Alles over sport logo

Een vrijwilligerswerver, ik wil er een!

‘We hebben nog een penningmeester nodig, een secretaris en we zoeken ook nog scheidsrechters.’ Het staat op websites, posters en in de mail van bijna iedere sportvereniging. Stop ermee! Geef het op! Laat maar gaan. Dit is niet de manier voor het werven van nieuwe vrijwilligers.

De leden van de club zijn consumenten geworden. Ze betalen liever 45 euro vrijwilligersbijdrage dan dat ze een bardienst draaien. Dit geldt gelukkig niet voor iedereen. Er zijn altijd mensen die de club dragen. Deze mensen zijn bereid tijd op te geven om iets te doen dat goed voelt, vertrouwen geeft of gewoon leuk is! Van dit soort mensen wil elke club er wel 100. Maar hoe doe je dat?

De vrijwilligerswerver

Om erachter te komen wie die leden zijn die wel energie, tijd en kennis willen investeren in de club, moet je ergens beginnen. Namelijk kennismaken. Vraag dan niet aan het einde van het gesprek of diegene als-je-blieft iets wil betekenen voor de club. Het gaat hier om oprechte interesse. Vraag bijvoorbeeld: wat is je favoriete vakantieland? Kijk eens wat er gebeurt als je twee mensen inzet op de club om gesprekken aan te knopen. Gesprekken puur vanuit interesse en gevoel. Er bestaat zelfs een functietitel voor deze personen op de club: de vrijwilligerswerver!

Uit eigen ervaring vind er zelden een goed gesprek vanuit interesse plaats op de vereniging. Ik heb een jaar lang training gegeven aan de jeugdkeepers op de club. Na een jaar ben ik gestopt. Waarom? Er is nooit aan mij gevraagd hoe het ging of hoe ik het vond op de club. De trainers waren geïnteresseerd in de ontwikkeling van de keepers en de club was druk met andere zaken. Het is ook wel begrijpelijk. Maar met iets meer waardering had ik er misschien toch nog een jaar aan vastgeplakt.

Vraag hoe het met mensen gaat

Vrijwilligerswerver is geen baan en er is geen opleiding voor. Dat zal wat zijn: ‘wat voor studie doe je? Vrijwilligerswerver en jij?’ Toch zou het geen kwaad kunnen. Iemand die zich alleen hoeft te ontfermen over het werven van nieuwe mensen. Maar pas op! Niet iedereen is geschikt als vrijwilligerswerver. Je moet namelijk met mensen praten en mensen leren kennen. De een vindt dat fantastisch, de ander denkt: ‘laat mij de kleedkamer maar schoonmaken.’

Vraag hoe het gaat, hoe ze bij de club terecht komen en wat ze leuk vinden. Je maakt een leuk praatje en nodigt ze na een aantal keren uit om mee te denken. Geen verplichtingen, gewoon meedenken. Na een gesprek van vijf minuten heb je er niet gelijk vier vrijwilligers bij. Ze moeten feeling krijgen met de club en de mensen. Je merkt dan vanzelf dat ze zich ergens mee willen gaan bemoeien. Want als je ergens om geeft of je verbonden voelt, is het je tijd meer dan waard!


Onderwerpen

Auteur(s)

Artikelen uitgelicht


Vitale sportsector
Sportaanbieders
professional
opinie
sportbestuur