Sluiten

Fitness en blessures

Artikel

Publicatiedatum 6 juli 2020

Fitness heeft in Nederland maar liefst ruim 3 miljoen beoefenaars. Helaas leidt het fitnessen ook geregeld tot blessures. In 2019 bezochten ruim 1.500 personen in Nederland een Spoedeisende Hulp, naar aanleiding van een fitnessblessure.

Dit artikel geeft informatie over welk soort fitnessblessures er op de Spoedeisende Hulp in 2019 zijn behandeld. Daarnaast vind je informatie over de oorzaak van deze blessures en hoe je een fitnessblessure kunt voorkomen.

Van alle Spoedeisende Hulp-bezoeken betrof het in ongeveer één derde van de gevallen een ernstige blessure. Daarmee bleef het aantal fitnessers dat een Spoedeisende Hulp bezocht met een ernstige blessure ongeveer gelijk in de periode 2010-2019. (Letsel Informatie Systeem 2019, VeiligheidNL)

Letsel bij fitness

De lichaamsdelen waaraan fitnessers in 2019 het vaakst geblesseerd raakten waren:

  • Hand/vingers (21%)
  • Voet/tenen (14%)
  • Schouder/sleutelbeen/ac-gewricht (11%)

Het type letsel dat we het vaakst zagen bij fitnessers was:

  • Breuk hand/vinger (10%)
  • Breuk voet/tenen (9%)
  • Schouder/ac-gewricht uit de kom (7%)

Filmpjes met uitleg over wat er precies in het lichaam gebeurt bij een blessure, vind je op het YouTube kanaal Voorkom Blessures.

Oorzaken blessures fitness

De oorzaak van de fitnessblessures was relatief vaak acute fysieke (over)belasting (23%) en geraakt worden door een halterstang (17%). Daarnaast raakten fitnessers geblesseerd door een val van een hoogte (6%) of door een val bij een sprong (6%).

Leeftijd en geslacht

Als we kijken naar verschillen tussen jong en oud, valt op dat de meeste blessures ontstonden bij 18- tot 34-jarigen (40%) en bij 35- tot 54-jarigen (27%). Daarnaast raakten iets meer mannen dan vrouwen geblesseerd.

Blessures voorkomen bij fitness

Met een goede voorbereiding kun je veel fitnessblessures voorkomen. Daarvoor is het belangrijk om aan drie zaken voldoende aandacht te besteden:

Training fitness

Een evenwichtig opgebouwde training verkleint het risico op een blessure bij het fitnessen. Hoe je training er het beste uit kan zien, is afhankelijk van je niveau en het soort training dat je wilt doen. Als beginnende fitnesser is het goed om je training met een fitnessinstructeur af te stemmen. Op die manier krijg je bijvoorbeeld advies over de intensiteit van je training, verschillende oefeningen en trainingsschema’s.

Uitgebreide informatie over fitness training vind je website van VeiligheidNL.

Oefeningen fitness

Voor fitnessers zijn voornamelijk oefeningen van belang ter verbetering van stabiliteit. Veel fitnessers hebben de neiging om alleen met apparaten te trainen. Als je de kans op een blessure wilt verlagen, kun je beter ook werken aan de stabiliteit van je gehele lichaam. Zo voorkom je een verstoorde balans tussen spiergroepen. Naast stabiliteitsoefeningen zijn krachtoefeningen en oefeningen ter verbetering van je looptechniek belangrijk.

Uitgebreide informatie over fitness oefeningen vind je op de website van VeiligheidNL. Filmpjes van deze oefeningen vind je op het YouTube kanaal Voorkom Blessures.

Bescherming en uitrusting fitness

Naast een goed opgebouwde training en de juiste oefeningen, is een juiste bescherming en uitrusting belangrijk. Die bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Kies schoenen die passen bij het type fitness dat je doet. Goede schoenen voor een lesje spinning verschillen namelijk van schoenen voor cardio- en krachtoefeningen.
  • Kies de juiste kleding. De beste sportkleding is soepel en laat vocht goed door, zodat je optimaal presteert in de sportschool of daarbuiten.

Uitgebreide informatie over bescherming en uitrusting voor fitnessers vind je op de website van VeiligheidNL.

Lees ook dit artikel met tips van de sportarts om overbelasting bij fitness te voorkomen.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.