Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Goed voorbereid op wintersport met deze 3 tips

Artikel

Jaarlijks loopt een groot aantal skiërs en snowboarders blessures op tijdens de wintersport, waaronder ook veel kinderen. In 2014 liepen Nederlandse kinderen maar liefst 15.000 blessures op in de sneeuw. Om dit te voorkomen, is een goede voorbereiding belangrijk! We delen 3 tips, waaronder een gratis tool voor een persoonlijke voorbereiding op maat.

blessures wintersport 2015Ruim 10 procent van de wintersporters loopt naar schatting een blessure op: jaarlijks worden gemiddeld 80.000 blessures geregistreerd, opgelopen tijdens skiën (73%) of snowboarden (27%). Het overgrote deel van de blessures wordt opgelopen door volwassenen. Skiërs tot en met 19 jaar vormen een kleinere, maar wel heel belangrijke groep. Zij liepen in totaal 15.000 blessures op (18%), voornamelijk aan de knieën, rug en pols. Om dit aantal de komende winter te verminderen, raadt VeiligheidNL volwassenen en kinderen aan om zich fysiek goed voor te bereiden.

Bekijk hier een film & alle feiten over blessures op wintersport

Tip 1: Bereid je goed voor

Skiën en snowoarden belasten je lichaam op een bijzonder manier. Gelukkig kun je je spieren daarop voorbereiden. Een goede conditie en fitheid zijn de basis voor wintersportplezier. Met 130 wintersportverenigingen in Nederland zijn er vele mogelijkheden om je voor te bereiden. Bij indoorrolbanen, outdoorbanen en sneeuwhallen worden bijvoorbeeld lessen en trainingen aangeboden. Het SneeuwFit-programma van de Nederlandse Ski Vereniging is ook een goede optie en kan zowel bij een van de 30 SneeuwFit-verenigingen als via een online module worden gevolgd. Hierbij worden je spierkracht en conditie verbeterd.

Casper Dirks, unitmanager Sport bij VeiligheidNL, wijst daarnaast op het belang van een goede voorbereiding ter plaatse. “Begin het skiën en snowboarden altijd met een goede warming-up, dit verkleint de kans op blessures. De cooling-down is minstens zo belangrijk ter voorkoming van blessures.” Op www.voorkomblessures.nl staan oefeningen die je tijdens de wintersport kan doen.

Bekijk hier meer tips voor een goede training vooraf

Tip 2: Helm op

Hoofdletsel bij wintersport komt niet vaak voor, maar kan wel ernstige gevolgen hebben. Het dragen van een helm is daarom belangrijk. Voor kinderen is de helm vaak verplicht in wintersportgebieden, maar ook volwassenen verminderen de kans op hoofdletsel door het dragen van een helm.

In het geval van hoofdletsel, kun je met de Hoofdletsel Sport app snel inschatten hoe ernstig het letsel is, of het verantwoord is om iemand door te laten sporten en of het nodig is om medische hulp in te schakelen. De app is gratis te downloaden in de App store en Google Play.

Bekijk meer informatie over een veilige wintersport uitrusting

Tip 3: Gratis persoonlijk advies op maat

wintersportklaar toolDe tool Wintersportklaar.nl is ontwikkeld door VeiligheidNL en door de Nederlandse Ski Vereniging en biedt tests, filmpjes én een gratis persoonlijk online oefenschema om toe te werken naar je wintersportvakantie. Ontvang wekelijks een online persoonlijk oefenschema voor thuis in je mailbox.

Lees meer over een goede voorbereiding op de website van VeiligheidNL

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.