over wat er precies in het lichaam gebeurt bij een blessure vind je op het YouTube kanaal Voorkom Blessures. Aanvullende informatie over enkelblessures lees je in dit artikel.

Oorzaken blessures hardlopen

De oorzaak van de hardloopblessures die op de Spoedeisende Hulp waren behandeld, was relatief vaak een val, door te zwikken (30%), te struikelen (22%) of om een andere reden (26%).

Leeftijd en geslacht

Als we kijken naar verschillen tussen jong en oud valt op dat de meeste blessures ontstonden bij 35- tot 54-jarigen (37%) en bij 18- tot 34-jarigen (33%), en de minste blessures bij 0- tot 17-jarigen (9%). Vrouwen en mannen raakten even vaak geblesseerd.

Voorkom hardloopblessures met de Run Fitcheck

Met een goede voorbereiding kun je veel hardloopblessures voorkomen. Daarom heeft VeiligheidNL samen met de Atletiekunie de Runfitcheck ontwikkeld. De Runfitcheck is een tool voor beginnende hardlopers, waarmee je in 3 minuten test welk type hardloper je bent: doelgericht, sociaal, mentaal of vitaal.

Op basis van het type hardloper dat je bent, geeft de Runfitcheck je persoonlijke tips en adviezen waarmee je blessures kunt voorkomen. Denk aan video’s met spierversterkende oefeningen, een geschikte warming-up, hardloopschema’s en tips. Ook leer je met kennistestjes meer over het herstel na een training en omgaan met pijnklachten. Door je hardlooptraining aan te passen aan wat jouw lichaam aan kan, maak je de kans op een blessure kleiner. Zo kun je zo lang mogelijk met plezier hardlopen.

Training, oefeningen en uitrusting

Op de website van VeiligheidNL is aanvullende informatie over hardlooptraining, –oefeningen en –bescherming en -uitrusting te vinden. Hier is onder andere te vinden welke hardloopschoenen en -kleding je het beste kunt gebruiken.

Meer lezen over hardlopen en blessures?

Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.