Sluiten

Hals- und Beinbruch! Zo help je skiërs om blessurevrij de berg af te komen

Artikel

Geplaatst op 25 oktober 2018

Ieder jaar bestormen zo’n één miljoen Nederlanders de piste. Welke tips kun je skiërs geven om heelhuids weer thuis te komen?

Blessure

Kijk eerst naar het blessurefilmpje. Dit gebeurt er in je knie als je je voorste kruisband beschadigt.

60.000 skiblessures per jaar

Heb jij als zorgprofessional wel eens te maken met wintersporters? Dan heb je waarschijnlijk al heel wat botbreuken en gescheurde kniebanden langs zien komen. Soms zijn skiblessures ook ernstiger, bijvoorbeeld als het om hoofdletsel gaat. Maar liefst 1 miljoen volwassenen en kinderen zoeken ieder jaar opnieuw de sneeuw op. Dat levert ongeveer 60.000 skiblessures per jaar op. Om dat cijfer omlaag te krijgen, vind je hier de vier beste tips die je skiërs kunt geven.

Tip 1: Kies de juiste beschermingsmiddelen

Op de piste kun je niet zonder persoonlijke beschermingsmiddelen. Dit hebben skiërs sowieso nodig om veilig van de berg te komen:

  • Skihelm
  • Skihandschoenen
  • Skibril
  • Rugprotector

Benieuwd hoe je de beschermingsmiddelen kiest die bij jou passen? Bekijk dan de aankoop- en gebruikstips voor jouw skihelm, skihandschoenen, skibril en rugprotector. Soms moet je even naar beneden scrollen om bij de tips te komen.

Tip 2: Ken de pisteregels

Als je de weg op wilt met een auto, motor of brommer heb je een rijbewijs nodig. Op de piste hoeft dat niet. Toch zijn er ook in de sneeuw verkeersregels waar iedereen zich aan moet houden. Check voor je gaat de belangrijkste pisteregels, opgesteld door de Internationale Skifederatie. Dan krijg je meteen een aantal veiligheidstips, speciaal voor skiërs.

Tip 3: Doe gerichte oefeningen

Wie goed getraind de piste op gaat, loopt een aanzienlijk kleinere kans op blessures. Als je gaat skiën, doe dan in ieder geval de volgende oefeningen:

  • Core-stability oefeningen
  • Stabiliteitsoefeningen
  • Krachtoefeningen
  • Skispecifieke oefeningen
  • Dynamisch rekken
  • Statische rekoefeningen

Saaie beschrijvingen? Nee hoor! Duidelijke filmpjes zodat je meteen mee kunt doen.

Tip 4: Doe de test op wintersportklaar.nl

Heb jij alles tiptop voorbereid? Er is een handige manier om dat te checken. Doe minimaal drie maanden voor vertrek de test op wintersportklaar.nl. Dan weet je zeker dat je helemaal klaar bent voor een weekje actie in de sneeuw.

Tip 5: Gebruik je kop, helm op

Bij sporten als wielrennen, mountainbiken, snowboarden en skiën is een helm onmisbaar. Het is de enige manier om je kwetsbare hersenen te beschermen bij een val. VeiligheidNL heeft er een aparte interventie voor ontwikkeld. Daar lees je meer over in dit artikel.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.