Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Dé pil dempt trainingsvoordeel bij vrouwen

Artikel

Geplaatst op 19 mei 2017

Geplaatst op 19 mei 2017

De pil kan de positieve aanpassing aan sprintttraining dempen. Sportsters die deze manier van anticonceptie gebruiken, verbeteren hun maximale zuurstofopname-capaciteit na vier weken sprinttraining namelijk minder dan degenen die de pil niet slikken.

De hormonen die in de anticonceptiepil zitten, zijn wellicht slecht voor de duurprestatie. Zo is gevonden dat deze hormonen (oestrogenen en progesteron) een behoorlijke impact hebben op bijvoorbeeld de vetmassa, de warmteregulatie en de energiehuishouding van vrouwen. Ook het zuurstoftransport heeft te lijden onder de pil. Onderzoekers uit Australië waren benieuwd of vrouwen die de pil slikken, daarom minder baat hebben bij sprinttraining.

Intensieve sprintjes

Bijna 40 redelijk goed getrainde vrouwen, die wel of geen anticonceptiepil slikten, ondergingen hiervoor een vier-weken durend, intensief sprinttrainingsprogramma. De sportsters voerden op een ergometerfiets drie sprinttrainingen per week uit, waarbij ze tien keer één minuut zo hard moesten fietsen als zij konden (op minstens hun maximale vermogen) met telkens twee minuten rust.

Alle vrouwen verbeterden hun maximale zuurstofopname dankzij de training. De vrouwen die de pil niet slikten, waren echter in het voordeel: zij konden na de training 13 procent meer zuurstof opnemen dan ervoor. Dit getal lag bij de gebruiksters van de pil lager, namelijk op 8,5 procent.

Het gebruik van de pil lijkt alleen bepaalde positieve effecten van sprintintervaltraining te dempen. Zo kon het hart van de pilloze vrouwen dankzij de training meer bloed per seconde wegpompen, terwijl dit niet het geval was voor de pilsliksters. Desondanks verbeterden alle vrouwen het vermogen dat zij konden leveren evenveel.

Houd rekening met hormonen

De hormonen die in de pil zitten, kunnen de aanpassing aan een trainingsprogramma dus hinderen. Bij vrouwen die de pil niet slikken, zijn de concentraties van deze hormonen in het bloed echter ook niet constant: ze fluctueren tijdens de maandelijkse cyclus. Dat heeft ook impact op het trainingseffect.

Ook hebben sommige vrouwen van nature iets afwijkende hormoonschommelingen. Dit gold voor zes vrouwen in deze studie. Zij hadden, opmerkelijk genoeg, minder baat bij de sprinttraining dan verwacht: hun verbeteringen waren praktisch vergelijkbaar met die van de pilsliksters.

Het lijkt daarom niet per definitie nuttig om vrouwen aan te raden om met de pil te stoppen. Behalve de bekende voordelen die deze biedt, zijn er ook relatief veel niet-pilsliksters die van nature minder goed zullen reageren op sprinttraining.

Schaumberg MA, Jenkins DG, Janse de Jonge XA, Emmerton LM, Skinner TL (2016) oral contraceptive use dampens physiological adaptations to sprint interval training. Med. Sci. Sports Exerc., in press, DOI: 10.1249/MSS.0000000000001171
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.