Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Economische impact sportevenementen: drie tips voor het versterken van de lokale economie door een hardloopwedstrijd

Kennisbank

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen deed vorig jaar onderzoek naar de economische impact van de Marikenloop. Deelnemers en organisatie zorgden ervoor dat er voor minimaal 135.000 euro aan bestedingen in Gelderland zijn geweest, die er zonder het evenement niet zouden zijn geweest. Daarmee is de Marikenloop (als ééndaags evenement) een belangrijke katalysator voor het toerisme en de horeca in Gelderland. Maar hoe klein je evenement ook is, met de volgende drie tips van sporteconoom Jelle Schoemaker van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen kan elk evenement zijn eigen lokale economie versterken.

1. Zorg dat er wat te besteden is

De start en finish van de Marikenloop ligt niet in een toeristisch centrum, maar aan de rand van Nijmegen bij het Universitair Sportcentrum. Hierdoor zijn er voor bezoekers en deelnemers normaal gesproken weinig redenen om na de wedstrijd te blijven plakken. Wat erg goed is aan de Marikenloop is dat ze al een aantal jaren de Marikenloop Expo organiseren. Op deze Expo staan organisaties en bedrijven op het gebied van sport, lifestyle en verzorging. Daarnaast is er ook een groot horecaterras en diverse muzikale activiteiten. Nieuw voor komend jaar zijn de workshops yoga en voeding. Hierdoor is het voor deelnemers en bezoekers aantrekkelijk om langer aanwezig te zijn en hun hardloopwedstrijd te verreiken met ontmoeting, informatie én kleine bestedingen. De gemiddelde deelnemer aan de Marikenloop geeft op de Expo ongeveer 11 euro uit aan eten, drinken en andere aankopen.

2. Hardloopweekendje weg?

Deelnemers aan de Marikenloop reizen gemiddeld ongeveer een uur vanaf hun woonplaats en 3,6% (ruim 300 deelnemers) blijven speciaal voor de Marikenloop overnachten. Deze mensen zorgen voor een extra stimulans voor de lokale economie omdat hun verblijf extra bestedingen uitlokt. Ze maken van hun hardloopwedstrijd een hardloopweekendje door dit te combineren met bezoek aan het centrum van Nijmegen of andere toeristische voorzieningen in de regio. Zorg er daarom voor dat het voor potentiële deelnemers van een hardloopevenement duidelijk is welke toeristische voorzieningen (stadscentrum, dierentuin, musea etc.) goed gecombineerd kunnen worden met een hardloopwedstrijd en waar de beste adresjes zijn voor een overnachting.

3. Haal inkomsten van buiten de regio en doe uitgaven in de regio

Niet alleen de deelnemers en bezoekers zorgen voor een economisch effect. Ook de organisatie van een hardloopwedstrijd heeft inkomsten en uitgaven. De Marikenloop haalt bijvoorbeeld voor bijna 150.000 euro aan inkomsten van buiten de provincie Gelderland (o.a. door sponsoring) en besteedt meer dan drie kwart van de omzet weer in de Gelderse economie. In totaal profiteert het lokale bedrijfsleven voor bijna 50.000 euro aan extra bestedingen die zonder de Marikenloop niet in de provincie Gelderland zouden hebben plaatsgevonden. Bij veel hardloopevenementen zijn de inkomsten vooral vanuit de lokale economie gegenereerd. Daarom is het nog belangrijker om de uitgaven van de organisatie ook weer te laten landen in de lokale economie en niet te laten weglekken naar bedrijven of organisaties ergens anders in Nederland of het buitenland. Voor sommige zaken is het onvermijdelijk dat je gebruik maakt van bedrijven buiten de regio, maar verrassend vaak kun je ook met lokale ondernemers werken. Naast dat je hiermee het geld in de lokale economie houdt, ondersteun je ook de werkgevers van de mensen die in jouw buurt wonen zodat de regio economisch aantrekkelijk blijft.

Lees hier meer over de economische én maatschappelijke impact van sportevenementen.

Jelle Schoemaker is als docent en onderzoeker verbonden aan HAN Sport en Bewegen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, op het expertisegebied Sports Economics & Strategic Sports Management (SESS). Hij doet onderzoek naar economische aspecten rondom sport, zoals de relatie tussen contributieverhoging en ledenaantal of de baten en kosten rondom grote sportevenementen. Tevens is hij lid van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Alle onderzoeksresultaten zijn via het expertisecentrum HAN SENECA beschikbaar voor bedrijven en organisaties. Kijk voor meer informatie op www.han.nl/seneca.

Literatuurverwijzing: Schoemaker, J. (2016). Economische impact sportevenementen: drie tips voor het versterken van de lokale economie door een hardloopwedstrijd. Nieuwsbrief Atletiekunie.

Uitgifte datum: 2016

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.